Kap Verde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kap Verde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag äntligen fått hem mitt Shimano Beastmaster STC twin tip....=)

Att ett spö kan kännas så annorlunda för att man byter topp på det, när korta toppen sitter på känns det rakt igenom som ett stumt båtspö men när man byter till den längre surfcastingtoppen så känns hela spöt helt annorlunda, en så skum känsla men bra. Hoppas det får chansen att bekänna färg mot nån grov torsk eller flundra i Norge så jag får bekänna färg och visa att det duger för Kap Verde, men det tror jag inte ska bli något problem....
    Kommer få plats i vanliga resväskan så jag slipper ha med mig nåt extra bagage på flyget vilket också känns skönt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
      Nu har jag äntligen fått hem mitt Shimano Beastmaster STC twin tip....=)

Att ett spö kan kännas så annorlunda för att man byter topp på det, när korta toppen sitter på känns det rakt igenom som ett stumt båtspö men när man byter till den längre surfcastingtoppen så känns hela spöt helt annorlunda, en så skum känsla men bra. Hoppas det får chansen att bekänna färg mot nån grov torsk eller flundra i Norge så jag får bekänna färg och visa att det duger för Kap Verde, men det tror jag inte ska bli något problem....
      Kommer få plats i vanliga resväskan så jag slipper ha med mig nåt extra bagage på flyget vilket också känns skönt...
      Hur gick kap vrede resan?, åker den 8 december med familjen och är såklart intresserad av fiske utbudet. Förstår det är off season på marlin men finns det något annat?. Stannar på på riu touareg, boa vista 1 vecka.

Mvh mattias
      Senast ändrad av mattias77; 2015-07-31, 14:03.

Kommentera

Jag åker i november, var ute i god tid med denna tråd, men hinner berätta innan du åker...
        Kommer bo på samma hotell så hoppas jag kan ge lite råd och fångstrapporter...
        Jag är inte ute efter Marlin-fisket utan åker vi ut i båt så vill jag prova på driftfisket vi kör i Norge, borde väl nappa utan problem även på Kap Verde på den typen av fiske...
        Har testat shimanospöt i Norge en vecka nu som båtspö och till det funkade det klockrent, men har inte testat på surfcastingtoppen än.
        Dock tyckte jag att spöringarna var så pass höga att det bäst passade att fiska med haspelrulle så det provfiskades med en Penn Slammer 560, fångade ett antal torskar över 10kg och mycket där under och var ett trevligt set (så trevligt att jag inte bytte tillbaka till ordinarie havsfiskesetet annat än när vi gick ner på djupet och provade fiska efter långa)

Kommentera

Tack det vore jätte snällt:-). Berätta gärna lite om bete o teknik med sen. Är lite sugen på wahoo och tonfisk. Var på aruba i september förra året på semester men gick bet på wahoo. Fick mest bonito samt 3st mindre dorado. Missade ett rejält påslag men vet ej art. Detta var dock trolling. Det gav ju mersmak såklart och har bokat en resa i februari till Maldiverna popper fisk. Dock vill jag gärna testa lite fiske på kap verde också!.

Jag åker i november, var ute i god tid med denna tråd, men hinner berätta innan du åker...
          Kommer bo på samma hotell så hoppas jag kan ge lite råd och fångstrapporter...
          Jag är inte ute efter Marlin-fisket utan åker vi ut i båt så vill jag prova på driftfisket vi kör i Norge, borde väl nappa utan problem även på Kap Verde på den typen av fiske...
          Har testat shimanospöt i Norge en vecka nu som båtspö och till det funkade det klockrent, men har inte testat på surfcastingtoppen än.
          Dock tyckte jag att spöringarna var så pass höga att det bäst passade att fiska med haspelrulle så det provfiskades med en Penn Slammer 560, fångade ett antal torskar över 10kg och mycket där under och var ett trevligt set (så trevligt att jag inte bytte tillbaka till ordinarie havsfiskesetet annat än när vi gick ner på djupet och provade fiska efter långa)

