Klar med Makrill - tips för nybörjare på nästa fisk (torsk)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klar med Makrill - tips för nybörjare på nästa fisk (torsk)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klar med Makrill - tips för nybörjare på nästa fisk (torsk)?

Sedan vi skaffade en liten eka har vi lärt oss fiska makrill här i Bohuslän och det går tiptop. Nu skulle vi vilja testa att fiska torsk eller någon annan fisk men jag hittar inte så många nybörjartips. Fick tips om att skaffa en pilk och fick tag i en 200g silverklump med krok i ändan (typ en sådan här fast annat märke: http://www.havsfiskecenter.se/websho.../vikt-250_gram).

Sätter man den på spö eller kan man fiska med linan i handen som med makrill? Hur djupt bör det vara om man letar efter torsk? Ligger man still med båten?

Vi är i närheten av Bovallstrand.

Svenskpilken är bra. Hallbäckaren en annan pilk är också bra. Just nu kör jag denna pilk.

Ser ut som en sill och kommer snabbt ner till botten. Mycket effektiv. 250 gram vid 13 - 15 meters djup. 300 gram vid djupare. (torsken går djupt när det är varmt)

Nu på sommaren så är det "bulefiske" då torsken samlar sig i små bulor. Och då är det bra att ha ett par upphängare ovanför pilken. Detta kallar man tackel.

Typ ett sånt här:

Eller så gör man egna med lite större bläckfiskar. (jag drog idag 36 torskar på 2,5 timmars fiske med Thor pilken och två stora självlysande bläckfiskar som upphängare).

Denna är grymt effektiv

Sommaren måste man leta torsken. Hittar du en så hittar du oftast många. Utan ekolod är det svårt. Men kolla var andra fiskar som har ekolod. Häng på dem. Oftast är det ju så att om du hittar nåt bra ställe så kan du alltid prova där igen. Sluttningar längs djup och grund brukar vara bra ställen.

Du bör ha ett kort spö och havsrulle. Det kan hända du får fisk på alla krokarna (3 eller ändra upp till 5 torskar) under sommaren.

Ett sånt här räcker långt:

Nu på sommaren är det bara tung pilk med tackel, och sen ner till botten och dunsa det. Får du inte napp så flytta dig. Eller lägg dig så du driver över ett område. När du får träff kör du tillbaka och driver över igen.
    Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-03, 23:27.

Kommentera

Tack för alla tips (och för att du länkade till sakerna man behöver så man fattar vad det är). Ska testa detta i dagarna. Hur långt över pilken hänger man bläckfiskarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av pkz Visa inlägg
        Tack för alla tips (och för att du länkade till sakerna man behöver så man fattar vad det är). Ska testa detta i dagarna. Hur långt över pilken hänger man bläckfiskarna?
        Köper du färdigt tackel så är där oftast en lekare med hake du fäster pilken i. Fast jag byter själv alltid ut mot en vanlig lekare och sen en fjäderring direkt då hakar kan gå upp om man får stor och tung fisk, och så tappar man pilken.

Gör du eget tackel skall första bläckfisken sitta ca 40-50 cm upp över pilken. Sen nästa bläckfisk ungefär lika högt upp över den. Brukar räcka med två bläckfiskar. Då kan du få 3 torskar på samma gång och det klarar man. Kör man 5 bläckfiskar riskerar man få 5-6 torskar och det blir riktigt tungt. (fått 4 på par kilo som mest själv. Kändes som bottennapp)

Kommentera

Kallas väl inte tackel? Tackel är en riggning.. Iofs Skåne är skåne

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
            Häckla då.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
              Var fan ser du ett kors om du har två fönster öppna? Stockholm är stockholm.

De finns makrill tackel, sök på de snälla.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Hej! lånar tråden eftersom jag är i samma läge som pkz. Har båten inte så långt från vattnen vid Stora Pölsan, har i gps:en lagt in possitioner från El-Ge och boken Havsfiske med Suprise och antar att jag med detta kan ta mig till ställen där det finns fisk. Funderar på att skaffa ett ekolod som inte är för dyrt men ändå fungerar bra.

Vad jag förstår är tex Elite X4 HDI ett bra lod som skulle kunna passa mig, givarvinkeln viktig, särskilt när det blir lite djupare. Behöver man kontrollera att givaren som följer med har rätt vinkel?

Det snackas här mycket om Lowrence de har också en bra hemsida och det är enkelt att förstå vilket lod som har vilken teknik. Men Humminbird säljs av bla El-Ge och Hjertmans vilka jag har förtroende för. Är det som att jmf BMW och Audi? eller är Humminbird bättre i något avseende?

Om jag på sjökortet ser en brant där det borde finnas fisk. Hur skall man använda ekolodet för att komma rätt. Jag antar att det inte bara är att lägga sig ovanför och sedan drifta över branten eller är det så enkelt?

Hur vet jag att pilken är i konen för ekolodet och att den inte har tagits av strömmen?

På 60m djup är konens diameter väldigt bred. På ekolodet är denna area bara en prick. Hur tänker man runt detta, hur vet man att vraket är under och inte vid sidan om?

Kommentera

Det lär bli svårt att prickfiska med Elite 4 modellerna på djupt vatten med den givare som följer med. Bättre då köpa bara Elite 4 och sedan HST-DFSBL 106-77 som har 12°/200 kHz och 35°/50 kHz. Du kan köra 200KHz ner till 200 meter. Och ni har hårdare botten norröver än vad vi har i Öresund, vilket är fördel när man kör 200KHz (den inte lika bra ekon på mjuk botten som vi har här). Med 12° spridning lär du se om pilken är i konen. Kommer synas på skärmen.

Sen rekommenderar jag ändå köpa Elite 4 med GPS plotter. Så liten prisskillnad och du får ett bättre andrahandsvärde. Sen kan du lägga in alla dina "hotspots" i den. Allt i en enhet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                    Var fan ser du ett kors om du har två fönster öppna? Stockholm är stockholm.

De finns makrill tackel, sök på de snälla.
                    Tackel då.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    249 visningar
                    0 gillar