Torskfestivalen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskfestivalen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Salmo32
    Med din inställning antar jag att du knackar färgad lekfisk på hösten också?

Kommentera

Läste igenom den här tråden och det känns sjukt ofräscht med en "torskfestival" där det ska fiskas på lekande torsk efter att ha sett gårdagens Kalla fakta.....

Visst, går inte att jämföra antalet fångade torskar på spö med i trål men ändå... Moraliskt så känns det jävligt dåligt helt enkelt. I varje fall för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av ruskis
        Salmo32
        Med din inställning antar jag att du knackar färgad lekfisk på hösten också?
        Om du tar samma fisk på sommaren före leken eller under leken är ju av underordnad betydelse för arten, den hade ju gett någon avkomma i något av fallen.

Det är viss skillnad med havsöringen (samt annan anadrom fisk) då en stor del/övervägande majoritet tas i garn på väg tillbaks till ån och det är enkelt att effektivt lägga "fällor" i form av nät i vägen. Speciellt med tanke på att den sista biten innan ån är så liten till ytan. De få procent som lyckats ta sig upp i ån då tycker jag kanske att man bör särbehandla, och släppa tillbaks merparten. Dessutom är havsöringen ju betydligt sämre som matfisk efter ett tag i ån vilket inte rättfärdigar ett knackande imho. Jag tar givetivis en och annan fisk med mig hem även från ån men största delen av mitt havsöringsfiske sker vid kusten på nätterna i April-August.

Något som många glömmer i den är debatten är att det faktiskt går att återutsätta torsk. Ner till 30-35 meter är det inget problem om man tar det försiktigt vid fajten.

Vad man ska tänka på under torskfestivalen är ju också att bulefiske inte tillåts vilket innebär att den största mängden lekande fisk faktiskt får vara i fred. Åtminstone av de turbåtar som i vanliga fall kör buleturer.

Kommentera

salmo32
          "Något som många glömmer i den är debatten är att det faktiskt går att återutsätta torsk. Ner till 30-35 meter är det inget problem om man tar det försiktigt vid fajten."

Håller med dig,men faktum är ju att DENNA debatten handlade om TORSKFISKEFESTIVALEN.Inte om torskfiske i allmänhet,utan det moraliska i att lägga en festival mitt under leken.Som jag skrivit innan så anser jag det vara helt okej att åka ut och ta en och annan matfisk även under leken,men att lägga en "tävling" just då,ringer illa i MINA öron och många andras.Hade den lagts på sommaren eller hösten hade det kanske inte blivit så kontroversiellt.Hoppas du förstår mig bättre nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av ruskis
            salmo32
            "Något som många glömmer i den är debatten är att det faktiskt går att återutsätta torsk. Ner till 30-35 meter är det inget problem om man tar det försiktigt vid fajten."

Håller med dig,men faktum är ju att DENNA debatten handlade om TORSKFISKEFESTIVALEN.Inte om torskfiske i allmänhet,utan det moraliska i att lägga en festival mitt under leken.Som jag skrivit innan så anser jag det vara helt okej att åka ut och ta en och annan matfisk även under leken,men att lägga en "tävling" just då,ringer illa i MINA öron och många andras.Hade den lagts på sommaren eller hösten hade det kanske inte blivit så kontroversiellt.Hoppas du förstår mig bättre nu.
            Jovisst gör jag det.

Som jag ser det spelar torskfiskefestivalen ingen roll what so ever för beståndet. MEN det sänder ut knepiga signaler till allmänheten och diverse politiker, inte lätt att argumentera för ett torskfiskestopp för yrkesfiskarna med festivalen i ryggen.

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
              Jovisst gör jag det.

Som jag ser det spelar torskfiskefestivalen ingen roll what so ever för beståndet. MEN det sänder ut knepiga signaler till allmänheten och diverse politiker, inte lätt att argumentera för ett torskfiskestopp för yrkesfiskarna med festivalen i ryggen.
              Då är vi överens!

Kommentera

Tänk att det är så svårt för vissa grabbar att fatta innebörden. Havsöring är ju mindre värda än torsken om man ska hårddra det. Nästan all havsöring är ju inplanterad för att just fiskas. Medans torsken är helt naturlig. Och när den håller på att minska till sporadisk. Är det väl time att lägga ner detta fiske. Finns väl massor av andra arter att lägga ner tid på. Är det nåt fel på Gös, Gädda, Abborre och kanske även Lake. Eller varför inte satsa på vitfiskar. Låt dessa turbåtar stå stå tomma. Så kanske även skepparna fattar vitsen. Min gamla kompis Stickan Wulf som körde turbåtarna från Dalarö. Majsan är ju en välkänd båt för vissa. Och även en annan som han hade. Han slutade när torsken försvann i Östersjön. Han försökte in i det sista att få nån torsk för att överleva ekonomiskt. Men då visste många inte att det var en sån stor katastrof för torsken. Kunderna svek ju klart. Nu hankar han fram sig på andra affärer. Visst är det gott med torsk. Men stekt gös och abborre är ju heller inte dumt.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

HAHA finns två sidor av sportfiskare.

dom som vill att fisken ska finnas och dom som vill att framtida generationer inte ska få tillgång att fiska efter alla underbara fiskar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  110 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  262 visningar
                  0 gillar