Fiske i/runt Lomma?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i/runt Lomma??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i/runt Lomma??

Tja! Var ett tag sen man var här på fiskeforumet. Mest beroende på att jag flyttat från Halmstad till Lund och inte haft tillgång till dator/internet. Är sugen på att testa fisket här runtomkring. Tar mig enklast till Lomma och därför tänkte jag fråga om någon vet hur fisket är i just Lomma hamn/runtomkring Lomma. Vad kan man få för fisk? Tänke testa bottenmete nu framöver... Finns det gott om plattfisk? Alla tipps välkomnas! tack på förhand.

MVH
    Johannes

samma stad!
    I Lommahamn finns det mycket multe på sommaren. Där är också abborre som kommer från havet så framåt sensommaren/hösten brukar det vara rätt bra annars kan du ta tåget till malmö och sen ställa dig o jigga vid stationen. dödligt bra fiske. Du kan fånga id och ål i Lomma med. När jag har varit där i början av höst terminen och en bit in så har där varit mängder av små id och sånt. Näbbgädda vid Lomma och Barsebäck i maj. Plattfisk ska väl gå vid Lomma det med men jag har inte fiskat det så mycket här. Malmö hamn ska var bra. Helsingborg KAN ju vara super om man har tid. Mycket torsk där också. Rögle med sina bågar och insjöfiskar är ju inte långt borta. Detta och mycket mer kan du fiska.
    Lägg upp några bilder så man får se vad du fångar sen

MVH
    Marc
    Senast ändrad av theoneandonly; 2006-03-28, 18:56.
    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

I lomma, Höje å, fiskar du med framgång mört och id. Finns endel abborre men de stora är inte så stora och vanliga som i lödde och sege. Ål finns det gott om men det handlar till 99% om fisk under 500g och de flesta är bara 200g.

Har även fångat braxen, havsöring, torsk, tånglake, vitling, rötsimpa, sandskädda, skrubba och gädda men skulle inte satsa på dessa arter här då de är relativt "ovanliga".

Horngädda är inte så vanlig här, har sett någon person fått men det är ytterst sällan. Plattfisk fanns det en hel del förr, speciellt i "hålan". Det är även i hålan som de flesta ålar tas. Nu är det flera år sen jag tog en plattis där och om jag bodde i lund utan bil skulle jag ta tåget in till malmö och promenera till kockumspiren. Där kan fisket efter plattfisk vara lysande.

Nä du, i höje å är det bäst att hålla sig till mört och id om du vill ha bra fiske. Men fiska på för där finns alltid chans till fina bonusfiskar.

Tight lines!

Kommentera

Mjaa.. Fast fisket efter näbbgädda/horngädda lkan nog vara väldigt lysande när det är säsong det vill säga hela maj månad. Ställ dig ute på piren och fiska med ett tobydrag så ska du nog kunna fånga en hel del.
        Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Har fiskat i Lomma i 15 år och tyvärr aldrig fått någon horngädda där. Malmö är mycket bättre. Har fått med båt ett par kilometer ut men aldrig från piren.

Kommentera

Farsan har dragit näbbgädda i Lomma när jag var liten. Men det är rätt segt jämfört med övriga ställen.

Förutom det de andra sagt så finns det ju Östra dammen, slättängsdammen som har bra fiske.

Slättäng är det riktigt mycket sutare och Östra har både brax, mört, karp, gädda, ål m.m. Finns riktigt stora karpar där. Lätt 10kg+.
            (Båda ligger i Lomma.)

Vill du meta karpar på uppåt 5kg så kan du ju åka till Rögle Dammar och fiska i sista dammen, damm 5 tror jag den heter. Rätt skoj sommarnöje.

Multefisket i Lomma hamn är seeeegt. Men det går om du har lite tålamod. Verkar som multarna inne i hamnen är mer svårfångade än de vid kuststräckorna vid bjärred.
            /Lazinko

Kommentera

tack för tippsen grabbar! En fråga till Mikael bara, vad menar du med "hålan" é det den utgrävda delen i hamnen eller?

Kommentera

Nej, det är ett litet djupare parti som ligger mitt mellan pirarmarna. Hitta hålan och njut av fisket. Den är nog endast c:a 5 * 5 meter. Jag brukar bottenmeta i hålan och ha fantastiskt fiske och kompisarna som fiskar precis bredvid har betydligt sämre fiske.

Tight lines!

Kommentera

Jag hittar ingen info om fisket från pirarmarna i Lomma (på kommunens hemsida).
                  Numera råder totalt fiskeförbud i småbåtshamnen. Räknas pirarmarna med i detta?
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  106 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  241 visningar
                  0 gillar