Relationen mellan lbs/spö och betesvikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Relationen mellan lbs/spö och betesvikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Relationen mellan lbs/spö och betesvikt?

Hej!

Önskar få en fråga utredd då jag inte lyckats få hela bilden klar för mig.

Jag undrar helt enkelt; Finns det en linjär relation mellan ett båtspös lbs och betesvikt? Alltså är det så att ett en lbs alltid ökar på gram på betesvikten lika mycket, eller skiljer det på spötillverkare åt? Exempel; om ett spö är klassat till 20 lbs med max betesvikt på 200gram, innebär det då att ett spö på 30 lbs har max betesvikt på 300 gram?

Hoppas att jag lyckades formulera frågan på ett begripligt sätt!

Mvh
    Konstantin

Exakt hur det funkar är jag inte på det klara med. Men jag är ganska säkert på att det inte funkar "linjärt"(dvs dubbla högsta betesvikten om du dubblar lbs beteckningen på spöt). Enda gången jag använder spön klassade i lbs är vid tungt vertikalt havsfiske från båt efter arter som torsk, sej, bleka osv. Ett 7 fots 20-30lbs spö jag använt har funkat bra att använda beten upp till 500 gram med. Är dock inte så säker på att 833,3333 grams beten känns bra med 50lbs spö. lbs klassningen är väl kanske något förlegad då den anger vilken styrka/dimension på linan("mono" dvs nylon)som rekommenderas för spöt. Två spön av olika märke/modell men med samma längd och lbs klassning kan nog vara lite olika v.g styvhet. Och två spön av samma märke, modell och lbs klassning kan kännas olika om de har olika längd. Kort sagt; svårt att veta exakt. Men, utifrån egen erfarenhet skulle jag säga att om klassningen är 30lbs så bör det funka helt ok med beten upp till 500gram. 20lbs så får du kanske gå ner till 300-400 gram. Det finns säkert andra som kan förklara bättre.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Det är korrekt som Usling skrev: lbs-klassningen syftar på styrkan, mätt i lbs, på den nylonlina som spöet är tänkt att passa bra ihop med. En lite märlig typ av klassning, men tanken är då att man även kan specificera rullen i lbs-klass, vilket är rätt vanligt i havsfiskesammanhang.

Det här med lämplig betesvikt i förhållande till lbs-klassningen tycker jag är svårt att säga. Det varierar enligt mina erfarenhet rejält mellan olika märken och handlar till viss del också om smak. Men ska man ha någon slags utgångspunkt är det faktiskt inte helt uppåt väggarna att tänka 20 lbs=200 gram, 30 lbs=300 gram osv. Även om det alltså egentligen inte är så att lbs handlar om vikten på betet...

Kommentera

Usling & Barramundi- Stort tack!

Uppskattar verkligen era sakliga och proffsiga svar. Har ju i princip bara fiskat med 30 lbs spön vid havsfisket från båt (mest efter torsk,sej etc) och funnit en god balans med betesvikter (pilkar), har verkligen inte känt att jag behövt gå upp till 50 lbs, känns som en överdimensionering vid västkusten. Har dock gått och funderat på detta samband med lbs ett tag, och vetgirig som man är så är det alltid skönt att få saker utredda!

Mvh
        Konstantin

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
        0 svar
        114 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mattiaslindahl  
        Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
        6 svar
        275 visningar
        0 gillar