Positioner Fröya (från FFA)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Positioner Fröya (från FFA)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Positioner Fröya (från FFA)?

Ska på mitt första Norgefiske på lördag (Fröya)

Nu har jag lyckats sumpa FFA tidningen där de hade positionerna för lite olika arter... Således undrar jag om någon i "vår"(FS:are) tappra skara har positionerna att delge mig. Jag har spenderat några timmar här på forumet och lusläst allt kring Fröya och norgefiske överlag men jag känner ändå att det kunde vara skönt att ha ett par grundpositioner i bakfickan att ta till när stalltips och mina grundkunskaper kring fiske inte räcker till...

Ett par korta övriga frågor också:

Priserna står i SEK betyder det att de vill att man ska betala i SEK på Campen också eller är det NOK som gäller?

Finns det ett bra utbud i fiskeshoppen på Campen? (Har bara lite pilkar från 80-talets glada torsktid med mig samt den vanliga utrustningen för makrill och landbaserat fiske med mig)

Ska hyra djuphavsfiskeutrustningen på plats följer det med någon typ av beten?

Hur ligger det till med huggperioder? Finns det tidpunkter då man absolut bör ligga ute o fiska eller spelar det ingen roll när, bara du är på rätt plats? (Ungefär som abborren i skymmningen här hemma...)

3 dagar kvar

P.S. Om du vill ge mig positioner men inte sprida dem till alla på forumet så PM:a mig eller skicka en e-post till hans@donning.net
    Det ordnar sig!

Hittade detta idag då jag satt och kollade runt lite:

Några heta positioner runt Fröya

Norra Kvistflua N 6344470 - O 0827160.
    Mittre Kvistflua N 634385 - O 082720.
    Södra Kvistflua N 634335 - O 082755. De tre Kvistfluerna ligger på rad i nord-sydlig riktning SO Humlingsvaer. Kan ibland ge mycket fint fiske inte minst efter bleka men runt om kan man också hitta flera andra arter.

Illgrunna N 634765 - O 083518. Inte långt från havsfiskecentret. Är främst ett mål under våren då även torsk över 10 kg tas. Kan fiskas på toppen såväl som utmed branterna. Prova gärna även i närheten åt nordost, både nära ön Illa och på 100-metersdjupet. Här kan du få flera olika arter som liten kungsfisk, kolja, vitling, torsk och långa.

Terningflua N 635000 - O 083760. Ligger österut i Sulfjorden. Sej, torsk och även udda arter som marulk. Här togs en 150,3 kilos hälleflundra i april 2004.

Fjöllvaersgrunna N 634977 - O 083510. En annan av topparna i Sulfjorden. Sej, bleka och makrill på sommaren. Lite djupare i området hittar du kolja.

Hingskjergrunna N 634882O – 083080. Ytterligare en av topparna i Sulfjorden söder om Sula. Typiskt toppgrundfiske som ibland ger bra med fisk och ibland dåligt. Testa gärna
    att meta efter stor långa i djupaste delen sydost om toppen.

Poffgrunna N 634830 - O 082825. Längst i väster av topparna i Sulfjorden. Kan ge fint fiske efter sej och bleka på själva branten. Många bra fiskeplatser finns i farleden ut mot sydväst.

Aevgrunnen: N 68 38,23 O 08 25, 87. Bra ställe för lubb och långa. Här har även fångats plogjärnsrocka. Fint uerfiske på kanterna mellan 130-200 meter.

Finnen: N 63 41,08 O 08 11,07. 96-meterstopp 2 distans nordväst Titran. Bra ställe för stor torsk och sej.

Gapet: N 63 38,07 O 07 59,44. Chans på stor långa.

Håkkaskallen: N 63 45,04 O 08 13,23. Välkänt grund för stor torsk och sej.

Kvisten: N 63 47,66 O 08 08,84. Mycket bra ställe för bleka, marulk, storsej och grov torsk. Här har även fångats havskatt upp till 8 kg.

Skoflua: N 63 47,75 O 08 10,60. Bra ställe för grov torsk och sej.

Örnklakken: N 63 47,71 O 08 11,90. Storsej och torsk upp till 20 kilo. Prova mellan 50 och 130 meters djup. Ofta står storsejen runt 100 meter.

Fjellratet: N 63 51,42 O 08 19,25. Bra blekafiske. Framförallt på våren. Vikt upp till 9 kilo.

Kanten1. N 63 41 565 – O 08 20 256. Bra kant för kungsfisk och lubb

Kanten2. N 63 44 899 – O 08 16 462. Bra kant för kungsfisk och lubb samt stor bleka.

Långakanten. N 63 50 959 – O 08 20 188. Långakant mellan 90-120 meter. Ofta grov fisk.
    .................................................. ......................
    :popcorn

Kommentera

På campen skulle jag tro att dom vill ha betalt i NOK.

Utbudet på fröya havsfiskecenter var väl sådär, finns grov nylonlina, storakrokar, pilkar, markrill häcklor och lite spön och sånt, inte så mycket saker för finlir fiske inte vad jag kunde se iaf!!

när du hyr utrustning får du förmodligen bara med spö, rulle och lina på rullen

När jag var på fröya upplevde jag iaf att det oftast kom en huggrush precis vid skymmningen annars var det väl inte någon speciell period, det högg hela tiden om man hittade fisken

du kommer nog ha en helschyst vecka där borta
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jag skulle absolut förbereda mig genom att köpa utrustningen hemma, såväl tackellina som krokar och jigghuvuden. Rekommenderar absolut att du investerar i jigghuvuden á 150 och 300 gram samt några 23-centimeters shadar. Dessa är överlägsna pilkfisket.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tidvattnet

Kan du välja, så fiska mest när tidvattnet är på väg in......
          Finns länkar på tidvattnet......
          Tex: http://www.math.uio.no/tidepred/

Kommentera

Var

Var ska du bo?......vilken camp?

Kommentera

Ursprungligen postat av fetmats
              Kan du välja, så fiska mest när tidvattnet är på väg in......
              Finns länkar på tidvattnet......
              Tex: http://www.math.uio.no/tidepred/

Personligem så har jag haft bra fiske oavsett om tidvattnet är på väg ut eller in, däremot är det viktigt att det är stor skillnad på hög och lågvatten...
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Bbrf

Hmm.....konstigt, tycker det är en markant skillnad på tjockleken på
                sejstimmen.
                OBS! Jag fiskar endast efter storsej o stortorsk ute på frivattnet.
                Har faktiskt svårt att hitta sejstim tjockare än 5 meter när det inte är högvatten pågång.

Kommentera

Sorry BBRF ska de va......

Kommentera

Ursprungligen postat av fetmats
                    Hmm.....konstigt, tycker det är en markant skillnad på tjockleken på
                    sejstimmen.
                    OBS! Jag fiskar endast efter storsej o stortorsk ute på frivattnet.
                    Har faktiskt svårt att hitta sejstim tjockare än 5 meter när det inte är högvatten pågång.

OK, uppenbarligen har ni hittat fina torskar också. Personligen tror jag att man kan missa en hel del om man bara letar efter tjocka småsejstim. Ofta har i alla fall jag hittat såväl stortorsk som storsej när det varit helt rent på lodet. Vidhåller att det är viktigare att det är stor skillnad på hög och lågvatten än att det ÄR högvatten. Nu senast på Fröya i maj hade vi kanonfiske på torsk och sej när det var sjunkande vatten, ont om småsej samt NÖ vind....Har även haft kanonfisken på Vaeröy vid sjunkande.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    324 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    89 visningar