Med detta menas inte att jag anser hö-fiskare är utan moral utan att det är himla lätt att göra sig klok på hur andra "borde" göra utan att stanna upp Sedan kan diskussionen om vem som är bäst/värst fortsättas i evigheter
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
har makrillfiskare någon moral?
Collapse
X
-
Makrill är ju det ganska gott om så det att ta upp hundra kraschar nog inte beståndet. Dock så ska man äta upp den det är respektlöst mot naturen att slänga fisk. Kan tycka det är tvivelaktigt att fiska upp massa fisk för agna med så att de kan ta en bild på sin gädda. När de sedan mordhotad folk som avlivar en stor gädda blir iallafall jag trött.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
Vad du inte nämner är om du bedömer utifrån din syn på dessa personer som sportfiskare, svenssonfiskare eller köttfiskare. Även din och min Moral skiljer beroende på vilken kategoris värderingar vi anser att vi tillhör. För i alla fall jag bedömer andra olika utifrån vilken kategori fiskare dom anser sig tillhöra. Ta tex lax-trollare som anser sig vara sportfiskare och då ska man ställa krav utifrån sportfiskets värderingar.
Det jag håller med dig om är roffa åt sig synen på naturen som många har. Tyvärr så finner du den mentaliteten lite varstans, även hos många som vill kalla sig för SPORTFISKARE.
Vad jag vet och sett så finns pimpelfiskare som dömmer ut laxtrollare som köttfiskare, men själva drar sig inte för att ta upp 200 abborrar på 0,5 till 1,0 kg på en fiskedag. Det är nu så att fiskevattenägaren har fått sätta en fångslimit på 10 abborrar om dagen, lik förbannat forsätter de att ta upp mer fisk än limit, sen står de och svär över laxtrollarna för de har så många spön ute. Det är inte fiskemetoden som avgör hur man är som sportfiskare utan hur man uppför sig vid sitt fiske, så länge du använder krok och lina.
Är själv laxtrollare och fiskar med 6-12 spön smatidigt beroende på vädret och kallar mig sportfiskare.
Så sluta upp med att kasta skit på andra fiskemetoder än dina egna.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Ska man hålla i spöt tycker du... Mao är varken ismete med flera spön eller mete efter ex karp med nappalarm o flera spön heller sportfiske.
Nä, som sagt, olika metoder krävs för att fånga fiskar på olika platser och av olika arter, du dänger ju inte jerk efter sutare? Att hitta lax i havt kräver många spön, en enorm vattenmassa att söka av. Att det är svårt o dessutom få dem o hugga gör det ju inte lättare. Mao metod och svårighetsgrad skiljer väldigt inom sportfisket.
Fisken drillas på spö o rulle, det och mentaliteten definierar sportfiske för mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av flipper 40 Visa inläggSjälv tycker jag att en sportfiskare ska hålla i redskapen. Inte släpa runt ett helt gäng! Dom får heta trollingfiskare i min ordbok!
Men nu har sportfiskarna samt HAV fastslagit att trollingfiske som sportfiske.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggVad vet du om hur mycket fisk en laxtrollare tar upp, eftersom som du inte kallar oss sportfiskare.
Är själv laxtrollare och fiskar med 6-12 spön smatidigt beroende på vädret och kallar mig sportfiskare.
Så sluta upp med att kasta skit på andra fiskemetoder än dina egna.
Tumlaren
Ta tex lax-trollare som anser sig vara sportfiskare och då ska man ställa moraliska krav utifrån sportfiskets värderingar.
DET VAR VAD JAG SA OCH INGENTING ANNAT. Du har säkert gammalt agg emot mig då du säkert läst vad jag skrivit tidigare. Det är tydligt att du har problem med det så kalla dig något annat så ska jag inte ha några sportfiskemässiga värderingar på din verksamhet mera. Om inte sportfiskarna tar tag i problemen inom eget skrå (gäller alla som kallar sig sportfiskare) så kommer någon annan (tex politiker) att göra det åt oss, i form av begränsningar/regleringar mm. Det kanske redan skett i din verksamhet och nu tror du att jag är den som ligger bakom det?Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Hur man än vrider och vänder på det så är den enda anledningen till att samma fiskare använder fler än ett spö samtidigt att han vill öka sina chanser att fånga fisk. Det sägs att vissa former av fiske är så svåra, att det är så långt mellan huggen, att det vore orimligt att vara begränsad till ett spö. Visst, så kan man tycka, men i grund och botten handlar det ju om fiskarens tolerans för bompass. Som jag ser det så ökar fiskets svårighetsgrad och huggens sällsynthet värdet av varje enskild fångst. Visst, jag fångar inte särskild många havsöringar på en säsong men gud så stolt jag är över varje fisk jag lyckas få upp.
Nu är det rent tekniskt svårt (omöjligt) att samtidigt använda fler än ett spö vid kustspinn efter havsöring men om det vore möjligt (som det är tex vid mete, ismete eller trolling) så skulle jag känna mig rätt billig om jag "fuskade" på det viset och värdet av mina fångster skulle - i mina ögon - kraftigt devalveras.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggNu får du och dina förbannade likar sluta med ert jä.. tilltag att lägga ord i min mun. "eftersom du inte kallar oss sportfiskare" är dina egna ord. JAG SA FÖLJANDE om Moral och värderingar:
Det innebär ingenting annat än att ni som trollare värderas och bedömms moralmässigt som alla andra sportfiskare. Det va ett exempel för att belysa problemet med att ha moraliska synpunkter på de makrillfiskare tråden handlar om. Som sportfiskare betedde dom sig illa, men som köttfiskande svensson gjorde dom inget annat än vad som är lagligt och som svensson lyder dom inte under sportfiskets värderingar och moral, och kan därmed inte klandras.
Jag hyser inget gammalt agg till dig, men jag tycker inte om alla såkallade beserwissar som tror att de vet vad sportfiske är och sätter sig till doms över över som inte fiskar exakt som de själva gör.
Eftersom att jag tolkade ditt inlägg att vi laxtrollare saknar moral för att vi använder flera spön samtidigt och jämställde oss med markillfiskare som tar upp hinkvis med makrill och dessutom skrev att vi inte är sportfiskare. Ville jag bara påtala att vi visst har moral, jag har nog mera moral än många andra här. Kan sluta upp med mitt fiske t.ex. när jag spinnfiskar eller flugfiskar efter gädda, när jag har fångat och släppt tillbaka ca 5 st. Jag håller inte på att ta och släppa tillbaka 50 till 60 st bara för mitt nöjes skull, hur många här på sidan gör det.
Det finns redan begränsningar för oss trollingfiskare, vi får inte ta upp ej fenklippt lax i havet, konstigt nog så får vad du kallar sportfiskare ta ej fenklipt lax i älvarna när den har stigit upp för lek i älven.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
106 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52