Förhållanden för piggvar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förhållanden för piggvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förhållanden för piggvar

Hej,

Jag tänkte ge mig ut efter lite piggvar i hemmavattnen, som dock inte är runt Orust, för att se om det går att få något. Jag har förstått att varar kan ligga på alla möjliga bottnar, sand, grus, lera, ålgräs, leopard mm. Men hur brukar förhållandena vara runt omkring? Djupt vatten intill? Strömt sund intill? M a o vad skall man leta efter när folk refererar till "bara att söka på google maps?

Tacksam för tips!

Jag har exakt samma frågor!

Kommentera

Hej
      Jag har fiskat piggvar på olika ställen och förhållandena har inte varit samma någonstans så det är svårt att dra generella slutsatser.

Orust - Fiskar mest på blandad botten. Sand blandat med lite tång och sten. Grovt grus och skalgrus har inte varit så bra. Inte heller bottnar med väldigt mycket tång. Men jag vet att andra lyckats med sistnämnda. Ska gärna finnas djupt vatten intill. Långgrunda vikar har inte varit heta.

Öresund - Mesta fisket sker på Lappegrund som har nästan ren sandbotten. Det är ofta strömt här och det brukar finnas mycket tobisstim som lockar fisken.

Östersjön - Här fiskade vi utanför sandstränder. Också nästan ren sandbotten med inslag av större stenar med tång på.

Skulle jag leta nya ställen i nya områden så skulle jag leta efter blandbotten med djupt vatten i närheten. Gärna runt uddar och i sund där det strömmar på lite. Eniros kartor är faktiskt bra att ha som utgångspunkt. Där kan man kolla flygbilderna efter bra stränder och sedan jämföra med sjökortsvyn.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Tackar och bockar Anders!

Jag har gjort ett försök så här långt, runt en udde och in i nästa vik men det var väldigt mycket sjögräs. Partier såg intressanta ut med blandat sand/ålgräs. Men jag såg ingenting förutom en del plaskande havsöring, varav två rejäla plask...

Men, bara att jaga på. Finns många fler platser att undersöka...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
        0 svar
        117 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mattiaslindahl  
        Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
        6 svar
        284 visningar
        0 gillar