Tekniker för lååånga kast - Surfcasting - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tekniker för lååånga kast - Surfcasting

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tekniker för lååånga kast - Surfcasting

Som ni kanske sett i nån annan tråd ska jag köra en del surfcasting / beachcasting i sommar och väntar just nu på leverans av nödvändiga prylar för fiskesättet.

Under tiden försöker jag bland annat plugga på om olika kasttekniker. Det verkar finnas en del olika. Från enkla varianter till en del riktigt avancerade dito.

Overhead thump, off the ground (OTG), pendulum cast etc.

Tyvärr verkar det finnas dåligt med information på svenska och iom att jag är ny på terminologin inom SC så är det lite lurigt att söka info.

Jag tror jag kommer börja med overhead thump och off the ground (OTG). Pendulum cast känns som överkurs för min del.

Har ni tips på andra bra nybörjarkasttekniker som passar till surfcasting? Vill kunna kasta lååångt (och säkert) med vikter upp till ca 170 gram då fiskeplatserna där jag kommer hålla till är väldigt långgrunda.

När man kollar YouTube så kastar en del bra långt alltså. Ser häftigt ut!
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Ut på ett fält eller en strand, rigga videokamera och filma dig själv när du tränar. Att se på Youtube och sedan tro att man gör lika dant fungerar inte. Du måste se dig själv kasta för att veta hur du kastar.

Annars kan du ju under fisket känna dig fram. Kasta på sådant sätt att det känns bra. Det är inte alltid den som kastar längst som får mest fisk.

Här kommer en bra film, just sista kastet är särskilt snyggt, mina två första var skit. I filmen kastas det 18gr med spön dimensionerade för 6oz.

Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
      Ut på ett fält eller en strand, rigga videokamera och filma dig själv när du tränar. Att se på Youtube och sedan tro att man gör lika dant fungerar inte. Du måste se dig själv kasta för att veta hur du kastar.

Annars kan du ju under fisket känna dig fram. Kasta på sådant sätt att det känns bra. Det är inte alltid den som kastar längst som får mest fisk.

Här kommer en bra film, just sista kastet är särskilt snyggt, mina två första var skit. I filmen kastas det 18gr med spön dimensionerade för 6oz.

https://m.youtube.com/watch?v=ZeelN_...ature=youtu.be
      Tanken är att jag ska ut och övningskasta när prylarna dyker upp. Hoppas att de dyker upp i slutet av kommande veckan

Vet dock inte vart jag ska kunna öva nånstans, de öppna ytor som finns här i krokarna brukar vara rätt välbesökta så kanske får söka mig lite längre bort.

Jag är inte ute efter att slå längdrekord utan vill bara öka mina chanser att komma ut på lite djupare vatten och då är långa kast bättre än korta

Cool film där på slutet, var det du som kastade för sverige? Den kasttekniken är dock överkurs för min del. På tok för riskabel. Men häftigt att se iallafall.

Kommentera

Japp, VM 2011 i Ceske Budjovice, Tjeckien.

Kommentera

Hyfsad lintömning av denna kille. Jag kommer iofs köra med haspel istället för multirulle.

Kommentera

Jag har faktiskt ingen aning om vilka kastlängder jag kan förvänta mig så det blir riktigt spännande att testa sen när jag väl kommer igång.

Kommentera

Man får inte glömma att det är en helt annan sak att kasta med ett mettackel som har större luftmotstånd än enbart ett sänke. Sedan påverkar väl betet också, det är ju inte så bra att rycka sönder det i kastet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Man får inte glömma att det är en helt annan sak att kasta med ett mettackel som har större luftmotstånd än enbart ett sänke. Sedan påverkar väl betet också, det är ju inte så bra att rycka sönder det i kastet.
                http://www.tacklebargains.co.uk/gett...each_diag5.jpg
                Jepp, så är det såklart. Finns mängder med olika riggar som är mer eller mindre slimmade. Jag tror jag kommer börja med en pulley rig och impact lead. Om man använder beten som riskerar att trilla av så fick jag tipset att använda bait elastic för att hålla det kvar på kroken. Det blir nog mycket trial and error i början

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Hyfsad lintömning av denna kille. Jag kommer iofs köra med haspel istället för multirulle.

Notera också att han har rullen nära spöts botten, som på ett tvåhands flugspö. En vanlig lösning för surfcasting.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                    Notera också att han har rullen nära spöts botten, som på ett tvåhands flugspö. En vanlig lösning för surfcasting.
                    Vet du varför de har rullfästena så nära spöänden? Dvs vilka fördelar det ger? Rullfästena på mina spön sitter ganska långt in på spöt så man får ta ett ganska brett grepp. Kanske beror på kastteknik osv?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    275 visningar
                    0 gillar