Havsöring i 1 gradigt vatten - hur går jag tillväga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring i 1 gradigt vatten - hur går jag tillväga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
    Dynamit är det bästa...
    Reaction strike.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      När vinterkylan gör att vattentemp sjunker drar både Hö och dess bytesdjur till djupare vatten. Nånstans vi fyra grader lär öringen sluta söka näring. När våren kommer och vattnet successivt värms upp kommer prylarna in på grundområdena igen. En vattentermometer är guld värd, det kan vara stor skillnad. Leta efter sydvända grunda vikar där solen legat på. Skitfiske och ta hem betet sakta. Eller fort. Man får testa.
      Nä fasiken går det grunt även på vintern. Har många öringar mellan isflaken och vi har fått öring när det är många minusgrader ute. Ofta söker de sig mot sötvatten och underskatta inte lä fiske. Ofta kan huggperioderna vara korta och döda sträckor vaknar plötsligt till liv. Långsam hemtagning är melodin och flugfiske är oftast överlägset. Men när temperaturen stiger några grader blir det oftast lättare.

Kommentera

Vet inte, men jag gjorde en video i helgen om havsöringsfiske på våren som kanske är till hjälp. / Max

Kommentera

Du har Umeå som hemort så jag utgår från att du fiskar efter öring i ditt närområde.
          Vilket innebär att jag inte kan ge några råd om kustfisket där då jag saknar kunskap och erfarenhet. Däremot en del allmänna råd som du förhoppningsvis kan dra nytta av. Jag fiskar mycket , långt över 100dgr per år efter öring . Bara i havet och i stort sett bara med bombarda o fluga.
          Mina tips är ( utan ngn rangordning )
          * Ta hjälp av lokala fiskare som kan vattnen - be om deras bästa råd/tips
          * Fiska ofta även under tuffa förhållanden , byt lokal flera gånger under samma pass ( om du pallar )
          * Skaffa dig en " fiskedagbok " : gör viktiga noteringar som du kan dra nytta av år från år och se vissa mönster ex. temp,väder ,vind , vattenstånd ,tid m.m
          * Våga testa nya platser - kolla google maps , det går att läsa ut massor av satellitkartorna , bukter ,djuphålor/badkar , uddar ,rev m.m
          * Grundtips ,vilket flera varit inne på, när vattnet är kallt och solen värmer o vinden ligger på sök grunda områden där det kan va ngt varmare. Efter hand när
          vattnet blir varmare mot uddar och lite längre ut mot strömsatta partier. När vattnet blir varmt svår def. men klart över tvåsiffrigt så kan en frånlandsvind
          va effektiv då kallare bottenvatten sugs upp o kommer nära land. Så funkar det nere hos mig södra hallandskusten o västra skånekusten.
          * Detta är råd o tips inga sanningar som väl är , ibland så bryter fisken helt mot vår " sanningar " vilket är för väl - det gör det hela intressant.
          * Val av flugor , för mig en inte så viktig del - när vattnet är kallt och det är rörelse så är öringen hungrig tar det mesta - det är min upplevelse. Under alla min
          fiskedagar under ett år använder jag max 5-6 olika flugor , fel tycker kanske vissa men jag är nöjd med de fångster jag får . Viktigast för mig : grejerna i vattnet
          Hoppas infon kan va till nån nytta.

Peter b

Peter

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
          0 svar
          114 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mattiaslindahl  
          Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
          6 svar
          274 visningar
          0 gillar