Flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina?

Är det mer än jag som tycker flätlina är skit när man pilkar torsk.Tappar fiskar och får mycket mindre än alla andra..
    .......

Hmmmmm.....Nu kör jag ju mest med shadjiggar när jag fiskar torsk, inte hederlig pilkning. Hur som helst så upplever jag inte att jag tappar fisk eller får mindre än andra. Testa med shadjiggar som du fiska såväl pelagiskt som vid botten...
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
      Hmmmmm.....Nu kör jag ju mest med shadjiggar när jag fiskar torsk, inte hederlig pilkning. Hur som helst så upplever jag inte att jag tappar fisk eller får mindre än andra. Testa med shadjiggar som du fiska såväl pelagiskt som vid botten...
      Vad kör du för storlek och färg på jiggarna och är resultatet mkt bättre än pilkning?
      Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Ontopic: hur har du tappat de? har du tappat hela riggen eller bara fisken?
        Kämpat för hårt? släpp lite på bromsen och var inte för tuff mot fisken så kanske de sitter kvar.

Offtopic: jag kör med 12cm shads med antingen 40 eller 60 grams huvud.
        Har fått mer torsk med dessa än med pilk detta året då jag har testat båda sätten.

mitt shad-sortiment.

Kommentera

Jag gillar flätlinan för att man känner ju det minsta men tappar nog faktiskt mer även om bromsen är snällt ställd....jag tappar mååånga mer siller på flätlina änn på nylon...

Kommentera

Dagens tips; Testa en bit nylonlina som "chockleader" mot priken/jiggen. Om det upplevs som att ni tappar mkt fisk, tror det kan hjölpa er eftersom det inte blir 100% stumt då Ni kanske redan har testat? Annars kan nog ett spö med en mjukare aktion dämpa bort lite stumhet.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster
              Jag gillar flätlinan för att man känner ju det minsta men tappar nog faktiskt mer även om bromsen är snällt ställd....jag tappar mååånga mer siller på flätlina änn på nylon...

Är inte sillar (siller???) sjukt mjuka i munnen??? Det är väl inte så konstigt om man drar isönder dom med flätlina...

Kommentera

Har också tappat en hel del torskar pga flätlina det känns nästan som om dom studsar av linan så jag bytte till ett mjukt båtspö och det fungerar bättre. Tror dock att man får fler hugg med flätlina respektivt nylon så det hela jämnar ut sig (mindre missade hugg). Sill är totalt hopplöst med flätlina ens du har ett mjukt spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                  Är inte sillar (siller???) sjukt mjuka i munnen??? Det är väl inte så konstigt om man drar isönder dom med flätlina...
                  Beror väl på att du har ett helt klart för styft spö...
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                    Jo visst men torsk tappar jag ialf fler än förr.. ska nog ta Flodes tips och testa nästa gång jag pilkar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    110 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    263 visningar
                    0 gillar