Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Klar med Makrill - tips för nybörjare på nästa fisk (torsk)?
Collapse
X
-
Tack för råd, det blir till att köpa grejerna var för sig.
Hur tänker man när man använder ekolodet? Det är ju på lite djupare vatten en ganska stor yta som blir en prick, visst kan det väl vara så att eftersom ekolodet visar den del som är överst så kan det se ut som om jag är precis över vraket men egentligen är ja rätt i längd men utanför i sidled?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sams Visa inläggTack för råd, det blir till att köpa grejerna var för sig.
Hur tänker man när man använder ekolodet? Det är ju på lite djupare vatten en ganska stor yta som blir en prick, visst kan det väl vara så att eftersom ekolodet visar den del som är överst så kan det se ut som om jag är precis över vraket men egentligen är ja rätt i längd men utanför i sidled?
Det är här jag menar det är bra ha ett kombo så du kan slå på plottern och köra tillbaka till utgångspunkten för driva över igen. Visst kan du ha olika enheter för detta men du gör det snabbare med ett kombo.
Kommentera
-
Vad jag förstår ligger en sidescan på runt 7000kr.
Hur tycker du att jag skall börja, skall jag börja med något väldigt enkelt eller måste man gå all in för att det skall gå att fiska. Vi har några vrak på 60m som hade varit roligt att fiska på.
Vad tycker du?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sams Visa inläggHej! lånar tråden eftersom jag är i samma läge som pkz. Har båten inte så långt från vattnen vid Stora Pölsan, har i gps:en lagt in possitioner från El-Ge och boken Havsfiske med Suprise och antar att jag med detta kan ta mig till ställen där det finns fisk. Funderar på att skaffa ett ekolod som inte är för dyrt men ändå fungerar bra.
Vad jag förstår är tex Elite X4 HDI ett bra lod som skulle kunna passa mig, givarvinkeln viktig, särskilt när det blir lite djupare. Behöver man kontrollera att givaren som följer med har rätt vinkel?
Det snackas här mycket om Lowrence de har också en bra hemsida och det är enkelt att förstå vilket lod som har vilken teknik. Men Humminbird säljs av bla El-Ge och Hjertmans vilka jag har förtroende för. Är det som att jmf BMW och Audi? eller är Humminbird bättre i något avseende?
Om jag på sjökortet ser en brant där det borde finnas fisk. Hur skall man använda ekolodet för att komma rätt. Jag antar att det inte bara är att lägga sig ovanför och sedan drifta över branten eller är det så enkelt?
Hur vet jag att pilken är i konen för ekolodet och att den inte har tagits av strömmen?
På 60m djup är konens diameter väldigt bred. På ekolodet är denna area bara en prick. Hur tänker man runt detta, hur vet man att vraket är under och inte vid sidan om?
"Minst dårlig" vil en Elite HDI med 50/200/455/800-HDI giver være, men å skulle se på en skjerm på 4,3" med et par hundre meter vann som skal skvises inn på en bitteliten skjerm er ikke ideelt. Samtidig vil den samme lille skjermen være en ulempe når du skal se på kartet. Kort sagt; 5" skjerm er minimum for slikt bruk, helst 7" eller mer, og helst som 4:3 format og ikke 16:9 for å få nytte av skjermens viktigste mål ved bruk av ekkolodd, nemlig HØYDEN. Som andre er inne på vil du måtte bruke zoomfunksjonene både for ekkolodd og kartplotter veldig mye for å få nogenlunde ok bilder.
Det som etter min mening vil gi både bra egenskaper for vrakfiske, og samtidig holde prisen nede, er en Simrad NSS 7 (som er en utgående modell med bra pris nå) kombinert med en Airmar P66/B60 eller aller helst en TM260/B260. Men for vrak på 60meter holder P66/B60 lenge. Avhengig av giver ser vi da på en investering i prisklassen 11-18`. Med NSS vil du så ha mulighet for å legge til structurescan (dvs både downscan og sidescan) senere til et tillegg av ca 7`. Da har du også en ekte multifunksjonsskjerm, så ting en havfisker fort kan få lyst på kan kobles mot denne senere, jeg tenker spesielt på radar, autopilot, AIS og VHF.
Er dette "way off" så prøv i hvertfall å skvise inn en 5" som Elite 5 HDI eller Elite 5 CHIRP med 50/200/455/800-HDI giver i budsjettet. Øynene dine vil være veldig glad for spranget til 5" skjerm på sikt.Senast ändrad av Team Colibri; 2014-09-01, 15:53.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
107 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52