fiskat makrill på västkusten sedan 50talet,det fisket verkar ju många skryta med att vi fick flera hundra och dåligt idag blev bara ett hundratal ,jävla skitsnack såna gubbar kör med ,man behöver väl inte rovfiska och ösa upp så mycket man kan,tyvärr känner jag såna typer,varit heta diskussioner om det,titta hur det gick med torsken,vet inte hur en del tänker när dom fiskar makrill,annars sansade människor blir som galna och skiter i allt bara dom får så mycket som möjligt,att inte folk skaffar nät så dom kan fiska ut allting?detta gör mig heligt förbannad,skev natursyn en del har
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
har makrillfiskare någon moral?
Collapse
X
-
Håller med om att det är vedervärdigt när folk håller på så. Själv kör jag lätta grejer med ett drag utan upphängare. Och njuter av fighten och får hem fisk för kvällen och frukostmackan.
Man undrar om verkligen allt kan tas till vara på när man ser en ensam gubbe i en båt med 2 spön ute fullt med upphängare och håller i en dörj.Instagram: Zenfisherman
-
vi brukar vara två eller tre som åker ut med båten,en kylväska har ja alltid med mig ,den rymmer ca 30 makrillar,tycker ja räcker,några till kan man väl ta på tre pers, men ingen tänker på hur det var när norrmännen hittade makrillens övervintrings platser på 60talet,då trålade dom upp allt dom kunde ,vart ju väldigt lite fisk därefter,som tur var blev dom stoppade,men det tog 20år innan makrill kom tillbaks,tänk på det.
Kommentera
-
Förhoppningsvis dör denna syn ut med den äldre generationen. Dom flesta lite yngre jag känner tar bara hem för middag dagen efter eller några till för frysen. Vi har bara råd att ta lite av räntan om makrillen ska finnas kvar. Hade även varit kul att uppleva fiske efter stormakrill. Fiskat i nästan 30 år och aldrig fått någon över kilot. Säger en del om beståndet. Sen kan man hoppas att hummerfiskarna börjar tänka om. Fylla tunnor med hundratals för att fiska efter en annan art. Lika dålig ekvation som laxodling. Bättre att äta agnet. Har även hört om bergyltor över svenskt rekord som får sätta livet till som hummeragn. Känns olustigt och onödigt då dom blir väldigt gamla. Borde väl funka lika bra med rester från slakterier el liknande?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av krizz Visa inläggFörhoppningsvis dör denna syn ut med den äldre generationen. Dom flesta lite yngre jag känner tar bara hem för middag dagen efter eller några till för frysen. Vi har bara råd att ta lite av räntan om makrillen ska finnas kvar. Hade även varit kul att uppleva fiske efter stormakrill. Fiskat i nästan 30 år och aldrig fått någon över kilot. Säger en del om beståndet. Sen kan man hoppas att hummerfiskarna börjar tänka om. Fylla tunnor med hundratals för att fiska efter en annan art. Lika dålig ekvation som laxodling. Bättre att äta agnet. Har även hört om bergyltor över svenskt rekord som får sätta livet till som hummeragn. Känns olustigt och onödigt då dom blir väldigt gamla. Borde väl funka lika bra med rester från slakterier el liknande?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av uno63 Visa inläggja tillhör väl den äldre generationen,men fick lära mig av min far på 50talet att inte ia mer än vad man behöver,åtminstone det har fastnat i skallen,min största makrill fick jag 82 ,vikt 1,2kg,sedan fick min far en bamse 92 på 1,4 kg ,båda tagna runt marstrand,nu är ju mina föräldrar borta sen många år ,men som tur är har jag foto kvar på fina fiskar dom fångade
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inläggDela gärna med dig av dessa bilder till oss andra som inte dragit så stora makrillar. Värt att föreviga här.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av uno63 Visa inläggfiskat makrill på västkusten sedan 50talet,det fisket verkar ju många skryta med att vi fick flera hundra och dåligt idag blev bara ett hundratal ,jävla skitsnack såna gubbar kör med ,man behöver väl inte rovfiska och ösa upp så mycket man kan,tyvärr känner jag såna typer,varit heta diskussioner om det,titta hur det gick med torsken,vet inte hur en del tänker när dom fiskar makrill,annars sansade människor blir som galna och skiter i allt bara dom får så mycket som möjligt,att inte folk skaffar nät så dom kan fiska ut allting?detta gör mig heligt förbannad,skev natursyn en del har
Men jag gjorde några reflektioner på ditt inlägg.
Klart dom har Moral, den är bara lite annorlunda mot din. En viss persons moraluppfattning är ofta kopplad till en viss världs- eller livsåskådning, åldersgrupp, religion, etnicitet, yrkesgrupp eller social tillhörighet och ekonomi mm mm mm.
Vad du inte nämner är om du bedömer utifrån din syn på dessa personer som sportfiskare, svenssonfiskare eller köttfiskare. Även din och min Moral skiljer beroende på vilken kategoris värderingar vi anser att vi tillhör. För i alla fall jag bedömer andra olika utifrån vilken kategori fiskare dom anser sig tillhöra. Ta tex lax-trollare som anser sig vara sportfiskare och då ska man ställa krav utifrån sportfiskets värderingar.
Du drar ett helt felaktigt påstående när du säger att dom borde skaffa nät så dom kunde fiska ut allting. Detta påstående är felaktigt och skapar en falsk bild. Nät är och har alltid varit ett selektivt fiske. Det går med andra ord inte att fiska ut allting med när. Du kan bara fånga dom fiskar som är inom en viss storlek. Mindre går igenom maskorna och större går inte in i maskorna.
Det jag håller med dig om är roffa åt sig synen på naturen som många har. Tyvärr så finner du den mentaliteten lite varstans, även hos många som vill kalla sig för SPORTFISKARE.
Sedan måste jag kommentera detta:
Förhoppningsvis dör denna syn ut med den äldre generationen.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
106 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52