Pigghaj - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pigghaj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pigghaj

Hejsan. en polare sa il mig att man kan ta pigghaj och silverhaj i sverige. Så min fråga är det sant? var tar man dom på? fins dom i öresund?lätta att plocka?

Ursprungligen postat av strippen
    Hejsan. en polare sa il mig att man kan ta pigghaj och silverhaj i sverige. Så min fråga är det sant? var tar man dom på? fins dom i öresund?lätta att plocka?
    De finns i Kattegat, norr om Öresund.. Har aldrig testat att fiska sådana själv men är klart sugen på det.

Kommentera

jag är säker på att det är "Sillhaj" som finns i Sverige, inte silverhaj.
      mitt tipps är att åka turbåt i bohuslän. där tror jag de tas på nån form av bottenmete med makrill som bete.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte
        jag är säker på att det är "Sillhaj" som finns i Sverige, inte silverhaj.
        mitt tipps är att åka turbåt i bohuslän. där tror jag de tas på nån form av bottenmete med makrill som bete.
        Sillhajen finns i våra vatten, pigghajen ska också finnas... kommer med mer info inom kort.
        Källa: Svenskfisk.se Sillhajen har en kompakt kroppsform till skillnad från den slanka pigghajen. Stjärtfenan är halvmåneformad, dess spets kan tillsammans med spetsen på den höga ryggfenan synas ovanför vattenytan då hajen kryssar ytligt. Färgen är blågrå över rygg och sidor samt gulvit på buksidan. Hajen har 5 gälspringor, munnen är stor och tänderna kraftiga.

Sillhajen kan väga upp till 280 kg och bli 3,5 m lång. I våra svenska vatten blir den sällan över 2,8 m.

Sillhajen förekommer sporadiskt i Skagerrak och Kattegatt men det kan till och med hända att den simmar in i Öresund och Östersjön. Den trivs i det öppna vattnet och är en stark och aktiv simmare. Det verkar som den vandrar över stora områden och den kan ibland observeras nära ytan där den jagar stim av sill och makrill. Gravida honor med fullgångna foster finns året om och hajen föder 1-4 ungar, vanligen i maj-juni. Honan får ungar vartannat år. Sillhajen har i långa tider varit värdefull och omtyckt. Av levern får man tran, av skinnet sandpapper eller garvat skinn och köttet är mycket välsmakande då det påminner om kalvkött. Sillhaj kan användas istället för tonfisk i matlagning.
        Pigghaj:
        Källa: Fiskbasen.se Pigghajen är vårt lands vanligaste hajart och förekommer utefter Västkusten ned till Öresund. Den går i sällsynta fall längs svenska kuster in i Östersjön, där den t ex tagits vid Landön utanför nordöstra Skåne och i Gudingefjärden norr om Västervik (mars 1959). Arten har anträffats i Östersjön så högt upp som vid Finland.
        Senast ändrad av fogelberg; 2005-06-02, 19:49.

Kommentera

Tack så mycket för svaren..

Jo jag menade sillhaj och inte pigghaj. Det hade varit fantasiskt om man hade haft pigghajar här

Kommentera

Något som heter silverhaj finns inte i Sverige. Pigghaj däremot är inte så ovanlig. Bottenmeta med pater-nostertackel och makrillbitar. Tänk på att använda minst 0,80 nylon som tackellina. Pigghajen har vassa tänder. Sillhajen förkommer men är mycket sällsynt i svenska vatten.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tack så mycket för svaren..

Jo jag menade sillhaj och inte pigghaj. Det hade varit fantasiskt om man hade haft pigghajar här
              men pigghaj finns ju här....

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
                men pigghaj finns ju här....
                Jo jag kom på att ngn skrev det innan. hehe..

Kommentera

Jo jag kom på att ngn skrev det innan. hehe..
                  om någon haj är vanlig i svenska vatten är det ju pigghajen.
                  Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Lyssna på BBRF. Han är en riktig duktig havsfiskare, det han säger gäller. PIgghajen är periodvis mycket vanlig här utanför Västkusten.

Ursprungligen postat av BBRF
                    Något som heter silverhaj finns inte i Sverige. Pigghaj däremot är inte så ovanlig. Bottenmeta med pater-nostertackel och makrillbitar. Tänk på att använda minst 0,80 nylon som tackellina. Pigghajen har vassa tänder. Sillhajen förkommer men är mycket sällsynt i svenska vatten.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    309 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Arbetar...
                    X