har makrillfiskare någon moral? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

har makrillfiskare någon moral?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vilka etiska regler som gäller för sportfiskare är, dessvärre, tämligen oklart. Sportfiskarna har visserligen en uppsättning skrivna regler men trots att de debatterats rätt flitigt på denna sida så har inget besked om huruvida de gäller inte kommit från det hållet. Via Bergman har vi fått veta att de är under omarbetning vilket rimligen betyder att Sportfiskarna inte anser att de duger som de är men vad som ska komma istället är höljt i dunkel.

Enligt min sportfiskeetik så är det helt i sin ordning att ta upp, avliva och äta fisk man fångar (givet att det är tillåtet enligt de lagar och andra bestämmelser som gäller) men självklart att man inte tar upp mer fisk än vad man "behöver". Men alla tycker inte som jag och alla är inte sportfiskare. Att man inte är eller betraktar sig som sportfiskare innebär inte att man har låg moral, inte ens om man använder sportfiskeredskap för att fånga fisk. Jag har svårt att fördöma den som ägnar en fiskedag eller två till att fiska matfisk åt sig och sin familj för att under vintern kunna ta fram egenhändigt fångad fisk ur den egna frysen snarare än att ta den ur frysgondolen på ICA. Vi sportfiskare bör nog, om vi ska bli tagna på allvar, vara ödmjuka och inte så snara att fördöma och förbanna alla som inte gör precis som vi tycker att man ska göra. Själv tycker jag, tex, att C&R-tänkandet är etiskt svårförsvarligt men jag fördömer inte de sportfiskarbröder som praktiserar det. Dock verkar många C&R-frälsta, som de flesta frälsta, vara trångsynta och benägna att vräka ur sig dumheter om och mot fiskare som tar en eller annan matfisk. Det är synd.

Däremot är jag självklart emot alla former av rovfiske, särskilt det som bedrivs i stor skala, men i det sammanhanget är ett hundratal makrillar eller några hinkar strömming, bokstavligt talat, droppar i havet. Huruvida strömmingsfiske är att betrakta som sportfiske kan man naturligtvis diskutera men det är ett nöjsamt fiske och själv minns jag med glädje hur jag och ungarna, när de var små, hjälptes åt att försöka fylla en hink med silver. Det tror jag att de också gör och upplevelsen har inte gjort dem till moraliskt lågtstående individer. Om min moral får andra döma, men jag sover gott om natten och har inga problem att möta min egen blick i spegeln.

edit. Vad gäller torsken så fiskade jag rätt flitigt då, när det begav sig. När jag bodde i Visby i början av åttiotalet brukade jag varje söndag förmiddag gå ut på Norra vågbrytaren i hamnen och ta fyra torskar i lagom storlek (det brukade ta mellan fyra och tio kast) som jag sedan gick hem och filéade och torsk stod rätt ofta på menyn. Jag tror varken jag eller någon annan spöfiskare orsakade beståndskollapsen. Är faktiskt helt övertygad om att den hade kommit även om alla torsksportfiskare praktiserat C&R...
    Senast ändrad av lausvik; 2014-07-13, 11:15.

Kommentera

Vem f-n äter hinkvis med Strömming ? Eller hundratals Makrillar ? Tar man upp sådana mängder är man definitivt en rovfiskare, inget snack om saken. Men Svenskarna(och vi Finnar) har ingen brist på moral, många av oss har den tom i dubbel uppsättning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Vem f-n äter hinkvis med Strömming ? Eller hundratals Makrillar ? Tar man upp sådana mängder är man definitivt en rovfiskare, inget snack om saken. Men Svenskarna(och vi Finnar) har ingen brist på moral, många av oss har den tom i dubbel uppsättning.
        En hink med strömming är inte särskilt mycket om man är en stor familj. En fem-sex måltider, typ. Hundra makrillar har jag antagligen inte ätit totalt i mitt liv men rätt många gånger har jag ensam satt i mig en hel sådan ensam. Är man fem makrillätare gör det ca tjugo måltider om man har hundra fiskar. Det blir makrill knappt en gång varannan vecka. Det tror jag säkert att de som gillar makrill sätter i sig. Varför skulle det vara rovfiske att dra upp fisken själv? På vilket sätt skulle det vara bättre - för beståndet eller moraliskt - än att låta någon annan dra upp fisken och sedan köpa den? Är det omoraliskt att plocka lingon och själv koka sitt årsbehov av sylt men moraliskt att köpa samma mängd sylt i butik? Förklara gärna för jag förstår faktiskt inte.

