Nordskot, Målöya och vattnen där omkring, era erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordskot, Målöya och vattnen där omkring, era erfarenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nordskot, Målöya och vattnen där omkring, era erfarenheter?

Howdie fiskefolks!

Efter att några år fiskat runt Rörvik i Nord Tröndelag drar vi i år längre norr ut. Vi ska fiska i kanten av Vestfjorden. Runt två landmil rakt norr om Bodö.
    Boendet är ordnat på Nord Skotbrygge som verkar vara väldigt nice att döma av bilderna därifrån.
    Vi åker upp veckan efter påsk och hoppas hitta skrei.

Men vi är som sagt nya i området och vill gärna höra om någon varit i området och i så fall lite om era erfarenheter därifrån. När man kollar in djupkartan på http://www.mareano.no/kart/mareano.html så ser det ut att finnas en hel del intressanta ställen i närområdet.

Detta låter ju exeptionellt spännande:

Men det är nog inte nåt tman kan räkna med.

Så är det nån som har några erfarenheter från området vore jag tacksam för tips och beskrivningar och gärna några intressanta positioner.
    Senast ändrad av Uttern_; 2016-01-23, 19:50.
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Tjena, hoppas du hittar skreien! Förra året låg vinden helt fel hela våren så skreien som skulle in i vestfjorden stannde utanför röst, den kom inte ens in till vaeröy. Det blir ett nytt försök i vår!
    Å en Rova

Kommentera

nordskot brygge

Hur gick det på eran resa?
      Vi ska åka till Nordskot brygge i juli nästa år. Vi håller på och försöker ta reda på så mycket info som möjligt

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
      Howdie fiskefolks!

Efter att några år fiskat runt Rörvik i Nord Tröndelag drar vi i år längre norr ut. Vi ska fiska i kanten av Vestfjorden. Runt två landmil rakt norr om Bodö.
      Boendet är ordnat på Nord Skotbrygge som verkar vara väldigt nice att döma av bilderna därifrån.
      Vi åker upp veckan efter påsk och hoppas hitta skrei.

Men vi är som sagt nya i området och vill gärna höra om någon varit i området och i så fall lite om era erfarenheter därifrån. När man kollar in djupkartan på http://www.mareano.no/kart/mareano.html så ser det ut att finnas en hel del intressanta ställen i närområdet.

Detta låter ju exeptionellt spännande:

Men det är nog inte nåt tman kan räkna med.

Så är det nån som har några erfarenheter från området vore jag tacksam för tips och beskrivningar och gärna några intressanta positioner.

Kommentera

Ömsom vin o ömsom vatten.
        Våra resor är inte riktigt jämförbara med eran. Vi fiskar mot större torsk och skrei. Vi fiskar alltså på våren.

2016 var vi uppe sista veckan i mars. Vädret var väldigt blåsigt men när det lugnade sig hade vi väldigt bra fiske.
        Perioderna då fisken högg var ganska begränsade i tiden och stämde inte riktigt med ebb o flod. Men var man rätt i tiden var det bra fiske. Vi fyllde lätt kvoten på sammanlagt två dagars fiske. 22.2 kg vägde största torsken. Men vi råkade inte på många skreitorskar.

2017 var vi uppe 10 dagar senare. Bättre väder men kusttorsken var mitt i leken och svår att lura till hugg. Skreien som vi siktade på med senare resa vände innan den kom in i Vestfjorden. Så vi såg bara några enstaka, ev hybrider, i våra baljor.

Fördelar med Nordskot.
        Fantastiskt boende o utomordentliga båtar. Fin plotter med hyfsat ekolod. Vi har dock med våra egna ekolod.
        Nära till bra fiskeplatser. Stora djup finns också på bekvämt avstånd om man vill fiska efter långa, uer och lubb.
        Marulk borde också gå att hitta.
        Sommarfisket ger stora chanser till kveite. Perfekta områden med platåer ovanför större djup. På dessa flator jiggade vi mycket torsk mellan 2 o 7 kg när lektorsken inte högg. Grundtorsken har inte varit så maskangripen i köttet som längre söderut.
        Campen är ganska ny. Men John-Åge, ägaren är mån om att ta reda på mer hela tiden. Mycket trevligt. Matbutiken är närmsta grannen i Nordskot.

