Trassel vid utkast, flöte. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel vid utkast, flöte.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trassel vid utkast, flöte.

Tja, hur kan man undervika trassel vid utkastet med flötmete? Just nu kör jag oftast flöte stop glidande flöte glidande bly gummikula lekande tafs 30-40cm och krok. Stort sätt vartannat kast trasslar det in sig i flötet, vilket är ganska segt.

Finns det någon smart lösning?

Ursprungligen postat av swennor Visa inlägg
    Tja, hur kan man undervika trassel vid utkastet med flötmete? Just nu kör jag oftast flöte stop glidande flöte glidande bly gummikula lekande tafs 30-40cm och krok. Stort sätt vartannat kast trasslar det in sig i flötet, vilket är ganska segt.

Finns det någon smart lösning?
    Jag vill nästan inte säga det här, för Lausvik kommer bli så odräglig( ), men testa nylon istället för flät, iallafall en ordentlig nylontafs längst ut. Har du flöte som är helt genomgående eller en ögla längst ner på flötet?

Kommentera

Helt genomgående flöte. Kanske ska testa med nylon tafs. typ 0.60mm är ju styvt som fasen går knappt att knyta.

Kommentera

Två tips som kan vara avgörande för din mentala hälsa:

1. Använd ett lekande ovanför tafsen (om du har ett dubbel- eller trippellekande är det ännu bättre).

2. Stoppa kastet (fäll bygeln eller håll mot spolen med handen) någon meter INNAN tacklet träffar vattnet. På detta sätt sträcker du ut riggen och minskar risken för trassel.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av lozz Visa inlägg
          jag vill nästan inte säga det här, för lausvik kommer bli så odräglig( ), men testa nylon istället för flät, iallafall en ordentlig nylontafs längst ut. Har du flöte som är helt genomgående eller en ögla längst ner på flötet?
          x2...

Kommentera

Kan även funka att ändra kaströrelse och hur mycket lina du har utanför spötoppen när du kastar. Jag tycker det funkar bättre att släppa ut lite extra mycket lina innan kastet, och bromsa som andra sagt linan med tummen nån meter innan tacklet landar.

Kommentera

Ska ut på en tur senare, ska testa alla tips.

Tack.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              107 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              249 visningar
              0 gillar