Kommentera

Låt gå att man tar upp en hink om det är många som ska äta, men flera hinkar ? Och Strömming och Makrill är färskvara som bara blir sämre när man fryser dem, så det finns ingen anledning att ta upp mer än man äter åt gången(förutom till agn för vintern då, men inte överdrivet mycket då heller). Brukar själv fiska i Norge årligen, och då tar vi bara upp så många som vi för dagen äter, förutom några till agn, så jag fattar inte varför man måste dra upp hundratals bara för att man kan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Låt gå att man tar upp en hink om det är många som ska äta, men flera hinkar ? Och Strömming och Makrill är färskvara som bara blir sämre när man fryser dem, så det finns ingen anledning att ta upp mer än man äter åt gången(förutom till agn för vintern då, men inte överdrivet mycket då heller). Brukar själv fiska i Norge årligen, och då tar vi bara upp så många som vi för dagen äter, förutom några till agn, så jag fattar inte varför man måste dra upp hundratals bara för att man kan.
            Jo, så gör väl jag också och det är rätt länge sedan jag lade en fisk i frysen, men frågan var ju om makrillfiskare som gör annorlunda därför nödvändigt har dålig moral. Moral i allmän mening och inte sportfiskeetik. Så länge de tar vara på fisken de drar upp tycker jag nog att deras handlande är försvarligt, även om färsk fisk är godare och även om deras kosthåll måhända är en smula ensidigt. Fast på det stora hela äts det nog för litet fisk snarare än tvärtom. Om man nu får tala om fisk som livsmedel här på forumet. Många verkar ju mer se dem som leksaker.

Kommentera

Jag är uppväxt i en familj där jakt och fiske har varit en del av vardagen under hela min uppväxt...
              När jag åkte och fiskade strömming med min farfar så blev det oftast varsin full hink med strömming var och ibland ännu mera.
              Så fort vi kom hem så var det bara att sätta sig på altanen och börja rensa, under tiden så ställde sig farmor i köket och stekte fisk, gjorde inläggningar, gravningar osv och ingen slutade förrän all fisk var omhändertagen, möjligen att en del rå fisk hamnade i paket i frysen eller i en påse för att sen köras ut till äldre släktingar som inte själva kunde/orkade/ville fiska så även dessa fick färsk fisk..
              Ingen fisk gick till spillo utan allt togs omhand även om det var ganska stora mängder, vi fiskade strömming 3-4ggr/år och farfar och jag hade skoj när vi drog fisken och släkten blev mätta och glada..
              För mig är detta ett naturligt sätt att ta till vara denna fina fisk och ser absolut inga fel med det, sen om någon vill döma mig för detta så är det upp till dom men jag tar absolut inte åt mig...
              Att däremot dra upp fina fiskar för att sen lägga dom som gödning i skogen, självklart så tycker jag det är fel och förkastligt men tycker inte vi ska döma alla som drar upp en hel hink strömming eller makrill utan att veta vad tanken med denna fångst är, det är alldeles för lätt att vifta med fingret och döma andra istället för att ta reda på fakta...
              Vi som inte bor direkt vid strömmings/makrillvatten och kan gå ut på egen brygga för att dra upp dagsfärsk strömming lär ju bunkra lite....
              Senast ändrad av Kirshim; 2014-07-13, 13:17.