Arter vi fångat. I första hand stor torsk. I år också långor runt 10 kg. I fjol fick mycket kolja när vi riktade lite mot den. Några uer har vidtagit, men vi har inte letat efter dem. Havskatt olika plattfiskar och sej har vi fått som bifångst.
        Meta plattfisk av olika slag borde gå ypperligt på flera ställen, tom från bryggan om det inte är för varmt i vattnet.
        Har funnits gott om betesfisk om man vill meta efter hälle eller andra arter.

Så skitfiske önskar jag er. Du får gärna återkomma med rapport.
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
          Ömsom vin o ömsom vatten.
          Våra resor är inte riktigt jämförbara med eran. Vi fiskar mot större torsk och skrei. Vi fiskar alltså på våren.

2016 var vi uppe sista veckan i mars. Vädret var väldigt blåsigt men när det lugnade sig hade vi väldigt bra fiske.
          Perioderna då fisken högg var ganska begränsade i tiden och stämde inte riktigt med ebb o flod. Men var man rätt i tiden var det bra fiske. Vi fyllde lätt kvoten på sammanlagt två dagars fiske. 22.2 kg vägde största torsken. Men vi råkade inte på många skreitorskar.

2017 var vi uppe 10 dagar senare. Bättre väder men kusttorsken var mitt i leken och svår att lura till hugg. Skreien som vi siktade på med senare resa vände innan den kom in i Vestfjorden. Så vi såg bara några enstaka, ev hybrider, i våra baljor.

Fördelar med Nordskot.
          Fantastiskt boende o utomordentliga båtar. Fin plotter med hyfsat ekolod. Vi har dock med våra egna ekolod.
          Nära till bra fiskeplatser. Stora djup finns också på bekvämt avstånd om man vill fiska efter långa, uer och lubb.
          Marulk borde också gå att hitta.
          Sommarfisket ger stora chanser till kveite. Perfekta områden med platåer ovanför större djup. På dessa flator jiggade vi mycket torsk mellan 2 o 7 kg när lektorsken inte högg. Grundtorsken har inte varit så maskangripen i köttet som längre söderut.
          Campen är ganska ny. Men John-Åge, ägaren är mån om att ta reda på mer hela tiden. Mycket trevligt. Matbutiken är närmsta grannen i Nordskot.

Arter vi fångat. I första hand stor torsk. I år också långor runt 10 kg. I fjol fick mycket kolja när vi riktade lite mot den. Några uer har vidtagit, men vi har inte letat efter dem. Havskatt olika plattfiskar och sej har vi fått som bifångst.
          Meta plattfisk av olika slag borde gå ypperligt på flera ställen, tom från bryggan om det inte är för varmt i vattnet.
          Har funnits gott om betesfisk om man vill meta efter hälle eller andra arter.

Så skitfiske önskar jag er. Du får gärna återkomma med rapport.
          Hej!

Kul med ett snabbt informativt svar

Ja området boendet mm verkar riktigt super. Det är skönt att ha bra fiskeplatser nära. Man vill ej dra iväg långt i alla väder.

Våra planer är att försöka få fler hälleflundror. Senast på Vega fick vi bara en, dock en ganska rejäl en på 40 kg. En fantastisk upplevelse som jag vill vara med om igen. Mitt personliga mål är att få en på 100 kg någon gång i livet.

Vår förhoppning är också att det finns bra möjligheter att speedjigga sej. Vad tror du om förutsättningar för det?

När det gäller djupare vatten så har vi testat en del på Hitra och fått upp mycket uer, lubb och långa (jag lyckades bla få en långa på 25 kg på 200 meters djup). Riktigt kul upplevelse. Men vi kommer nog att satsa på den typen av fiske om det övriga fisket inte skulle gå så bra.

