Torskfestivalen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskfestivalen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men jag hörde en yrkesfiskare som sa att det fanns mycke Torsk ju.
    Men tillbaks till tråden nu Undrade om någon ska dit?
    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike1
      Men jag hörde en yrkesfiskare som sa att det fanns mycke Torsk ju.
      Men tillbaks till tråden nu Undrade om någon ska dit?
      Verkar det så?

Kommentera

Jajjamen! I sundet finns det!
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Tror du att det finns gott om torsk i sundet idag, nej det är inte gott om torsk i sundet om man jämför med 60-talet och början av 70-talet, då kunde man gå ner till Ribersborg och vada ut under våren och ta ett flertal torskar på flugfiske. Prova i dag så får du se skillanden. Bojkotta Torskfestivalen, ett kommersiellt jippo, har inget med sportfiske att göra.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

jag tycker det är fel att fiska efter den utrotningshotade torsken när den leker. vi i sverige borde trappa ner på torskfisket och inte bara klanka ner på polen och andra länder som tömmer havet. ge torsken en chans
            säger bara ultralätt

Kommentera

Bojkotta!!

Håller med! På 50-talet kunde man gå torrskodd större delen av sträckan Helsingborg - Helsingör på alla torskryggar. Prova nu! (bär dock flytväst!)

Nej det verkar väldigt underligt att ha en så stor tävling där man klubbar all fisk. Den typen av tävling har väl nästan försvunnit vad gäller gädda.
              /Nisse Fisk

Kommentera

Jag svarade bara på theoneandonlys inlägg. Jag har belägg för att det inte fångas större mängder torsk under festivaldagarna än övriga dagar, ja. Jag har varit med på festivalen flera gånger och åker ofta ut med turbåtarna. Bara för att det är tävling fångas det inte mer fisk.

Det där med att man inte ska fiska på lekande fisk, varför inte? samma fisk på vinter som på sommaren. Om man tar dom på sommarn hade dom inte hunnit leka på vinter. Alltså tycker jag inte att det är något fel på det, bortsett från fulefiske, då man går in för att rycka fast fisken på dess lekplatser. obs bulefiske är förbjudet på festvalen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered324
                  Jag svarade bara på theoneandonlys inlägg. Jag har belägg för att det inte fångas större mängder torsk under festivaldagarna än övriga dagar, ja. Jag har varit med på festivalen flera gånger och åker ofta ut med turbåtarna. Bara för att det är tävling fångas det inte mer fisk.

Det där med att man inte ska fiska på lekande fisk, varför inte? samma fisk på vinter som på sommaren. Om man tar dom på sommarn hade dom inte hunnit leka på vinter. Alltså tycker jag inte att det är något fel på det, bortsett från fulefiske, då man går in för att rycka fast fisken på dess lekplatser. obs bulefiske är förbjudet på festvalen!
                  Var och en rättfärdigar sin egen tro.Känner man inget moraliskt ansvar mot att fiska på lekande OCH utrotningshotad (rödlistad) fisk så gör man det inte.I min värld är det vidrigt iaf,för om du tänker efter lite grann så ställer man sig frågan "varför har man lagt en fisketävling just under leken?".
                  Jo,givetvis för att den är som lättast att hitta och fånga då.Och sportfiske har aldrig handlat om att göra det lätt för sig,hade de det så hade dom flesta här på fiskesnack pratat om vilka garn som gäller för dagen o var det är lämpligast att sätta dom.
                  Senast ändrad av ruskis; 2006-01-17, 23:03.

Kommentera

"varför har man lagt en fisketävling just under leken?".

Antagligen för att tävlingen går ut på att få ihop så mycket vikt som möjligt. Torsken lägger på sig lite mer i vikt under vintern i form av rom.

Det är inte lättast att hitta Torsken på vintern, finns oftast mycket mer på somrarna.

Så att jämföra Torskfestivalen med att fiska med nät förstår jag inte hur du kan göra.

Kommentera

Ursprungligen postat av ruskis
                      sportfiske har aldrig handlat om att göra det lätt för sig,hade de det så hade dom flesta här på fiskesnack pratat om vilka garn som gäller för dagen o var det är lämpligast att sätta dom.
                      Jaha ok! så du fiskar bara havsöring när det är 30 grader i vattnet och horngädda i december, annars är det ju för lätt.

Givetvis åker man ju inte ut när man vet att det är kassa förhållanden, jag gör inte det iaf.

Det finns ytterliggare skäl till att fiska torsk på vintern.. köttet är mycket fastare och inte lika infekterat av parasiter som på sommartorsken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      291 visningar
                      0 gillar