Thailandsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Thailandsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Thailandsfiske

Planerar att åka ett par veckor till Phuket/Khao lak i början på januari nästa år...Någon som har fisketips, alternativt är där då och kan tänka sig att dela på att hyra in sig på någon turbåt?
    Hälleflundrafiskare

Ursprungligen postat av BBRF
    Planerar att åka ett par veckor till Phuket/Khao lak i början på januari nästa år...Någon som har fisketips, alternativt är där då och kan tänka sig att dela på att hyra in sig på någon turbåt?
    Fishing Phuket, Bangkok, Khao Lak, Krabi and Hua Hin, Thailand: Sportfishing and Big Game Fishing in saltwater as well as freshwater.

Nyttjade själv dem i Bung Samlan. Mycket trevliga och verkar överlag seriösa. Företaget ägs av en svensk vid namn Jonas.
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Är i Thailand Phuket från den 20:e Januari, vet ingen fiskeflotta i kaolak. men om du fiskar där ifrån så försök ta dig ut till similan island. har fiskat kring den ögruppen och det finns en hel del roligt i de vattnen. Om inte så kan man alltid snorkla då korallen där klassas som ett av de 10 bästa i världen.

en eller ett par sjömil väst om simland finns en såkallad dropp off, eller en undervattens klippa, den pressar tidvattnet upp mot ytan och med den strömmen följer diverse småfisk o.s.v. Många båtar körde där när jag var nere sist,vi ägnade en hel dag åt att trolla i de trakterna men fick "bara" wahoo. Vår närmaste konkurrent båt stötte på ett helt stim med riktigt feta yellowfinn tuna.

Ska köra tre dagar i de trakterna så fort jag kommer av planet. Tänk på att beten som rappala (wobbler) i största allmänhet räknas som hårdvaluta där nere. Om du åker med en svensk båt så lönar det sig knappast men om du åker med någon inhemsk så kan du säkert köra lite byteshandel :-) Har hört en annan som bytte lite, han hade grejer kvar och skulle ut innan han skulle hem.

Efter båttrippen har jag 11 dagar att slå ihjäl där nere, så om du rör dig ner i de södra delarna så får du höra av dig. Planerar att köra popper och spook efter GT. Har fördelen att vara född brun så jag ligger aldrig å segar på stranden.

Hoppas du får bråka med en Marlin, glöm inte att prova pinfärsk rå tonfisk (sashimi) en upplevelse man som är svår att återskapa hemma
      Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Tack för tipsen, ska ta med mig några rapala ner....Har just bokat en resa och åker den 6/1 och åker tyvärr hem samma dag som du åker ner. Det blir att ta sig ut till Similanöarna, antar att det går båtturer dit...Det borde gå att fiska från land gissar jag. Fisketurerna kóstar ju en slant.

Ursprungligen postat av Flötet
        Är i Thailand Phuket från den 20:e Januari, vet ingen fiskeflotta i kaolak. men om du fiskar där ifrån så försök ta dig ut till similan island. har fiskat kring den ögruppen och det finns en hel del roligt i de vattnen. Om inte så kan man alltid snorkla då korallen där klassas som ett av de 10 bästa i världen.

en eller ett par sjömil väst om simland finns en såkallad dropp off, eller en undervattens klippa, den pressar tidvattnet upp mot ytan och med den strömmen följer diverse småfisk o.s.v. Många båtar körde där när jag var nere sist,vi ägnade en hel dag åt att trolla i de trakterna men fick "bara" wahoo. Vår närmaste konkurrent båt stötte på ett helt stim med riktigt feta yellowfinn tuna.

Ska köra tre dagar i de trakterna så fort jag kommer av planet. Tänk på att beten som rappala (wobbler) i största allmänhet räknas som hårdvaluta där nere. Om du åker med en svensk båt så lönar det sig knappast men om du åker med någon inhemsk så kan du säkert köra lite byteshandel :-) Har hört en annan som bytte lite, han hade grejer kvar och skulle ut innan han skulle hem.

Efter båttrippen har jag 11 dagar att slå ihjäl där nere, så om du rör dig ner i de södra delarna så får du höra av dig. Planerar att köra popper och spook efter GT. Har fördelen att vara född brun så jag ligger aldrig å segar på stranden.

Hoppas du får bråka med en Marlin, glöm inte att prova pinfärsk rå tonfisk (sashimi) en upplevelse man som är svår att återskapa hemma
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tack för tipsen, ska ta med mig några rapala ner....Har just bokat en resa och åker den 6/1 och åker tyvärr hem samma dag som du åker ner. Det blir att ta sig ut till Similanöarna, antar att det går båtturer dit...Det borde gå att fiska från land gissar jag. Fisketurerna kóstar ju en slant.

