Havskatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havskatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havskatten

Hej ! Tycker havskatten är en klurig fisk. Har fått några mindre exemplar under turer till nord Norge.
    Har en del kunskap hur man fiskar men skulle gjärna höra från er tips o tricks samt var ni fiskar den? Vilka djup etc

God Jul

Ursprungligen postat av jason88 Visa inlägg
    Hej ! Tycker havskatten är en klurig fisk. Har fått några mindre exemplar under turer till nord Norge.
    Har en del kunskap hur man fiskar men skulle gjärna höra från er tips o tricks samt var ni fiskar den? Vilka djup etc

God Jul
    Tjena,

Själv har jag fått havskatt både i Sverige o i (Harstad) Norge.Under tiden jag bodde i Huskvarna så var jag ute på Fladen o Lilla Middlegrund (20-40 m) o fiskade o fick även en del havskatt där. Då anv. jag fruktnät o musslor som agn. Musslorna beställde jag okokta i en fiskavd. i Huskvarna o fruktnätet fick jag från apelsinpåsar o det finns än idag i butikerna. Sedan tog man o öppnade musslorna o gröpte ur innehållet o gjorde typ en liten påse av köttet o fruktnätet som jag knöt ihop. Det var ett j___la grtsgöra. I Harstad har jag fått havskatt när jag har pilkat efter torsk el. bottenmetat. Så inget speciellt fiske i Norge för mig. (100-200 m).

Skitfiske o God Jul!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Havskatten fiskar jag med en pilk med en tafs under. Man kan ha en upphängare ovanför pilken också. St 6 enkelkrok ungefär. Krok med böjd spets och hullingar på skaftet så att betet sitter kvar bra. Mussla är jobbigt. Det funkar lika bra med fiskfiléer, Makrill är bäst. Sill och sej funkar. Man kör ned pilken till botten/vraket och dunkar den i botten, håller still, dunkar i botten osv. Djupet bör vara 30-50m i Sverige. I Norge går det bra att fiska djupare också. Men du får åka till Norge för att ha någon chans. Havskatten är i princip bortfiskad av yrkesfisket och utrotad i Sverige.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
      0 svar
      107 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
      6 svar
      247 visningar
      0 gillar