Sillfiske i Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sillfiske i Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sillfiske i Öresund

Jag har under ett par år siktat in mig på Öresunds sillen och skulle behöva lite tips.
    Jag håller till i Öresund mellan Landskrona och Lomma.

Vid de flesta tillfällen har jag jagat runt på sundet och hittat småstim och kunnat få ett antal sillar. Vi ett fåtal tillfällen har jag dock kunnat få lite större mängder.

Vilken ström/vind är det som gäller för att sillen skall gå till, eller är det något annat att tänka på.

Jag använder strömmings häcklor, modell blank krok och de tycker jag funkar. Hittar man ett stim så hugger det. När man skall ner med tacklet nästa gång så är fisken borta och man får köra vidare.

Tacksam för lite tips!
    Branteviks-sillen

Fortfarande lite för varmt i vattnet. Sillen är rätt utspridd. Höstleken brukar börja när temperaturen närmar sig 10-12 grader. Då samlar de sig i större stim.

Var ute igår och det var rätt spridda småstim. Inte mycket torsk heller.

Förrförra söndagen fick vi mycket sill uppe vid Ven utanför östra sidan vid Bäckviken. Och det var riktigt stora. Blev riktigt fina filéer. Kom även upp en makrill på 1,1 kilo bredvid mig.

Kommentera

Ok! Jag såg att det fortfarande var 18 grader i ytvattnet ute vid Ven för någon vecka sedan. Jag siktar in mig att prova kommande helg igen så vi får hoppas att det blir slut på sensommaren.
      //RR

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
      0 svar
      106 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
      6 svar
      241 visningar
      0 gillar