Flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Även jag upplever att jag tappar mycket torsk med flätlina, dessutom tycker jag att jag får färre hugg. Efter några år med flätlina vid torskpilkning har jag nu gått över till nylon igen och får betydligt fler (och större) torskar än tidigare.

Jag kör ett ganska mjukt spö men tror inte det hjälper tillräckligt. Att köra med nylon nederst känns meningslöst i sundet där det inte är så djupt, det innebär bara fler knutar och det vet vi ju vad det innebär.

Nä kör nylon i c:a 0,45mm i bra kvalité och upplev skillnaden. Det är mitt tips i alla fall.

Tight lines!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bubblefish
      Vad kör du för storlek och färg på jiggarna och är resultatet mkt bättre än pilkning?
      Sent ute, men bättre sent än aldrig heter det ju. Jag kör med 23 cm:s färgglada shadar. Min erfarenhet är att stora shadar rätt effektivt rensar bort mindre, oönskad fisk och som Flodebanan påpekar ska du köra med nylon som tafs. Lämplig grovlek är 0,80-1 mm. Tillägger att jag kör med ett jigghuvud med en shadjigg enbart:
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag tycker nog att det är ljupet som avgör om man ska ha nylon eller flät.

Nylonlina (ca: 0,50) funkar utmärkt ned till 40-50 meter, men sedan är det bättre med flätlina. Och kommer man ned på >80 meter så är det mer eller mindre nödvändigt med stum lina för att överhuvudtaget märka nappen.
        Två uppsättningar spö och rulle krävs nästan om man ska klara det mesta havsfisket.

Har även kört en del med heldragen stållina ute på bratten..... Det ger en jäkla direktkontakt, men är lite svårare att fiska med eftertsom en kink betyder linbrott.

Kommentera

flätlina hela vägen

Jag kör med 0,17 fireline till torskfisket här i skåne. Oftast fiskar jag på 3 - 10 meters djup. Ibland med turbåten Pelle, ibland med egen båt. Första året jag körde flätlina hade jag ca fyra meter nylon ytterst, men efter ett tag blev jag trött på att knyta fast nylonen och började köra fireline hela vägen. Har funkat kanonbra, tappar inte fler, snarare färre (vilket jag tror beror på att mothuggen alltid blir bra), dessutom känner jag minsta lilla napp. Ofta kan torskhuggen inte vara mycket mer än en stöt på draget/jiggen. Ungefär som en stöt när man pimplar abborre. Jag kan bara se fördelar med flätlinan. En annan fördel är att om jag får bottennapp så rätar krokarna sig (9 gånger av 10) istället för att linan går av, vilket betyder färre förlorade drag.

När jag metar gädda kör jag också flätlina hela vägen och har bara positiva erfarenheter av det också.
          Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Kör endast med flätlina pga känslan för vad som händer med pilken där nere,oavsett djup.Dra loss en krok ur en torsk mun för att man har flätlina har jag svårt att tro,då får man nog ha ett 3meters kvastskaft och rycka för kung och fosterland.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
            0 svar
            111 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mattiaslindahl  
            Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
            6 svar
            264 visningar
            0 gillar