Kommentera

Nu har jag valt att köpa in en haspelrulle till Shimanospöt, det blev en Okuma Trio Rex salt efter en hel del övervägande vad det gäller styrka, kvalitet och pris. Motparten på slutet var en Shimano Biomaster och stod och höll i båda rullarna innan jag valde Okuman, kunde inte förmå mig betala mer än dubbla priset för Shimanon, så stor kändes inte skillnade mellan rullarna. Så hoppas jag inte ångrar mig senare...
            Nästa grej på inköpslistan är en lina till rullen, vilket nog får bli en multicolor flätlina av något slag på 0,25-0,28 mm, vi fiskar med 0,28mm i Norge och har inte haft några missöden där med linbrott trots en hel del rejäla fighter med skapliga firrar, spö och broms ska göra sitt också....;P
            Därefter ska det beställas kastsänken som borrar ner sig i sanden (Sergiös tipsade om) från nätet, därefter blir det nog till att göra ett besök på någon av dom trevliga fiskeaffärerna i min närhet och samla ihop övrigt småplock av krok och liknande som ska med.
            Funderar på att packa ner några långkastande pilkar/drag som man kan ytveva fram, ev med en upphängare till för att se om detta fiske ger något också..
            Största problemet blir väl att ta med sig allt man vill ha med sig och dessutom klara viktgränserna på flyget...;P

Kommentera

Så, nu har jag landat efter semestern och tänkte avlägga en rapport.
              Vi bodde på hotellet Riu Touareg på ön Boa Vista och hade en kanonvecka, så skönt med lite milöombyte...
              Jag var ner till stranden nån timme nästan varje dag och fisk fanns det gott om men hade missat en viktig detalj i fiskeväskan vilket minskade antalet fångade fiskar avsevärt, man behövde elastisk lina att knyta fast betet ordentligt för alla fiskarna längs stranden var duktiga betestjuvar så stundtals kändes det som man stod och matade dom...
              Betet fick man från restaurangen, där dom gjorde iordning ett paket som alltid innehöll räkor, ibland även lite bläckfisk eller fiskbitar och hade aldrig problem med att betet tog slut trots betestjuvarna...
              Fiskade med relativt små krokar stl 2, 1, 1/0, med större krokar så försvann bara betet för mig...
              Dom flesta dagar fångade jag nånstans mellan 10-20 fiskar, sista dagen blev den bästa där jag kunde räkna in ca 40 fiskar.
              Jag fick inga större fiskar, dom största vägde nog ca 3-4hg men trots storleken så bjöd dom på bra motstånd och kämpade väl.
              Dom fiskar som var för små fick gå tillbaka i havet, dom som försäljarna på stranden tyckte vara ätstorlek tog dom gärna och plockade med sig hem till familjen.
              Jag har ingen aning om vad det var för fiskar jag fick på kroken men ni som kan mer än mig får gärna artbestämma dom åt mig....

Denna fisk sprang på botten så den fick man när man fick ner betet hela vägen till botten...

En av dom fartfyllda arterna som tog betet på väg ner mot botten, vassa taggar framför ryggfenan

Ytterligare en som tog högt upp i ytan

En art som skulle göra sig fint i ett akvarium, stjärten var citrongul

Den vackraste fisken jag fick och den som kämpade bäst av alla fiskarna jag fick, fick på ett dubbelhugg med dessa där båda vägde ca 3hg var, var helt säker på att det klivit på något i 4-5kg klassen...
              Senast ändrad av Kirshim; 2015-12-21, 09:50.

Kommentera

Så, nu har jag landat efter semestern och tänkte avlägga en rapport.
                Vi bodde på hotellet Riu Touareg på ön Boa Vista och hade en kanonvecka, så skönt med lite milöombyte...
                Jag var ner till stranden nån timme nästan varje dag och fisk fanns det gott om men hade missat en viktig detalj i fiskeväskan vilket minskade antalet fångade fiskar avsevärt, man behövde elastisk lina att knyta fast betet ordentligt för alla fiskarna längs stranden var duktiga betestjuvar så stundtals kändes det som man stod och matade dom...
                Betet fick man från restaurangen, där dom gjorde iordning ett paket som alltid innehöll räkor, ibland även lite bläckfisk eller fiskbitar och hade aldrig problem med att betet tog slut trots betestjuvarna...
                Fiskade med relativt små krokar stl 2, 1, 1/0, med större krokar så försvann bara betet för mig...
                Dom flesta dagar fångade jag nånstans mellan 10-20 fiskar, sista dagen blev den bästa där jag kunde räkna in ca 40 fiskar.
                Jag fick inga större fiskar, dom största vägde nog ca 3-4hg men trots storleken så bjöd dom på bra motstånd och kämpade väl.
                Dom fiskar som var för små fick gå tillbaka i havet, dom som försäljarna på stranden tyckte vara ätstorlek tog dom gärna och plockade med sig hem till familjen.
                Jag har ingen aning om vad det var för fiskar jag fick på kroken men ni som kan mer än mig får gärna artbestämma dom åt mig....