Något som vi inte har lyckats så bra med tidigare är fisket efter plattfisk. Det är möjligt att vi lägger lite tid på det om förutsättningarna är bra.

Låter nice med bra torskfiske. Otroligt kul fiske och det är enligt mig den allra godaste fisken att äta. Syrran fick en rackare på 16 kg för några år sedan. Och vi har väl fått någon mer över 10 kg, men de har mest vägt några kilo mindre

Kolja har vi inte så mycket erfarenhet av. Vad för platser fiskade ni på?

Har de som äger stället bra koll på fiskeplatser? Eller finns det andra omkring som har bra koll?
          Brorsan brukar skriva ut karta över området och laminera. Sedan kan man sitta och försöka läsa sig till vart det kan finnas bra områden.
          Men det bästa är att få hjälp av de som redan kan området såklart.

Fångstrapport kommer absolut. Men det är drygt 1 år tills vi åker.
          Dock sitter man ju redan nu och kollar på filmer på Youtube mm. Man blir skapligt sugen och det känns som lite tortyr att behöva vänta så lång tid tills det är dags

Åker ni dit nästa vår igen?

Ha det bra

Kommentera

Följer gärna denna tråd då vi även åker till Nordskot brygge nästa år.

Kommentera

Vad gäller koljan, så hittade vi den när vi sökte av en håla. Hålan var nästan rund med ett större grundparti i mitten. I diket som var mellan grundet i mitten och hålans kant var det drygt 50 m. I nordöstra delen av diket stod det mycket kolja. Det var utanför "Ängelvär" en grupp småöar som ligger rakt utanför Nordskot Brygge. Det är runt de öarna vi har haft hetast fiske. Ett par hundra meter utanför öarna börjar de större djupen i Vestfjorden. Det finns gott om fina platåer och djupkanter att söka av.
              Gissar att speedjigging efter sej kan löna sig en bit ut på det djupa.

John-Age ägaren t Campen är mån om att hjälpa till. Är väl ingen fiskare från början, men han anstränger sig för att lära och visa vilka platser man ska sikta på.
              Vi är ganska hyfsade på att leta själva så de ställen vi fått tips om av honom och lokalbefolkningen hade vi redan koll på.

Vi är lite kluvna i fiskegänget. Jag hade gärna åkt till Nordskot nästa år igen. Men några vill till Söröya, men det blir både längre resväg och betydligt dyrare. Och någon tycker att det är för långt redan.
              Jag har inte hittat något alternativ som verkar vettigt.

Någon annan vill inte åka så långt.
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

När på året åker ni?
                Den gamle och navet
                (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Det låter lovande. Man blir bara mer och mer sugen. Tydligen så ska det vara hett efter hälleflundra runt Målöya

Det är långt och åka, men det är värt det. Pappa tycker att det är lite långt. Men det räcker att visa lite youtubeklipp så blir han snabbt sugen och kan inte säga nej Söröya är sjukt långt. 165 mil från oss sett (Jag såg dock att ni verkar ha ännu längre). Men det ser också ut att vara väldigt bra fiske. Vi var som sagt på Vega innan. Det var okej, men jag tror att Nordskot är bättre.
                  Jag har förstått det som att det ska finnas en del bra ställen runtom. Men jag är tveksam till om de har lika fint boende mm. Och sen är det ju en stor fördel att ha varit och fiskat på ett område tidigare.

Vi kommer dit 28/7 och avslutar 4/8. Det ser bra ut med tidvattnet. Jag har förstått det som att det kan vara viktigt när det gäller fiske efter hälleflundra. Men det är väl såklart inte helt avgörande dock.

Ni blir inte sugna på att åka dit senare och satsa på hälleflundra? Går ju att få tag i många arter också

/Daniel från Västerås

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  106 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  241 visningar
                  0 gillar