Kommentera

Sedan måste jag kommentera detta:
                Förhoppningsvis dör denna syn ut med den äldre generationen.
                Detta som mycket annat är inte åldersrelaterat. Man ser EN gammal man göra något man ogillar och vips så är den äldre generationen idioter. Jag är uppvuxen med mina rötter i skärgården och moralen bland de äldre skärgårdsfolket var långt mycket högre, trotts nätfiske mm än de flesta snorungar har av idag.

Visst var det en grov generalisering från min sida men samtidigt baserad på mina erfarenheter. Har ej sett någon yngre person lägga nät runt fjordarna där jag bor. Antar att det handlar om okunskap och dömer ingen ur den äldre generationen. Idag däremot i vårt informationssamhälle så är det svårare att skylla ifrån sig. håller med dig att moralen gått åt fanders med dagens generation. Det va bättre förr tack och lov så är nätfisket helt förbjudet runt Uddevalla nu. Redan förbättringar i bestånden. Man kan ju hoppas på något liknande för makrillen också. Dvs selektivt fiske när dom är kustnära samt mini och maximimått för svenssonfiskare eller maxantal per båt/person.

Kommentera

@krizz Så du menar att man inte nödvändigt måste ha dålig moral om man inte gör som du? Det kan bero på okunskap och/eller hög ålder också? Det förefaller mig som om dagens unga är mer dogmatiska i sitt tänkesätt än den äldre generationen. Eller så blir man helt enkelt litet klokare, mer tolerant och kanske rentav ödmjuk när man har varit med tillräckligt länge? Själv inser jag och respekterar att andra kan ha andra uppfattningar, värderingar och prioriteringar än vad jag själv har och detta även när deras agerande hamnar i strid med mina egna intressen. En nätfiskare kan faktiskt vara en väldigt bra människa.

Kommentera

Måhända att jag är så pass ung att jag fortfarande är lite dogmatisk i mitt tänkande ja
                    Kanske blir lite mer vidsynt på ålderns höst. Självklart behöver man inte ha dålig moral bara för att man integör aom jag. Dock anser jag att nätfisket inte hör hemma i våra vatten idag. Kanske under väldigt kontrollerade former i friska vatten och bestånd. Så är ju inte fallet idag. Hade som sagt under min livvstid velat uppleva det fina kustfisket som fanns förr samt ett hav i balans och då behöver beslutsfattarna få hela armen ur röven och styra upp det ordentligt. Å vad gäller makrillfiskarna är det inte upp till mig att döma dom (även om jag gör det) utan det behöver styras upp från beslutsfattarna också.

Kommentera

Ursprungligen postat av uno63 Visa inlägg
                      fiskat makrill på västkusten sedan 50talet,det fisket verkar ju många skryta med att vi fick flera hundra och dåligt idag blev bara ett hundratal ,jävla skitsnack såna gubbar kör med ,man behöver väl inte rovfiska och ösa upp så mycket man kan,tyvärr känner jag såna typer,varit heta diskussioner om det,titta hur det gick med torsken,vet inte hur en del tänker när dom fiskar makrill,annars sansade människor blir som galna och skiter i allt bara dom får så mycket som möjligt,att inte folk skaffar nät så dom kan fiska ut allting?detta gör mig heligt förbannad,skev natursyn en del har
                      Om man ska prata om dålig moral hos folk som fiskar med spö då tycker jag att ett omfattande fiske på fisk som är utrotningshotade, som havsöringen, när den just stiger från havet på väg upp mot lek, är mycket värre, även om man bara tar med hem en enkelt. Man kunde då ställa frågan om havsöringfiskare har moral? Men ju om man fyller hinkar med dagars mellanrum kanske det går att ifrågasätta inte moralen men hjärnan - att använda sunt förnuft i överlag när man fiskar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      114 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      274 visningar
                      0 gillar