Tappar fisk från paravan - gör jag fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappar fisk från paravan - gör jag fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tappar fisk från paravan - gör jag fel?

Vi har testat att köra med paravandörj en del på västkusten. Det är en Sölvkroken (http://www.solvkroken.no/produkter/Paravandorg). Det brukar nappa rätt friskt på den (makrill/näbbgädda), men ganska ofta (mer än hälften av gångerna) sliter sig fisken i samband med att jag slår av på farten och drar in linan (kan ibland se att fisken är där så det är inte tång på kroken).

Jag brukar direkt slå av på farten och försöka dra in linan när jag ser att det nappat (paravanen kommer upp i ytläge). Gör jag fel? Bör man köra vidare ett tag innan man drar in linan?

Ursprungligen postat av pkz Visa inlägg
    Vi har testat att köra med paravandörj en del på västkusten. Det är en Sölvkroken (http://www.solvkroken.no/produkter/Paravandorg). Det brukar nappa rätt friskt på den (makrill/näbbgädda), men ganska ofta (mer än hälften av gångerna) sliter sig fisken i samband med att jag slår av på farten och drar in linan (kan ibland se att fisken är där så det är inte tång på kroken).

Jag brukar direkt slå av på farten och försöka dra in linan när jag ser att det nappat (paravanen kommer upp i ytläge). Gör jag fel? Bör man köra vidare ett tag innan man drar in linan?
    Hej Peter K;

Du ska kanske testa med att göra tvärtom... Öka snabbt farten några meter när det hugger! Då hjälper du till att kroka 95 % av nafsande fisk. Väl krokad över hullingarna är fisken lättare att få ombord ...
    Ett annat fångstgivande tips är att du alltid ser till att ha krokarna är "synålsvassa"...

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand

Kommentera

Har aldrig själv minskat farten bara för att det nappat på samma/likadana grejor som du använder.
      Men visst har jag tappat firrar även jag. Men inte så att jag misstänkt felhantering. Hela tricket är väl att behålla farten?? Så har jag alltid trott.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Håller med föregående talare.
        Slå inte av på farten.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
        0 svar
        106 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mattiaslindahl  
        Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
        6 svar
        241 visningar
        0 gillar