Havsfiske på frøya i augusti - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske på frøya i augusti

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske på frøya i augusti

Vi är ett gäng på 7 grabbar som ska åka och fiska i Norge på frøya, bokat stuga vecka 33
    Har varit på otterøya tidigare och en gång som liten på frøya,
    Vi kommer fiska från en större styrpulpet där man står och fiskar, kommer med största sannolikhet fiska med en pilk i botten samt ett par jiggar ovanför, gå ner på botten och *pimpla* alla tips och erfarenheter om fisket kring frøya tas mot med öppna armar. Roligt att läsa folks historier och tips. Om jag förstått rätt så är de bra makrill/sill/sei/torsk fiske i augusti ? Rätta mig gärna.
    Har väldigt dålig erfarenhet av detta fisket ang vart på vattnet man ska lägga sig, olika beten? Vad kan man förvänta sig för storlekar på de olika fiskarna?
    Tacksam för alla svar som sagt

Kom igen nu! Nån måste ha lite erfarenheter och tips

Kommentera

Team Isola var där i september förra året. Läs på http://teamisola.blogspot.se/ där ni får ta er fram till Sep 2015. Fokus på artfiske iofs men hade jag varit där hade jag lagt en stund på kummelfisket.

Kommentera

Generellt om havsfiske är att fiska med jigg. Ser ni sej kok släpp ned jiggen veva så fort du orkar.
        Sejen hugger i frivattnet inte vid botten.
        Som vid allt havsfiske åk ut så långt ni vågar fiska vid grundtoppar. Grundtoppar i Norge kan vara 20 m djupa.
        Fiska ut mot 100 m djup. Använd jigg 200-400 gram skalle fiska både vid botten och i frivattnet.
        Vid dåligt väder använd gäddgrejer och fiska på grunt vatten ca 5 m med stora skedrag mindre jigg så får ni bleka.

Mvh Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av B-son Visa inlägg
          Team Isola var där i september förra året. Läs på http://teamisola.blogspot.se/ där ni får ta er fram till Sep 2015. Fokus på artfiske iofs men hade jag varit där hade jag lagt en stund på kummelfisket.

Tack för svaret! Ska genast in och kolla

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Generellt om havsfiske är att fiska med jigg. Ser ni sej kok släpp ned jiggen veva så fort du orkar.
            Sejen hugger i frivattnet inte vid botten.
            Som vid allt havsfiske åk ut så långt ni vågar fiska vid grundtoppar. Grundtoppar i Norge kan vara 20 m djupa.
            Fiska ut mot 100 m djup. Använd jigg 200-400 gram skalle fiska både vid botten och i frivattnet.
            Vid dåligt väder använd gäddgrejer och fiska på grunt vatten ca 5 m med stora skedrag mindre jigg så får ni bleka.

Mvh Fredrik
            Tack för tipsen fredrik! Har du själv vart där ?
            Jag har tidigare fiskat med typ en pilk i botten och några mindre jiggar ovanför, är det att föredra en stor jigg endast eller små grejer ovanför? De blir mycket frågor men svara på dem du vill ! Återigen tack för svar )

Kommentera

Hade praktik där för några år sen, i slutet av juli, tyvärr var storsejen inte inne, och skitfiske alla 5 veckor jag var där
              Var på fröya ska ni? jag var i gurvikdal och hade praktiken.

Finns mycket hälleflundra om man vill satsa på det, strömsatta sund är bra till det.
              Sulfjorden har en del intressanta toppar, annars åkte storbåten ut till bårskallen tror jag, DVS. ända ut till öppet hav.

Frågar du de som har stugbyn så får du tips

kolla eniro sjökort så kan ni hitta en massa grund.
              Hur mycket toppar som helst som går från ca 100m till 30m där det samlas fisk.
              Kan säga att ja drog mitt PB på bleka där, kastade ut en 40g jigg på 40m djup och lät sjunka, när ja vevade in så satt den där

Utanför humlingsväret spinnfiskade vi mycket också.

Ta med drivankare så kan ni spinnfiska mycket längre på drifterna

Kommentera

Finns massor av arter i Fröyaområdet att fiska på. Var ska ni bo? Är ni ute efter torsk och storsej, kör med en 23-centimeters shadjigg samt jigghuvud mellan 150 och 300 gram. Gör ordentliga knutar och 0,80 nylon som tafs. Stor jigg är betydligt bättre än pilk om man vill ha större torsk eller sej. Spinnfiske efter bleka rund grundtoppar på 10-20 meter funkar också, kör med en 15-cm shad och jigghuvud på 40-50 gram. Är du ute efter större torsk och gråsej, fiska på 50-150 meters djup, Örnklakkken är bra ställe. Sen finns det ju stor långa, lubb, kungsfisk, knaggrocka mm samt massa andra arter i området.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                106 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                241 visningar
                0 gillar