Öresund - Tumlare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öresund - Tumlare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öresund - Tumlare

Var utanför Helsingborg häromdagen och fick en för mig rolig syn. Vi låg mellan Helsingborg och ven ungefär. Vädret var nästan bleke. Plötsligt dyker det upp säkert tjugo tumlare omkring oss.

Förr var det vanligt att man såg dem i mina vatten med. Gbg och en bit norröver. Men nu var det länge sedan jag såg dessa trevliga djur.

Bara fiskat i Öresund två gånger. De kanske är vanliga nere hos Er?
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
    Var utanför Helsingborg häromdagen och fick en för mig rolig syn. Vi låg mellan Helsingborg och ven ungefär. Vädret var nästan bleke. Plötsligt dyker det upp säkert tjugo tumlare omkring oss.

Förr var det vanligt att man såg dem i mina vatten med. Gbg och en bit norröver. Men nu var det länge sedan jag såg dessa trevliga djur.

Bara fiskat i Öresund två gånger. De kanske är vanliga nere hos Er?
    Nu var det kanske två år sen jag var ute på kusten i gbg, men då såg jag tumlare för jämnan, utomskärs fanns det gott om dom.
    Så menar du med förr ännu längre tillbaka?

Här kan man rapportera: http://www.gbif.se/tumlare/index.php/report/create
    Och här finns en karta med observationer: http://www.gbif.se/tumlare/index.php/report/viewList

Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Då o då kommer dom in men inte så ofta. Brukar följa stimm med makrill o sill. Blir väl vanligare framöver med klimatförändringarna. Tonfisken kanske kan konkurrera ut dom

Kommentera

Har tillbringat mycket tid de sista två åren mellan Pölsebergen och Hätteberget. Inte en endaste liten förskrämd Tumlare på den tiden som jag noterat.

Skaffade nya glasögon i år. Kanske där haken satt

Såg på Kartan att just i "mitt" område var det tunt. Men knepigare ändå var att runt Åstol - Klädesholmen var ett gäng observationer... På Åstol bor farsan...
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
          Har tillbringat mycket tid de sista två åren mellan Pölsebergen och Hätteberget. Inte en endaste liten förskrämd Tumlare på den tiden som jag noterat.

Skaffade nya glasögon i år. Kanske där haken satt

Såg på Kartan att just i "mitt" område var det tunt. Men knepigare ändå var att runt Åstol - Klädesholmen var ett gäng observationer... På Åstol bor farsan...
          Där ser man.
          Jag såg mycket runt vinga typ, kanske gillar dom dessa områden mer eller så.
          Kul att se som små liven i alla fall
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Såg ett antal från yttre udden vid kullaberg för två år sen

Kommentera

Träffar på dessa då och då utanför Barsebäck.

Kommentera

Jag har ju sett Tumlare ett oändligt antal gånger men då bakåt i tiden. Oftast har det varit någon enstaka eller kanske ett par, tre - fyra stycken på samma gång. Har aldrig sett ett så stort "stim" av dem som denna gång.

En blåste direkt vid båten så vi studsade högt när man inte var beredd på det. Gissar att vi måste haft lite tur även i Era vatten då!

Vi hade ett kanonfiske fö så det kanske var det som lockade Tumlarna just denna dag/gång.

Måste ge ett gott betyg till Helsingborgs gästhamn också som funkade rikitigt bra och utmärkt service av "hamnfogden". Vi var där två dagar och var ju tvingade göra av både båt, bil och trailer någonstans men det löste sig kanonbra
                Senast ändrad av Dominator91; 2018-08-07, 14:06.

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                106 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                241 visningar
                0 gillar