Jag skall upp till Rolfsöya(ligger lite NNÖ om Söröya) 1:a veckan i september för i huvudsak hällefiske men med dom senaste rapporterna så verkar det finnas lite håkärring i närheten av Tromsö. Tittar man på djupen runt Rolfsöya så är max djupen ca. 320m vilket är lite litet om man läser rapporterna. Är det lönt att försöka eller skall det vara djupare? Jag läste att man använder 2 mm wire o 14-16/0 cirkelkrok men tittar man på hajmete och tonfisk så brukar 1,6mm wire och 12/0 krok räcka långt, eller? Tips på metoder mm. önskas
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Meta Håkärring
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Heu Visa inläggJag skall upp till Rolfsöya(ligger lite NNÖ om Söröya) 1:a veckan i september för i huvudsak hällefiske men med dom senaste rapporterna så verkar det finnas lite håkärring i närheten av Tromsö. Tittar man på djupen runt Rolfsöya så är max djupen ca. 320m vilket är lite litet om man läser rapporterna. Är det lönt att försöka eller skall det vara djupare? Jag läste att man använder 2 mm wire o 14-16/0 cirkelkrok men tittar man på hajmete och tonfisk så brukar 1,6mm wire och 12/0 krok räcka långt, eller? Tips på metoder mm. önskas
Jag har själv varit uppe i Harstad med 2 kompisar -81 o då fick jag en liten på ynkliga ca 18 kg. Snudd på barnarov.
Du kan läsa i ett annat forum där jag har skrivit om det.
Har du frågor så ska jag försöka besvara dom.
Jag har även färdiga tackel till salu. Vi fick ha drygt 1 kg i sänke för att komma igenom stömmen i sundet som vi låg o fiskade i.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inläggDet räcker m 320 m djup. Glöm inte att göra mäsksäckar bara, för du vet inte var dom håller hus. När man ska mäska på det djupet gjorde vi mäsksäckarna av hönsnät o vi hade fiskrens i säcken blandat med stenar. Några runt 5 kg/st.
Jag har själv varit uppe i Harstad med 2 kompisar -81 o då fick jag en liten på ynkliga ca 18 kg. Snudd på barnarov.
Du kan läsa i ett annat forum där jag har skrivit om det.
Har du frågor så ska jag försöka besvara dom.
Jag har även färdiga tackel till salu. Vi fick ha drygt 1 kg i sänke för att komma igenom stömmen i sundet som vi låg o fiskade i.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]101432[/ATTACH]
Detta område har jag tittat ut för att testa djuphavsmete.
Vi hyrde en 50 fot fiskebåt när vi var i Harstad o bodde på den under tiden också.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Heu Visa inläggJag tänkte använda 600g rörpilkar till sänke och sen har vi 19/0 krok till att säkra firren. 500m ankarlina. Potatissäckar i jute till mäsk.
Har du med egen båt då?
Ja, det blir bra som mäsksäckar.
Du/ni kan ju göra något snitt så att inälvor hänger ut o retar håkärringen också.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
106 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52