Bombarda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

RK99: Öka hastigheten!
    I början fiskade jag för långsamt, när jag ökade farten kom huggen.
    När du börjar veva efter ett vevstopp så dyker först bombardan för att senare plana ut och sedan gå upp mot ytan.
    Så gör bara 1 - 3 vevtag mellan vevstoppen!
    Jag gör för det mesta 2, 2, 2, 3, 2, 2, 1, 1, 1, 2, osv.
    Vevstoppet är det viktiga!
    Om du gör vevstoppen på rätt tidpunkt så kan du veva in jättefort utan att bombardan går upp i ytan

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
      Darkduck: INNO bombarda kastar förfärligt dåligt, i alla fall dom jag provat.
      Jag håller inte med om det Och är dina 120-130m verkligen uppmätta meter och inte vad du tror att det är?
      Senast ändrad av stefan1; 2018-01-29, 23:05.

Kommentera

stefan1: Verkliga uppmätta meter (avstånd uppmått till öar osv).
        Jag har alltid 165 meter fiberlina på mina rullar sedan är det nylonlina.
        Flera gånger har jag varit med om att jag är inne på nylonlinan innan bombardan slår i vattnet.
        Det innebär inte att jag kastar 165 meter, det går ju lite lina åt till linbågen.
        Men 130 meter är nog inget problem i dom lägena.
        Längderna beror nog en hel del på min extrema kastteknik, flera gånger har jag knäckt 40 grams spön med beten på 15 - 20 gram.

Kommentera

Märkligt att ingen nämt Milo Bubo ännu. Klart bästa jag provat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
            Darkduck: Vidare kör jag för det mesta med ett tackel med två flugor eller en fluga och ett micro drag/fiskesnurra.
            Sedan jag gick över till att fiska bombarda har jag fått fler och större öringar.
            Du får gärna posta en bild på hur ditt tackel ser ut. Min erfarenhet är att man ska hålla sig till en fluga för annars leder det ofta till lintrassel.

Kommentera

Hej Patricio.
              Jag tror att du kommer att få fina fiskestunder med bombarda. Jag har fiskat med denna metod sedan 2006.
              Jag har provat ett par typer men valt att köra med Dart 20g slow sink. ´Tycker den har bäst gång i vattnet och jag byter inte när vattnet blir varmare - höjer speeden ngt , relativt grunt där jag fiskar så det funkar ,med samma dobb. Hade tyngre från början men tyckte inte det gav så mycket på kastlängden snarare jobbigt o dra in ett tyngre bete. Jag har en tafs som är lika lång spöt i mitt fall 11fot. Kör med enkelfluga vill inte riska att den tomma flugan fastnar in botten/ blåstången när jag matchar en större fisk.
              Jag har valt att klippa av ett rör från en gammal dobb för att undvika trassel. Så dobb- gummikula rör 5-7cm -gummikula - lekande o sen tafs i mitt fall 0.28 fluocarbon. Välj grunda vikar med pålandsvind när vattnet är kallt , flytta ut mot uddar med lite strömt vatten när tempen stiger.Olika räkflugor funkar . Vevstopp , håll up spöt gör lite knyckande rörelser och stopp. Men framförallt fiska ofta våga testa sånt som inte alla gör och tro på ditt koncept - lyssna gärna på andra men skapa dig din stil o ditt upplägg.
              Hoppas infon kan va till nytta.
              En sak till nu när vattnet är kallt börja med några korta kast från land innan du vadar ut , det kan stå en feting precis där du skall gå i.
              Vadare ett måste i mina trakter och känslan att stå ute i vattnet o matcha en fisk är mckt större än från en klippa , tycker jag.
              Lycka till - Peter B

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              114 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              275 visningar
              0 gillar