Fiskebussen 2015 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebussen 2015

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskebussen 2015

Nu är det dags att dra igång upprustandet till sommarens tripp till Helnessund.
    I år firar jag 10års jubileum där uppe så nu börjar man veta vad man håller på med (har lurat i mig själv det iaf)..
    Vi åker åter igen upp v30 vilket har blivit en tradition, brukar vara bra väder men risken är att man får leta ganska djupt efter torsken om vattnet är för varmt, men dom finns ju där....
    Har börjat gå igenom vad som ska packas i fiskelådorna denna tripp och vad vi ska packa i, stora verktygslådan gav upp förra året när vi kom hem så nån ny bra låda måste införskaffas....
    Hittills har det mest varit det elektroniska som inköpts i form av aktionkamera med div tillbehör så det går att dokumentera lite mera...
    Målen fiskemässig blir samma som jag haft sen min son föddes, en större fisk än honom och han gör vad han kan för att försvåra den målsättning och växer som ogräs, lär nog fånga nåt runt 20kg i år för att ro hem målsättningen...
    Är det fler som planerar att hänga med Fiskebussen upp nån vecka och njuta av Nordnorge?
    När åker ni och vad sätter ni för mål för resan, vad har ni för planer att rikta fisket emot?
    Senast ändrad av Kirshim; 2015-03-18, 18:16.

Jag drar upp för första gången den 2/5. Skall bli riktigt spännande. Jag har fiskat de senaste 4 åren neråt "fjordnorge" men nu blir det första gången i Nordnorge. En fundering har jag, det verkar vara mycket fokus på torsk och hälle men är det någon som har några tips för andra arter i området, som kungsfisk, rödspätta mm? Den stora sejen, var stryker den fram mm? Finns det chans på stor bleka? Kolja? Alla tips emottages tacksamt!

Såg att TS frågade om långa i en tråd. På kortet ser området ut att vara fullt av spännande långagrund. Stengrund kring 150 - 200 m verkar det ju finnas mängder av, t ex syd om utgrunnen. Men jag vet ju egentligen inte, har ju inte varit där än... Hur gick det med långan förresten? För några år sedan var det en gubbe i jaktlaget som tog en långa där kring 18 kg tror jag. Bifångst vid torskfiske, rakt på en vanlig pilk...

Själv siktar jag på att slå mitt PB på torsk (för pinsamt för att ens nämna här). Vore såklart kul med en hälle men det riktade fisket efter den verkar i ärlighetens namn lite tråkigt. Hoppas på en del andra PBn i andra arter också... Återkommer med en liten rapport...

Kommentera

Det riktade fiske mot hälleflundra behöver inte vara tråkigt, vi riktar fisket på djupare vatten efter hälle nu, på 20-50 meter och inte bara mellan 10-20. När man riktar på lite djupare vatten får man mycket fina bonusfiskar som grov torsk och sej.
      Å en Rova

Kommentera

Vi gjorde aldrig några riktiga försök på långa förra året, vi fastnade i jakten på torsk, vet att det var ett gang som fick ett par långor utanför fyren på några djupa toppar där för ett par år sen när vi var uppe...
        Ola som är ena ägaren håller på att utforska fisket efter rödspätta så han kommer nog ge bra tips om detta...
        Hälle går att få där som ströfångster även vid vanliga torskfisket (är jag ett levande exempel på)...

Kommentera

Vecka 27 bär det av för tredje gången uppåt! Fiskemässigt finns det bara ett mål, hälle 100+! Första året tog vi en på , den enda flundran på hela veckan. Förra året tog vi två av tre på flundror som fångades på hela veckan. Veckorna innan har de fångats 30 st + men icke när vi var där någon av veckorna.

Fiskemässigt är det precis som du säger, vill man ha 15kg+ torskarna så skall man ner 70m+ är känslan vi har fått.
          Hur har vädervariationerna visat sig fiskemässigt för er?

Kommentera

Jag åker upp vecka 29 för första gången och har kikat runt som bara den på vad jag ska köpa för spö och rulle men man svävar ju bara iväg bland allt har ni några bra tips på ett bra "Norge set" så hjälp mig Järna

Kommentera

Beror ju lite på ekonomi, men detta set är väl vad du bör sikta på som billigast:

Min far fiskar med den rullen där uppe sen några år och den gör jobbet utan problem...
              Skulle ta 1a eller 3e spöt i listan du får välja på där, ett spö som ligger på 30-50lbs har du kanske nytta av på dom absolut största fiskarna du får där uppe men dom mindre kan bli tråkiga att dra upp med en sån stör. Jag plockade upp en skaplig flundra där uppe på ett 20-30lbs spö, tror inte det gått så mycket lättare med ett kraftigare spö, det var min inbyggda motor som strejkade snarare än utrustningen...;P
              När det gäller vädret så är väl största problemet att man inte kommer ut ordentligt om det blåser för mycket, är det för lugnt så kan fisket bli lite segt, men lådorna blir fulla utan större problem och man kan lugnt släppa tillbaka småtorskarna under 3 kg, fisk finns det gott om där uppe....
              Senast ändrad av Kirshim; 2015-05-13, 05:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn87 Visa inlägg
                Jag åker upp vecka 29 för första gången och har kikat runt som bara den på vad jag ska köpa för spö och rulle men man svävar ju bara iväg bland allt har ni några bra tips på ett bra "Norge set" så hjälp mig Järna
                Jag har ett fint set på forumet som ligger till försäljning. Endast provfiskat med i Öresund så det är i absolut nyskick. Det rör sig om Okuma Andros 5 - 2 Speed + Savage Gear Jig Stick (1 del). 2500 tot + ev frakt. Annonsen ligger på :

Kommentera

Ursprungligen postat av Larran Visa inlägg
                  Jag har ett fint set på forumet som ligger till försäljning. Endast provfiskat med i Öresund så det är i absolut nyskick. Det rör sig om Okuma Andros 5 - 2 Speed + Savage Gear Jig Stick (1 del). 2500 tot + ev frakt. Annonsen ligger på :

http://www.fiskesnack.com/forum/show...ghlight=andros
                  Det är ett trevligt set kör med SG jig stick 6'6" 20-40lbs själv och en okuma andros 5Ns själv...lätta fina grejer

Kommentera

Klart du säger det. Det var ju du som tipsade mig om det =)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    241 visningar
                    0 gillar