Bonusresa till Norge, men vart ska jag åka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bonusresa till Norge, men vart ska jag åka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bonusresa till Norge, men vart ska jag åka?

Tjena!
    Frugan bestämde i våras att vi ska försöka vandra upp på Kebnekajse nu i sommar.
    När hon märkte hur entusiastisk jag var över detta semesterförslag kryddade hon erbjudandet med de magiska orden "när vi är klara med det kan vi ju åka till Norge och fiska"

Vips så hamnade resan i helt ny dager.. och jag var plötsligt 100% "commited".
    Dessvärre hamnade allt fokus därefter på att knalla upp på den där jävla kullen, och fiskedelen av resan föll i "glömska", eller rättare sagt i "det tar vi sen"-facket.

Nu börjar det dra ihop sig, vi sätter oss i bilen på fredag och åker norrut.
    Och då gäller det att jag har helt klart för mig vart vi ska åka i Norge, annars är risken stor att bilen kommer styra söder ut istället för väster ut efter vår fjällvandring.

Så nu är goda råd dyra. Vart ska vi åka?

1. Vi skulle vilja kunna åka ut med någon båt där man kan "hyra en plats"
    2. Vi behöver hyra utrustning
    3. Vore bra om det finns tältmöjligheter i närheten

Vore oerhört tacksam för snabba råd och tips.

/Tomas

Click image for larger version

Name:	Norge.JPG
Views:	1
Size:	81,8 KB
ID:	1853066

Från riksgränsen till saltströmmen är det ca 5-6timmars bilväg. Jag har fiskat i saltströmmen och det var en riktigt mäktig naturupplevelse.

En fördel med det stället är att man kan fiska rakt utanför campen och de har båtar utanför hytterna. Ta båten genom saltströmmen är riktigt mäktigt då det brassar på med ström.

Man kan fiska rätt nära hytterna, stor sej tog de utanför bron som ligger bara nästgårds hytterna. Fick själv en ca tio kg torsk inne i själva strömmen då vi bara drev runt där.

Tänker på att frugan också då kan uppleva något samtidigt som Ni ändå åker lite söderut sas. Allt finns på plats fö. Båt och det man behöver för fisket.

Vi stod tom kastade med spinn ut i strömmen efter småsej på kvällen. Kul bara det!

Skall sägas att vi fiskade långt ut i kustbandet med men hade dålig lycka med hälleflundra etc.

Har bara vart där i Norge så har inget att jämföra med.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Jag hivade ut en makrill bredvid båten och varken jag eller kompisen hade koll uppåt. Då från ingenstans dök en havsörn ner precis över våra huvuden och tog firren. Det är en mäktig fågel på någon meters avstånd! Bonusupplevelse!
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tjena!
        Det låter toppen..
        Bor man vid Saltströmmens fiskecamp då eller var utgår man från?
        Dum fråga kanske, men vet du om det finns någon camping eller liknande i närheten? [HITTAT]

Hyrde ni en egen båt eller åkte ni med en båt för större sällskap?
        Va kostar det att hyra en båt några dagar?

Med vänlig hälsning
        Tomas
        Senast ändrad av tpettersson; 2017-07-03, 10:27.

Kommentera

Nej det vet jag inte, men har för mig att vi såg någon då vi körde runt. Har dock för mig att det inte var såå väldans dyrt att hyra hytte som man kanske skulle kunna tro.

Det som var mest förvånande var bensinkostnaden. Vart en bit ut till kustbandet och båtarna sörplade i sig bensin..

Rakt utanför campen (nu talar vi om ca 100m bort) hade engelsmän tagit ett gäng mindre hälleflundra under veckan före oss. Vi träffade dem på kvällen så fisk finns rakt nedanför bryggan där i princip.

Covfefe

Kommentera

Länk till stället!

Covfefe

Kommentera

Bra länk!
              Har varit inne där och läst.

Kommentera

Tror du man måste ut på öppet vatten, eller kan man fiska inne i fjorden?

Kommentera

Stället har två broar alldeles bredvid sig. Söderut är rakt in i strömmen - en lång kanal med höga bergväggar som avskärmar mot land.
                  Utåt mot fritt vatten så har du en bro till som är högre. Tre - fyrahundra meter utanför den så låg gubbarna och drog grov sej i parti och minut.
                  Engelsmännen sov i folkabussar på ön som broarna går till och från sas och var helnöjda med fisket från land hela deras vecka.
                  Vi fiskade inte utanför den höga bron utan stack iväg ut och vi fick faktiskt mindre fisk därute. Jämfört med vad de drog utanför den höga bron. Men det visste vi ju inte då sas. Vi var bara där tre dagar.

Finns en liten affär på den ön också så man kan få tag på mat osv.

Covfefe

Kommentera

Ungefär vilket område på kartan skulle du rekommendera att fiska i?
                    Se bifogad bild.

Click image for larger version

Name:	saltstrommen.JPG
Views:	1
Size:	97,2 KB
ID:	1784982

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    275 visningar
                    0 gillar