Hummerfiske i Varberg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hummerfiske i Varberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hummerfiske i Varberg

Hej
    Jag har funderat på att börja fiska hummer på hösten men har inte en blekaste aning om hur man gör eller var. Ska man bara åka till en position och släppa ner tinan , var finns hummern, hur gör man, hur mycket kostar utrustning för en tina. Jag har bara tänkt använda en eller två tinor. Är ute efter ett detaljerat svar.

Utgår från Getterön i Varberg.

All hjälp uppskattas

Hummerfiske i Varberg

Eftersom du vill ha ett detaljerat svar serverat, så har du en bra länk här!
    Hummerfiske

Senast ändrad av Bowen; 2016-06-05, 12:24.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ingen annan som vet hur man gör. Åker man bara fram och släpper ner tinan eller.

Kommentera

först måste du ju ha godkända tinor med rätt storlek på utgångarna, sen rätt markeringar på bojen. annars är det bara att sätta ut bojjarna, ha koll på säsongen för hummer bara då du inte tjuvfiskar

ha även koll på områden med fiskeförbud

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
          först måste du ju ha godkända tinor med rätt storlek på utgångarna, sen rätt markeringar på bojen. annars är det bara att sätta ut bojjarna, ha koll på säsongen för hummer bara då du inte tjuvfiskar

ha även koll på områden med fiskeförbud

Har hört att man ska släppa ner tinan till botten och sedan hålla i den medan man driftar över berget. Är detta sant eller ska man bara släppa ner den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Frejavbg Visa inlägg
            Har hört att man ska släppa ner tinan till botten och sedan hålla i den medan man driftar över berget. Är detta sant eller ska man bara släppa ner den.
            Läs på här ang regler

Du lägger ut hummertinan på kvällen och tar upp den på morgonen (är det vanligaste)

Kommentera

Ursprungligen postat av Frejavbg Visa inlägg
              Jag får en känsla av att du försöker driva med oss, men om inte så ska jag ge dig några handfasta tips...

1. Börja med att följa de råd du redan fått angående regler etc.
              2. Tinorna måste vara godkända avseende mått på flyktvägar o.s.v.
              3. Tinorna måste vara utmärkta med en boj som skall vara märkt med ditt namn och telefonnummer (igen kolla reglerna...)
              4. Tinan måste tyngas ner med sten eller annat så den inte flyttar på sig om det blir mycket vind.
              5. Du måste agna tinan med något. Hel saltad sill ska det vara, men det går bra med makrill eller någon annan fisk.
              6. Tinorna kan stå ute i flera dagar (1-5). Hummern klarar sig så det är inga problem.
              7. Klassiska hummerställen är "knölar" (stengrund) på 10-25 meters djup med djupare vatten runtomkring. Kan du sedan hitta ett ställe med grus och stora stenbumlingar blandat, då kan det bli riktigt bra. Sätta hummertinor på slät lerbotten är ingen idé.
              8. Det finns ett gäng bra ställen enligt punkt 7 utanför Varberg

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                Jag får en känsla av att du försöker driva med oss, men om inte så ska jag ge dig några handfasta tips...

1. Börja med att följa de råd du redan fått angående regler etc.
                2. Tinorna måste vara godkända avseende mått på flyktvägar o.s.v.
                3. Tinorna måste vara utmärkta med en boj som skall vara märkt med ditt namn och telefonnummer (igen kolla reglerna...)
                4. Tinan måste tyngas ner med sten eller annat så den inte flyttar på sig om det blir mycket vind.
                5. Du måste agna tinan med något. Hel saltad sill ska det vara, men det går bra med makrill eller någon annan fisk.
                6. Tinorna kan stå ute i flera dagar (1-5). Hummern klarar sig så det är inga problem.
                7. Klassiska hummerställen är "knölar" (stengrund) på 10-25 meters djup med djupare vatten runtomkring. Kan du sedan hitta ett ställe med grus och stora stenbumlingar blandat, då kan det bli riktigt bra. Sätta hummertinor på slät lerbotten är ingen idé.
                8. Det finns ett gäng bra ställen enligt punkt 7 utanför Varberg

Inga koordinater till dom ställena eller?

Kommentera

Bra hummerställen går i arv från far till son och det har tagit min släkt några hundra år att vaska fram sådana ställen. Det vore extremt respektlöst mot dom att lägga ut dessa positioner här, eller dela med sig av dom ö.h.t.

Med ledning av det jag skrivit ovan och ett bra sjökort är det dock inte så svårt att hitta några platser att börja med. Så nu är det dags att lätta från soffan och ge sig ut och fiska lite...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                    Bra hummerställen går i arv från far till son och det har tagit min släkt några hundra år att vaska fram sådana ställen. Det vore extremt respektlöst mot dom att lägga ut dessa positioner här, eller dela med sig av dom ö.h.t.

Med ledning av det jag skrivit ovan och ett bra sjökort är det dock inte så svårt att hitta några platser att börja med. Så nu är det dags att lätta från soffan och ge sig ut och fiska lite...
                    kanske inte det bästa tipset att säga att han ska ut å fiska hunner under fredningstid

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    283 visningar
                    0 gillar