Så, nu är alla grejerna på plats hemma inför resan, dags att fundera på hur det ska få plats i resväskan...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kap Verde
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Kirshim Visa inläggSå, då är det dags för ännu en tripp till Kap Verde och Boa Vista (byter dock hotell från Riu Tourag till Riu Karamboa), jag åker dit med familjen i mitten på jan...=)
Dessutom har jag denna gång fått plats på en båttur för havsfiske, tyvärr beskriver inte Tui-hemsidan det bättre än så så får väl se vad det blir för typ av fiske. Jag håller tummarna för att det blir så mycket jiggfiske/driftfiske som möjligt istället för att bara åka båt och trolla, jag gillar att hålla i spöt när fiskarna smäller på så man får känna den första kontakten....=P
Håller som bäst på och inventerar fiskeväskan som ska få följa med mig ner till stranden och håller på att komplettera den.
Har redan köpt in två olika sorter av elastisk lina så jag får behålla betet denna gång tills jag hinner kroka fiskarna...
Tänker ta med ett lite mindre resespö med kastvikt på 25-60g denna gång och köra med vikter på sänkena runt 40-60g, det jag märkte förra gången var att efter man kastade ut så var man tvingad att spänna upp linan direkt efter att vikten landat i vattnet då huggen kom nästan ögonblickligen 8 av 10ggr...
När jag inte hade någon elastisk lina att knyta fast betet med så var det väldigt sällan jag hade bete kvar som nådde botten....
Tar med mig:
Spö 1: SPRO Globetrotter GT Pro 25-60g (http://www.angel-domaene.de/spro-glo...-mh--1103.html)
Spö 2 (om det får plats) Shimano beastmaster STC twin tip (surf cast/båtspö)
Rulle 1 Shimano Exage 4000FD
Rulle 2 (om den får plats)Penn Slammer 560
leaderline flour Carbon 0.62mm
blyvikter 40-60gr
div krokar i storlekar mellan 8-3/0
wiretafsar ifall jag ska försöka få mig en hej eller två
Några smala skeddrag runt 40-60g
Några spännande squid jiggs 60g (http://www.angel-domaene.de/fishing-...maximumPrice=9)
tång (vill ha fingrarna kvar)
Morakniv
Glömmer jag något viktigt i denna lista?
Jag var ute med båt och fiskade och fick en liten röd fisk och skepparen sa upprört rör den inte rör den inte.
Det var en giftig fisk men såg helt vanlig ut .Brukar därefter ofta ha handskar när jag hanterar fiskar utomlands."HalvDan var här"
Kommentera
-
Har man kommit hem från paradiset igen då, semestern gick alldeles för snabbt men vi hade en härlig vecka i Kap Verde...
Fisket var dock lite segt under veckan men lite fiskar lyckades jag fånga och det är mycket kraft i dessa små gynnare...
Var även ut på en big game-tur men inte ens där blev det något storlek på fiskarna utan jag fick turens enda firre, en enorm Dorado på ca 2kg, men det var en vacker lite firre, tyvärr hade deckhanden bråttom att kasta tillbaka den så blev inte mycket till bilder på den...
Jag fiskade mest med räka eller bläckfisk som jag fick från buffet-restaurangen, körde med 40gr päronsänke med nylontafs med två upphängare på, mestadels använde jag ganska små krokar normalt en storlek 4 och en 8, med större krokar så rensades betet från krokarna snabbt...
Jag använde nästan uteslutande mitt resespö 25-60gr 9,5 fot långt och med detta spö var fiskarna jag fick riktigt roliga att fightas med i vågorna....
Har ett par fina bilder på 2 av dom arter jag fick från stranden...
Fick inte jättemånga fiskar, 3-10st/dag och då fiskade jag bara 2-3 timmar/dag då familjen ville ha övrig tid men det var värt det, så funderar ni på att åka ner till Kap Verde så är det bara att åka....=)
Kommentera
-
Funderar inte att åka till Kap Varde men funderar på att åka till Costa Rica och bedriva mycket fiske från stranden så är intressant att läsa om dina erfarenheter. Vad körde du för rigg när du fiskade från stranden? Du körde inga med drag alls från stranden? Har en lista med drag som ska funka dit jag ska men har tänkt att försöka fånga lite betesfisk också, Eller fiska med räkor och liknande.
Kommentera
-
Jag provkastade lite skeddrag men hade ingen lycka med dom.
Ett par engelsmän jag träffade hade tagit med "featherhooks" för betefisken, jag tolkade dom att det var typ såna vi har till strömming och makrill här hemma, några små krokar på en upphängare med massa blankt på som glittrar..
Jag körde mestadels med 40g bly med en 2 upphängare, betade med det jag fick från buffetrestaurangen, räka och bläckfisk var det som det nappade bäst på....
Kommentera
-
jaha, semesterresorna börjar bli lite enformiga, familjen börjar enas om 2 veckor på Kap Verde i vinter igen (tror inte jag lider så mycket över det)....=P
Som det låter nu blir det runt månadsskiftet jan/feb vi åker.
Det stora denna gång blir att vi antagligen byter ö och ska prova på Sal denna gång.
Någon som varit där och provat något fiske från stranden, båtar eller nåt annat spännande?
Alla tips tas emot stort som smått, skulle vilja åka ut i båt och jigga eller driftfiska, trollingen lockar inte alls lika mycket, jag vill känna den där känslan när man höjer spöt och det helt plötsligt tar stopp följt av en rejäl rusning....=)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
117 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |