Adriatiska havet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adriatiska havet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Adriatiska havet

Under maj åker jag till ön Brač utanför Split, Kroatien och tar gärna emot lite tips och råd.

Jag vet att kustfisket (från land) i medelhavet kräver uthållighet, men för mig är solstolar och paraplydrinkar ännu mer tålamodsprövande. Kommer självklart att köpa ett par dagsturer med Big Game och revfiske, så några kilon ska jag nog landa.

Hur som helst…
    Kommer bara ta med mig utrustning som får plats i resväskan och där kommer första problemet. Jag får utan problem ner min UL-utrustning och några betesaskar, men vill även ha med mig ett längre spö. Har under en längre tid tänkt skaffa mig ett 4 eller 5-delat haspelspö på 10-12 fot för betesvikter upp till ca 50g. Någon som har erfarenheter av dessa spön? Vilken prisklass bör lägga sig på?

Vad ska jag fylla betesaskarna med?

Fiskekortsregler?

Goda råd?

Beställde detta spö som jag ska ta med mig på semester nästa vecka då familjen åker till Kap Verde....

Var ut och provade lite torrfiske med spöt igår och det var lättkastat och det 40gr päronsänke jag kastade med drog iväg rejält trots halv storm och obehagligt väder....
    I min väska har jag 40-60gr päronsänken, flour carbon att knyta en leaderline med 1-2 upphängare på och köra bottenmete
    krokar från nr8-1/0
    elastisk lina så du kan binda fast betet
    beta med fiskbitar, räkor, musslor bröd eller vad du nu kommer över....
    glöm inte kniv och tång

Kolla i tråden "Kap Verde" som ligger här precis under denna tråd, där fick jag massor med bra råd inför strandfiske första gången jag var där, både vad det gäller utrustning och fisketekniker....
    Senast ändrad av Kirshim; 2017-01-12, 08:08.

Kommentera

Tack för tipsen. Har precis beställt spöt . Räknar med att min Shimano Sedona C5000 passar klockrent.

Kommentera

jag kommer ha en Shimano Exage 4000 (mest för att jag redan hade den rullen hemma redan) på det spöt och sen ha mig ett större spö med en Penn slammer 560 då jag tänkte försöka mig på att fånga nån haj från stranden i år (om inte betestjuvarna rensar krokarna igen)

Kommentera

F-n va kul. Du måste rapportera Kap Verde-resan.

Kommentera

Var i Parga för ett par år sedan (utan spön tyvärr) strax utanför adriatiska havet och i den lilla bukten norr om byn fiskade ett par engelsmän vid en pir. De körde livebait med en enkelkrok och liten betesfisk krokad i stjärten och ett flöte nån meter över som de kastade ut när de såg jakt. De fick fina (?) amberjacks (3-10 kg?) tror jag det var...

De körde 9-11 fot spön som klarar uppåt 80-100g och rullen var i 4000 storlek eller lite större, den dimensionen krävdes enligt dem.
            Pröva om årstiden är rätt, det ska vara lite struktur och djup där du fiskar, ingen grund sandstrand utan pir eller klippor...

Kommentera

Tackar, tackar. Mycket värdefullt tips.

Kommentera

Hejsan
                Jag har fiskat en del utanför split och lite snabba råd min vän är nattfiske efter lubin alltså havsabborre inne i hamnarna. Jag kör 10cm rapala som jag tar hem ganska aggressivt och oregelbundet även jiggfiske med en pigletschad har get bra resultat. Mete med lysflöte efter Orada eller på svenska guldbrax är sjukt roligt det oxå mäska ordentligt bara då födosöken sker under en 3h period så huggsexan försvinner lika snabbt som den kom. Speedjigga djupbrenter med en 30g pilk efter Kroatiens finaste fisk Dentex är outständing finns så mycket tekniner och fiskar som bottenmete efter havsål och muräna på nätterna och lätt trollingfiske efter bonito på dagen�� Lycka till min vän����

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                106 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                241 visningar
                0 gillar