Långa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Långa

Har varit uppe i Norge och fiskat veckan som var och lyckades fånga ett par fina långor när vi gjorde ett försök att gå ut på djupet efter dessa fiskar...
    Vikterna på dessa fina fiskar var 9 resp 19,1kg vilket för mig överträffade mina förväntningar med hästlängder.
    Det som dock förvånade mig var att det kom ut mjölke ur den större av dom. Brukar inte dom stora firrarna oftast vara honor eller är det annorlunda hos långorna?

Ingen som kan nånting om långornas lekvanor eller hur storleksfördelningen är mellan hanar och honor?

Hade vart riktigt skoj att få sig en lektion här angående detta ämne...

Kommentera

Det var ju dom små hanarna du tog... ;-) Näe, tyvärr har jag ingen aning om kön/storlek på långa men jag kan kanske återkomma om ca 1 månad då jag skall ut och fiska med en långaexpert i slutet på Aug.

Men kul med fin fångst! Helnessund ser ju på sjökortet ut som ett långaeldorado med mycket grund kring 150-200m ung. från utgrunnen och söderöver. Tyvärr blev det ingen långa fiskat för mig, för mycket fokus på hälle och torsk på medpassagerarna i båten. Men dina fångster ger ju mersmak för ev framtida resor. Var ungefär fick du dom? Hur? Mete med sej?

Kommentera

Vi var precis utanför stora fyren på "grundtopparna" som ligger på 70-100m ungefär, mitt på topparna fick vi mest lubb utan det var på branterna ca 10 m under toppen som vi fick långorna, bör väl tillägga att vi inte la mer än en timme på detta fiske så resultatet var strålande...
        Vi fiskade med 500g pilk med liten sej på när vi fick dom...

Kommentera

Aha. Grymt ju! Jag är övertygad om att en riktad satsning på långa i området kan ge rejäl utdelning. Undra hur dom stora som smyger fram där branten flackar ut på 2-300 m djup ser ut?

Kommentera

har inte provat så mycket men blir nog nya försök nästa gång vi åker upp dit, kan tillägga att vi fästa en 3-kroksstinger i sejen också för att öka chanserna till krokning...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
            0 svar
            117 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mattiaslindahl  
            Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
            6 svar
            284 visningar
            0 gillar