har makrillfiskare någon moral? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

har makrillfiskare någon moral?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
    Jag håller inte på att ta och släppa tillbaka 50 till 60 st bara för mitt nöjes skull, hur många här på sidan gör det.
    Menar du på en tur, under en säsong eller under en sportfiskarkarriär?

Kommentera

det värsta med att ha dålig fiskemoral är ju när dom som skall företräda alla sportfiskare bär sig illa åt,alltså sportfiske förbundet,finns ju en gubbe här i götet som jag tyckte hade bra värderingar om sportfiske,förkortar hans namn K,P,var med i ledningen för sportfiskarna i Göteborg,det kom fram att han hade ägnat sig åt ryckfiske på romstinna torskhonor vid Öresund,dom visade bilder i tv och han fick förklara sig,vilket gick galet, hur förklara en sak som han hade bannlyst själv?,sen dess är jag inte med i detta förbund,han gjorde mig GRYMT besviken OCH förbannad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
        Jag hyser inget gammalt agg till dig, men jag tycker inte om alla såkallade beserwissar som tror att de vet vad sportfiske är och sätter sig till doms över över som inte fiskar exakt som de själva gör.
        Eftersom att jag tolkade ditt inlägg att vi laxtrollare saknar moral för att vi använder flera spön samtidigt och jämställde oss med markillfiskare som tar upp hinkvis med makrill och dessutom skrev att vi inte är sportfiskare. Ville jag bara påtala att vi visst har moral, jag har nog mera moral än många andra här. Kan sluta upp med mitt fiske t.ex. när jag spinnfiskar eller flugfiskar efter gädda, när jag har fångat och släppt tillbaka ca 5 st. Jag håller inte på att ta och släppa tillbaka 50 till 60 st bara för mitt nöjes skull, hur många här på sidan gör det.
        Det finns redan begränsningar för oss trollingfiskare, vi får inte ta upp ej fenklippt lax i havet, konstigt nog så får vad du kallar sportfiskare ta ej fenklipt lax i älvarna när den har stigit upp för lek i älven.

Tumlaren
        Jag bad om en sak men du fortsätter lägga dina egna ord i min mun.

för att vi använder flera spön
        Ville jag bara påtala att vi visst har moral,
        dessutom skrev att vi inte är sportfiskare.
        Vad du kallar sportfiske ? ?
        Inget av det du lägger i min mun har jag uttalat.
        - Jag berörde inte antalet spön.
        - Jag sa inget om er eller någon annans moral.
        - Återigen jag skrev inte något om er varande sportfiskare eller inte.
        - Jag sa inget och har inget sagt om vad jag kallar sportfiske, varför jag blir VÄLDIGT brydd när du tydligen vet vad jag kallar sportfiske ?. Däremot har jag visat intresse för att diskutera detta utifrån sportfiskarnas egna regler och värderingar, inget annat.

Jag gav ett exempel på hur svårt det är att moralpredika. Om dessa makrillfiskare som tråden handlar var vanliga svensson som inte vill kalla sig sportfiskare SÅ KAN INTE VI SPORTFISKARE SITTA HÄR OCH HA SYNPUNKTER PÅ DERAS MORAL. Ja jag tog trolling som ett exempel för att belysa den svårigheten. När en trollare kallar sig sportfiskare så GÄLLER sportfiskarnas etiska regler, värderingar och moral. Och han får finna sig i att han granskas utifrån dessa regler. Men en fiskare (trollare eller vad som helst) som trollar (känner faktiskt yrkesfiskare som hobbytrollar) utan att vara sportfiskare KAN HAN SÅLEDES INTE bedömmas på samma sätt, som sådan har han bara lagen att rätta sig efter. Men vi som vill kalla oss sportfiskare har faktiskt, vare sig du vill det eller ej, betydligt högre moral att leva upp till.

Det var vad jag försökte säga, men tydligen kan inte ordet trollare användas utan att någon av er går i taket. Att ni är känsliga i den frågan är väldigt tydligt och vad den känsligheten har sin grund i tror jag bara ni själva vet. Men jag ska inte behöva smeka er medhårs eller begränsa min syn på etiskt fiske mm bara för att ni ska sluta kalla mig besserwisser som vet vad sportfiske är. Om du läst så borde du sett att jag ofta ställt den frågan. Men många sportfiskare vill inte ens ha upp den frågan på bordet, den kan ju slå mot min verksamhet och alla jä.... som vågar föra upp den på agendan ska tystas med allehanda påhopp och lögner om vad man är, tycker och står för.

Så återigen sluta med att placera mig i ett fack där du tror dig veta vad jag är, tycker, står för och anser.
        Senast ändrad av Exxet; 2014-09-08, 12:08.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ber Tumlaren om ursäkt för mitt föregående inlägg. Jag borde ha insätt hur känsligt det är att använda ordet ******. Även om mitt första inlägg handlade om med vilken rätt vi har att ställa moraliska värderingar utifrån vårt eget skrå på andra som vi inte ens vet under vilka värderingar dom lever och fiskar så borde jag utelämnat denna koppling.

Hur man vill bli bedömd är och kommer alltid att vara relaterat till det fack man anser sig tillhöra, och den tillhörigheten har jag alltid ansett är upp till var och en att avgöra vilka regler jag vill fiska under. Skulle jag inte acceptera sportfiskarnas moral och regler så går jag ur, slutar kalla mig sportfiskare och fortsätter att fiska lagligt på det sätt jag önskar. Som vanlig fritidsfiskare behöver jag inte försvara eller be om uräkt för det fiske jag bedriver. Men som sportfiskare så måste vi acceptera att få vår verksamhet granskad av andra. Detta oavsett om jag flugfiskar, jerkfiskar, trollar eller vertikalar. Men man lär sig.

För att återgå till tråden och det jag hela tiden velat ha fram så kan vi inte ha några som helst åsikter om detta makrillfiske om personerna var/är fritidsfiskare som fiskar för matbehov. Som varande sportfiskare gör dom något omoraliskt och etiskt fel men som husbehovsfiskare förljer dom lagen och kan inte klandras.
          Senast ändrad av Exxet; 2014-09-08, 12:13.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Here we go again..

Kommentera

Dock anser jag att nätfisket inte hör hemma i våra vatten idag.
              Då gäller det att fiskarna drar upp stora mängder med spö annars kommer frysdiskarna i livsmedelsbutikerna gapa tomma,
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-09-08, 15:56.

Kommentera

En lite annorlunda version av fiskare har frugan på sitt arbete. Under säsong händer det ofta att en person tar upp makrill och tar med sig till deras arbete så att alla som vill får fisk så långt det nu räcker.
                Hon arbetar på stoort företag och mycket makrill blir det ibland. Vi Har själva nyttjat det vid något tillfälle.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                107 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                251 visningar
                0 gillar