Jo de kostar en slant men du kan åka ut till similands med en "vanlig" båt. Kolla med de som säljer dyk turerna dit, de kör ut båtar som tar typ 50 dykare med utsrustning, det är nog bara att hänga på där. Väl ute på similands finns det små båtar som försörjer sig på att köra folk från de större båtarna in till land, de kan nog köra dig till någon hyfsad klippa alternativt köra runt dig för en billig slant.

Men en sak är viktigt, det är spö förbud innom vissa zooner kring similands, detta för att skydda korallfiskarna. Det kryllar av sånna där, bara att doppa betet och håva in. Du måste kolla med de lokala fiskarna eller i "hamnen" vad som gäller kring ön...har för mig jag hört nåt om inga spön innom 1 km från ön....Om du kollar mitt mothugg så ser du en bild på alla spön som vi lagt in i båten just för att vi är ankarde på Similands. Så kolla läget där nere, annars greppar du bara en longtail båt för typ 200 spänn så har du chaffis och sällskap en hel dag i hemmavattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet
            Jo de kostar en slant men du kan åka ut till similands med en "vanlig" båt. Kolla med de som säljer dyk turerna dit, de kör ut båtar som tar typ 50 dykare med utsrustning, det är nog bara att hänga på där. Väl ute på similands finns det små båtar som försörjer sig på att köra folk från de större båtarna in till land, de kan nog köra dig till någon hyfsad klippa alternativt köra runt dig för en billig slant.

Men en sak är viktigt, det är spö förbud innom vissa zooner kring similands, detta för att skydda korallfiskarna. Det kryllar av sånna där, bara att doppa betet och håva in. Du måste kolla med de lokala fiskarna eller i "hamnen" vad som gäller kring ön...har för mig jag hört nåt om inga spön innom 1 km från ön....Om du kollar mitt mothugg så ser du en bild på alla spön som vi lagt in i båten just för att vi är ankarde på Similands. Så kolla läget där nere, annars greppar du bara en longtail båt för typ 200 spänn så har du chaffis och sällskap en hel dag i hemmavattnet.
            OK, vilken övrig fiskeutrustning rekommenderar du att ta med ner?
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Var nere i Thailand för ca tre veckor sen!
              Det är inga som helst problem att få tag på en trollingbåt..
              Kollade runt lite själv men det vart tyvärr inget fiske av eftersom vi skulle vidare till Australien och lägga krutet på fisket där!
              Finns båtar för ca 8 fiskande, fullt trollingutrustade kostade inte skjortan!
              Låg under 800 svenska för en heldag, tror att dom skulle ha 3800 batt men det finns väl billigare alternativ om man så önskar.
              Men jag var vid puhket, och där var det inga större problem att få tag på fisketurer.
              Är man väl på plats finns det en hel del!

Hoppas det går bra att hitta nått!
              [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

OK, vilken övrig fiskeutrustning rekommenderar du att ta med ner?
                Eftersom jag bara trollat själv där nere så vet jag inte så noga. Men jag har hört mig för här på FS och popper och spookar skall tydligen vara det som gäller om man vill kasta och fiska efter giant travelly. Och det vill man ju eftersom de är ruskigt bråkiga. Fick tips av Henrik Norberg här på FS om att stasa på spö med stark rygg och lite längre sort för att dämpa av de långa rusningar hårda rusningarna. För att kompensera så skall man tydligen jobba hem betet med snabba panikartatde vevningar då de längre spöna inte går att "jerka" hem på samma sätt. Nu är det inte bara GT som gäller utan även i vissa fall sailfish och lite vanligare barracuda och wahoo hugger tydligen bra på detta.

har läst om folk som Grouper fish på popper men den är annars bottenlevande. Grouper är grymt god att äta.

Henrik Norberg tipsade detta:

Slutligen beten då. GT's är kända för att vara wobblerknäckare av rang så du bör satsa på bastanta modeller. Mitt tips för det är att ringa runt till de mer välsorterade handlarna runt om i landet och kolla vad de kan tipsa om. Det betet som jag spontant kan tipsa om på marknaden här hemma är poppern Fat Ass eller möjligt vis Dr Doom som finns på Fishit. Bägge de är storviltspoppers som nog kan funka riktigt bra. Du kan ju i alla fall ringa och kolla med dem.

Kommentera

Är i Phuket/Karon från 27/12 till 11/1. Hade bara tänkt köra lite enklare fiske från land, men man får väl se vad det blir.

Kommentera

Om du kör med stor pilk på similand så kanske du kan ta PB på dykare.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    272 visningar
                    0 gillar