Denna fisk sprang på botten så den fick man när man fick ner betet hela vägen till botten...

En av dom fartfyllda arterna som tog betet på väg ner mot botten, vassa taggar framför ryggfenan

Ytterligare en som tog högt upp i ytan

En art som skulle göra sig fint i ett akvarium, stjärten var citrongul

Den vackraste fisken jag fick och den som kämpade bäst av alla fiskarna jag fick, fick på ett dubbelhugg med dessa där båda vägde ca 3hg var, var helt säker på att det klivit på något i 4-5kg klassen...
                Hej Jörgen,

Kul att fisket var stimulerande jag längtar verkligen tillbaks när jag ser dina bilder!
                Fick du nån haj på kroken?

Samtliga arter som du fick fick även jag när jag var där så vore kul att veta namnet på arterna fisken med transparent nos var en rolig filur.

Kommentera

Hej
                  Fiskarna med genomskinlig nos är juvenila treadfin..
                  Dom höga platta är någon art av dart möjligen snub nosed dart/permit.
                  Och dom andra små är juvenila trevally. Crevalle jack.

Så rätt bra drag i dom allihop otur att det bara var bäbisar.

Kommentera

Nej, ingen haj på kroken fast det var det jag hoppades på innan jag åkte.
                    Det var för mycket små betestjuvar som snodde räkor och fiskbitar jag betade med på lite större krokar och jag hade missat packa elastisk lina att säkra betet med..
                    När jag gick ner i krokstorlek så fångade jag mycket mer fiskar och blev där med också roligare...

Kommentera

Så, då är det dags för ännu en tripp till Kap Verde och Boa Vista (byter dock hotell från Riu Tourag till Riu Karamboa), jag åker dit med familjen i mitten på jan...=)
                      Dessutom har jag denna gång fått plats på en båttur för havsfiske, tyvärr beskriver inte Tui-hemsidan det bättre än så så får väl se vad det blir för typ av fiske. Jag håller tummarna för att det blir så mycket jiggfiske/driftfiske som möjligt istället för att bara åka båt och trolla, jag gillar att hålla i spöt när fiskarna smäller på så man får känna den första kontakten....=P

Håller som bäst på och inventerar fiskeväskan som ska få följa med mig ner till stranden och håller på att komplettera den.
                      Har redan köpt in två olika sorter av elastisk lina så jag får behålla betet denna gång tills jag hinner kroka fiskarna...
                      Tänker ta med ett lite mindre resespö med kastvikt på 25-60g denna gång och köra med vikter på sänkena runt 40-60g, det jag märkte förra gången var att efter man kastade ut så var man tvingad att spänna upp linan direkt efter att vikten landat i vattnet då huggen kom nästan ögonblickligen 8 av 10ggr...
                      När jag inte hade någon elastisk lina att knyta fast betet med så var det väldigt sällan jag hade bete kvar som nådde botten....

Tar med mig:
                      Spö 1: SPRO Globetrotter GT Pro 25-60g (http://www.angel-domaene.de/spro-glo...-mh--1103.html)
                      Spö 2 (om det får plats) Shimano beastmaster STC twin tip (surf cast/båtspö)
                      Rulle 1 Shimano Exage 4000FD
                      Rulle 2 (om den får plats)Penn Slammer 560
                      leaderline flour Carbon 0.62mm
                      blyvikter 40-60gr
                      div krokar i storlekar mellan 8-3/0
                      wiretafsar ifall jag ska försöka få mig en hej eller två
                      Några smala skeddrag runt 40-60g
                      Några spännande squid jiggs 60g (http://www.angel-domaene.de/fishing-...maximumPrice=9)
                      tång (vill ha fingrarna kvar)
                      Morakniv

Glömmer jag något viktigt i denna lista?
                      Senast ändrad av Kirshim; 2016-12-22, 00:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      114 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      275 visningar
                      0 gillar