Kustöring i september - önskar tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustöring i september - önskar tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustöring i september - önskar tips

Under våren är kustöringsfisket okomplicerat. Jag anpassar invevningshastigheten efter vattentemperaturen och betesfärg efter ljusförhållandena( ”skrikiga” färger som t.ex knallgult vid mulet, dimma och skymning, reflekterande beten vid solsken). Detta fungerar tillfredsställande - på våren. När jag fiskar i samma område på hösten(närmare bestämt september månad, här i Västerbotten är de inte lovliga från 1/10-31/12) , enligt samma principer som på våren, så är huggfrekvensen långtifrån tillfredsställande. Att öringarna är på plats i september råder det inga tvivel om, de har nämligen en tendens att avslöja sin närvaro genom att hoppa titt som tätt. Men hur ska jag bära mig åt för att få de rackarna att hugga? Gå ner i betesstorlek? Naturliga färger på betena? Fluga på bombarda? Annat?

Fakta i målet: fiskar från land. Haspel. Inga vadarbrallor.
    All you need is Lubb.

En upphängare kanske kunde vara värt att slänga på och testa? Alternativt öka hastigheten till nästan löjligt snabbt. Blir de ”överraskade” av ett snabbt infiskat drag kan det ibland trigga ett hugg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
      Under våren är kustöringsfisket okomplicerat. Jag anpassar invevningshastigheten efter vattentemperaturen och betesfärg efter ljusförhållandena( ”skrikiga” färger som t.ex knallgult vid mulet, dimma och skymning, reflekterande beten vid solsken). Detta fungerar tillfredsställande - på våren. När jag fiskar i samma område på hösten(närmare bestämt september månad, här i Västerbotten är de inte lovliga från 1/10-31/12) , enligt samma principer som på våren, så är huggfrekvensen långtifrån tillfredsställande. Att öringarna är på plats i september råder det inga tvivel om, de har nämligen en tendens att avslöja sin närvaro genom att hoppa titt som tätt. Men hur ska jag bära mig åt för att få de rackarna att hugga? Gå ner i betesstorlek? Naturliga färger på betena? Fluga på bombarda? Annat?

Fakta i målet: fiskar från land. Haspel. Inga vadarbrallor.
      Hej Tomas;

Boka in en fisketur med Johan Abelsson....

Ps. Läs om honom här...https://abelsfiskeblogg.fiskejournal...t/abelfishing/ ... Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2018-09-29, 11:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
      0 svar
      107 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
      6 svar
      247 visningar
      0 gillar