norge beten tafs osv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

norge beten tafs osv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• norge beten tafs osv

Någon som har bra tips (packningslista) vad man behöver ha med sig till norge? Vi åker 19 juli med fiskebussen till helenessund.

/robib

Beror lite vad du skall fiska efter, men 1,2mm nylon för att göra tafsar, ordentliga fjäderringar och lekan(kör själv på BFT), gunnikulor att sätta på huvudlinan mot lekanet(så du inte förstör toppögglan), jiggar (SG cutbait herring, bigbob, crazy daizy till flundra & torsk), pirk är aldrig fel om du skall ge dig på havskatt osv, halibut anti twist rigg, krokar(enkelkrok strl. 8/0 för att fästa längre bak på jiggsjärten, tafsmaterial till extrakrok (kör själv DAMs Madcat 130kg kevlartaffs), tång med långa armar, handduk i båten (skönt at torka av sig om man hanterat fisk i båten), handskar, flytoverall, spö, rulle (gräna en extra uppsättning om något går sönder då det är dyrt i norge att köpa) där har du en start iaf

Kommentera

Ursprungligen postat av Emilwestrin Visa inlägg
      Beror lite vad du skall fiska efter, men 1,2mm nylon för att göra tafsar, ordentliga fjäderringar och lekan(kör själv på BFT), gunnikulor att sätta på huvudlinan mot lekanet(så du inte förstör toppögglan), jiggar (SG cutbait herring, bigbob, crazy daizy till flundra & torsk), pirk är aldrig fel om du skall ge dig på havskatt osv, halibut anti twist rigg, krokar(enkelkrok strl. 8/0 för att fästa längre bak på jiggsjärten, tafsmaterial till extrakrok (kör själv DAMs Madycat 130kg kevlartaffs), tång med långa armar, handduk i båten (skönt at torka av sig om man hanterat fisk i båten), handskar, flytoverall, spö, rulle (gräna en extra uppsättning om något går sönder då det är dyrt i norge att köpa) där har du en start iaf

Okej tack så mycket ! har du några erfarenheter av storm giant jiggarna?

Kommentera

Juli? Här snackar vi framförhållning.

Om ni vill rikta in er på hälleflundra och stor torsk kan jag verkligen rekommendera fisket med hela sejar (istället för jigg). När vi var i Havöysund i höstas var det tydligt att allt fler gått över till denna metod, eftersom den har flera fördelar. Dels är den förmodligen mer effektiv på stor fisk, och dessutom är den inte lika fysiskt krävande under de långa som pass det gärna blir. Istället för att stå och veva, rycka och jobba med en jigg på 3-500 gram kan man då variera med att ställa spöet i hållaren och koppla av lite i väntan på att man hör knarren ljuda... Sedan är det billigare också förstås, då de stora jiggarna som bekant inte är helt billiga.

En förutsättning är ju dock att man får tag på sej. Där har jag lite dålig koll på om det alltid är lika enkelt att hitta dem som det var under vår resa (bara att leta upp ett stim med lodet och kasta ner pilkarna, vilket också är lite kul som omväxling till det ganska tålamodskrävande fisket efter flundrorna). Min största flundra råkade jag iofs ta på en Crazy Daisy-jigg, men för min del känns det som jag att jag mer eller mindre helt kommer satsa på agnfisket nästa gång jag åker till Nordnorge.

Kommentera

Storm är en given jigg till Norgefisket. Största modellen i glow och blå/vit är dom jiggar som har levererat under dom år vi har varit iväg...
          Prova även med mellanstorlekens kropp och största jiggskallen. Slipper man använda stingerkrok.
          This is "nsa2013 ny(3)" by Jamback Media on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.

Kommentera

Ursprungligen postat av Robhiin Visa inlägg
            Okej tack så mycket ! har du några erfarenheter av storm giant jiggarna?
            Har tagits massor med fisk på dem, liksom på Cutbait-jiggarna mfl. De som rör sig bäst i vattnet tycker jag dock är Kinetics "Crazy Daisy", och det var vad de flesta körde hårt med när vi var uppe.

Men som sagt, agnfisk i form av sej på ca 30 cm är snäppet vassare.

Kommentera

Om du åker 19 juli har du otur, jag ska också åka med den turen...;P
              Vi fiskar mest med 300g Svenskpilkar när vi är där uppe med en upphängare, det funkar kanon till att fånga fin torsk och sej.
              Om vi ska ner djupare än 60-70 m så har vi några 500g pilkar också.
              I jiggväg så använder vi mest mest Kinetics Scary Jerry
              Att beta på med småsej är också klockrent där uppe, bara åka in i sejstimmen och plocka upp några och sen agna med.
              I övrigt packar jag:
              Flytoverall (går inte ut i båten där uppe utan den)
              filekniv
              morakniv
              fryspåsar
              märkpenna
              hanskar och mössa (blir det sämre väder fryser man rejält där uppe).
              en slaskhandduk att ha i båten så man kan torka av sig.
              handkräm, saltvattnet förstör mina händer annars, även ansiktet blir torrt efter några dagar.
              en rejäl avbitartång om nån skulle råka få en krok i fingret.
              tidsfördriv ifall vädret inte tillåter fiske.
              godis, en chokladkaka kostar ca 40nkr där uppe.
              är bra att ha med sig kontanter, kan vara svårt att ta ut pengar där man bor (finns bensinstation, Konsum och en krog som tar kort) men inte säkert dom tillåter uttag, man kan åka ut med en liten turbåt där uppe men dom vill ha kontanter.
              Säkert glömt hälften just nu men fyller på om minnet kommer tillbaka...;P

Kommentera

Glöm inte nåt att fiska från land med, om väder, båtstrul, morgontrött fiskesällskap eller andra omständigheter ställer till det för er. Bottenmete från land i norska havet kan ju vara skojsamt emellanåt. För att få agnsej eller agnmakrill(om det nu finns sådana dit ni ska)så rekommenderas lagom stora fjäderhäcklor, och det blir lite roligare med relativt lätt utrustning. Och det tål att upprepas; reservspö(n) och reservrulle/rullar, jag kan inte föreställa mig hur förtvivlad jag skulle bli om allt skiter sig på långväga fiskesemester på grund av knäckt spö eller rulle som havererar.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                114 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                275 visningar
                0 gillar