Säls påverkan av fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säls påverkan av fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Säls påverkan av fisket

Hej!

Var ute och fiskade med några vänner igår vid havet, västkusten. Ingen av oss har någon större vana från havsfiske utan fiskar mest insjö men vi hade i alla fall goda förhoppningar. När vi anlände till platsen där vi skulle fiska såg vi omgående en säl som simmade några meter ut från klippan. Nu undrar jag vad ni som har mer erfarenhet av havsfiske säger gällande sälens påverkan av möjligheten att få fisk? Ska tilläggas att vi bottenmetade med räka och ingen fick ett napp under några timmar totalt. Innebär sälens närvaro att det är kört?
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Jag har vart med om liknande!
    En säl va inne i hamnfjärden några dagar en höst i Nyköping, då fick inte jag någon fisk i alla fall.
    MEN! Det kan vara dött flera dagar i sträck även utan säl.
    Så jag kan inte med säkerhet säga att den påverkar.

Jag har även sett massor med sik på en grynna och en säl strax utanför. O jag tycker siken skulle ha gömt sig men dom simma omkring som om ingenting.

Kommentera

Jag är inte forskare så att jag kan säga med säkerhet men misstänker att sälen skrämmer bort en del fisk. Vet att husbehovs och deltidsfiskare får sina garn förstörda och ofta sämre fångster när sälen härjar i området. Har själv haft mycket dåligt fiske när sälen rumlat runt i vattnet runt båten, trots bra fiske dagarna innan... Givetvis kan andra saker påverka fisket också. Men är väl rimligt att tänka sig att fisken försöker smita undan från en känd predator...

Kommentera

När jag fiskar makrill utanför Grebbestad och ser säl inne vid land så brukar det hugga dåligt på de vanliga platserna. Jag brukar då gå längre ut och fiska djupare vilket ofta ger fisk.

Fiskar i regel med häckla från 5-7 m, men när sälen syns kör jag ca. 30-40m beroende på vad lodet säger.

Detta gäller enbart makrill för min del. Då jag fiskar längre ut ser jag sällan säl och ofta är djupet över 150m.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Jo det bruka nappa dåligt när det finns säl i närheten. Fisken typ skyr området o kan ta dagar innan fisken kommer tillbaka. Men vet även att sälen håller sig borta om det förs oväsen. Efter militärövningar/skjutövningar så syntes inte en enda säl under 3-4 dagar.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
          0 svar
          106 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mattiaslindahl  
          Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
          6 svar
          241 visningar
          0 gillar