Vrak V Måseskär... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vrak V Måseskär...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vrak V Måseskär...

Har ett minne av att det fångades torsk på 28 kg på vrak V Måseskär i somras? Ingen som råkar veta vilket vrak detta kan ha varit? Ligger ju flera fina som Westbank, Västvåg, Duvan, Skatan, Enö mfl Vilket rekomederar ni om man är sugen på att ankra och havsmeta??

Var ute på Valkokaren och Antares några vändor i slutet av sommaren och fick mersmak på vrakfiske... fina blekor, torskar på upphängare samt långor på havsmete.

duvan finns det stor långa på vet jag har fångats i alllla fall. tror det finns på de flesta av dom djupa vraken.

28kilos torsken tog på ett stort vrak lite söder om måseskär. kommer dock inte ihåg namnet

Kommentera

Fisket där ute är grymt kul, det kan ju nappa en riktig monster torsk eller långa! Jag har inte riktig koll på vilket vrak som jätte torsken fångades på men alla "fågelvraken" brukar ju fiska bra under vissa perioder.

Tycker själv att det är lite mycket pyssel med att ankra såpass djup, mycket lättare att ligga och hålla båten. Framför allt så blir man ju mycket snabbare på att byta vrak (kanske för snabb).

Har inte metat så mycket där ute utan mest fiskat torsk, så jag vet inte vilket vrak som är bäst för metet. När det gäller torskfisket så brukar man ganska snabbt se på lodet vilket vrak som gäller för dagen.

Ute på fågelvraken brukar man ju kunna springa på en och annan gråsej av kaliber under vårkanten.

/catch fish

Kommentera

Kan tyvärr inte bidra med något till trådens egentliga innehåll...

Var även jag ute på Valkokaren och Antares i somras och fick precis som du mersmak, riktigt spännande! Testade även det sydligaste vraket utav Westbank och Västvåg, minns inte vilket av dem det var, och det lite nordligare av dem hittade vi aldrig. Tyvärr verkade det ligga en massa garn över vraket vi fiskade på, det kändes tydligt att det vi fastnade i följde med en bit för att sedan bli helt stumt.

Vilka vrak är egentligen samlingsnamnet för fågelvraken? Får man veta?

Kommentera

[QUOTE=Fartlek]Kan tyvärr inte bidra med något till trådens egentliga innehåll...

Var även jag ute på Valkokaren och Antares i somras och fick precis som du mersmak, riktigt spännande! Testade även det sydligaste vraket utav Westbank och Västvåg, minns inte vilket av dem det var, och det lite nordligare av dem hittade vi aldrig. Tyvärr verkade det ligga en massa garn över vraket vi fiskade på, det kändes tydligt att det vi fastnade i följde med en bit för att sedan bli helt stumt.

Vilka vrak är egentligen samlingsnamnet för fågelvraken? Får man veta?

Det är alla vraken med fågeltema namn, dessa vraken ligger på ett mycket begränsat område.
          Från norr till söder:

Duvan
          Skatan
          Kajan
          Korpen
          Kråkan

Om jag har rätt så kallas ibland två av dessa vrak för "vind" namn : kulingen, taifunen.

På dom flesta vraken så finns det mycket garnrester, om även en hel del flätlina i vattnet ovanför som man kan fastna i.

Sedan är ju yrkesfiskarna snälla att "näta" vraken under perioder så att man inte kan fiska alls. Detta även under perioder som det är torskfiske stopp på grund av fyllda kvoter. Då fiskar yrkesfiskarna "bleka"...........

/Catch fish

Kommentera

Tack så mycket Catch Fish! Hade en bok hemma med positioner för de flesta utav de vrak du rabblade upp där. Får ta en tur dit då vädret tillåter, inte så långt att gå då man ändå är ute vid de andra.

Men en sak slog mig, varför skulle sejfisket vara bra där ute på våren då dessa vrak ligger på sådant stort djup? Inte jagar väl sejen fisk som står på det djupet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fartlek
              Tack så mycket Catch Fish! Hade en bok hemma med positioner för de flesta utav de vrak du rabblade upp där. Får ta en tur dit då vädret tillåter, inte så långt att gå då man ändå är ute vid de andra.

Men en sak slog mig, varför skulle sejfisket vara bra där ute på våren då dessa vrak ligger på sådant stort djup? Inte jagar väl sejen fisk som står på det djupet?

Jovist är det grymt sejfiske där på våren. Hm,du gav mig något att tänka på, självklart så jagar dom inte nere på vraken på det djupet. Ta Bratten till exempel där kan man ha bra sejfiske året runt till skillnad från fåglarna som oftast är bäst på våren. Stor sejarna på Bratten känner ju alla till sv rec kommerju därifrån.

I våras (06) var jag med om att flera skapliga sejar nappade på fåglarna, runt 9kg i topp. (kan ju hända Bratten när som helst)

/Catch fish

Kommentera

Solitären togs 28ks torsken på.
                http://team-navia.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Daniel L
                  Solitären togs 28ks torsken på.
                  Tackar för det! Är en bit ut men det är bara att tajma vädret som sagt!

Man börjar bli sugen på att vårutrusta snart

Ursprungligen postat av Fartlek
                  Kan det inte vara så som Bo Hall skriver i sin bok att vissa vrak samlar diverse mindre bytesfiskar och hela samhällen byggs upp runt dessa, med fiskar på olika nivåer i vattenlagren ända upp till ytan ibland?

Kommentera

Jo nu börjar man allt bli sugen, väntar bara på nya båten så blir det åka av i sommar.
                    http://team-navia.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    274 visningar
                    0 gillar