Kustfiska torsk med jigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiska torsk med jigg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustfiska torsk med jigg?

Tjena, tänkte efter mitt 13:e (ja ni läste rätt) bompass testa lite nytt fiske.

Jag tänkte ge mig på att kustfiska torsk med jigg. Är det någon som testat detta? Vad för färg hade ni på jiggen och var det någon speciell jigg? Är det långsam hemspinning som gäller? Är det någon som fått resultat på detta fiske men som kanske inte just riktat det efter torsk?

Behöver desperat få fisk nu...

I Norge har jag fiskat Torsk från land med jigg.
    Använde Storm-jiggar + vanliga shadjiggar, rött eller orange kanske är något vassare än andra färger.

Kommentera

Ursprungligen postat av GardenGnome
      Tjena, tänkte efter mitt 13:e (ja ni läste rätt) bompass testa lite nytt fiske.

Jag tänkte ge mig på att kustfiska torsk med jigg. Är det någon som testat detta? Vad för färg hade ni på jiggen och var det någon speciell jigg? Är det långsam hemspinning som gäller? Är det någon som fått resultat på detta fiske men som kanske inte just riktat det efter torsk?

Behöver desperat få fisk nu...
      Gäller det Spinn utmed Svenska kusten skulle jag satsa på annat än torsk... Känns som dom är något underrepresenterade i vattenmassorna för tillfälligt...
      sigpic

Kommentera

var brukar du fiska? vad brukar du fiska? 13 bompass låter som havsöring . jag har fiskat havsöring fått en del tillslut men i vintras kände jag som du och bestämde mig för att ta en torsk från land. jag fiska i vik då. jag fick en lite torsk faktiskt. om du ska fiska torsk från land är kväll och tidig morgon bäst. jag har fiskat torsk från land både i norge,österlen och öresund. Norge är ju något helt annat än det andra OTROLIGT MYCKET FISK DÄR! drog ett snapsdrag bara 1 meter nedanför fötterna vid klippkanten där jag stod och så kommer en torsk på något kilo ut ur tången och hugger. men här i sverige så är det nog bra att kunna kasta ut en bit . jiggar är nog bra annars är tunga skeddrag typ wiggler och snaps bra. bottenmete är också bra beroende på var man är. färger varierar men gröngul och röd är mycket bra. blank och blå är också bra. koppa är också bra. rödgulorange är också bra. ja mycket varierande med färger men det brukar allltid vara bra med något självlysande och något rött. självklart är det huvudsakligen vid djupa (helst 3 meter eller mer) och strömsatta ställen man fiskar. du bör helst fiska nära botten men ibland händer det att torsken tar i ytan. som alltid varierande hastigeht men inte för fort. vevstopp är bra så kan man hålla sig nära botten. om du fiskar med jigg tror jag inte du ska "hoppa" för mycket med jiggen (men hoppa lagom). det är i alla fall vad jag har hört.
        Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Annars är mörrums spinnaren en alternativ, ersätt kroken med en enkelkrok (gärna hullingar på skaftet) och en jigg...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

låter grymt. måste testas
            Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Som det är nu så blir det i närheten av Malmö. Lernacken, Klagshamn och Limhamn. Har inte tid nog att åka land och rike runt för tillfället.

Jo, åtta av passen är HÖ. I alla fall. Minnet sviker mig...

Ja, tänkte studsa lite lagom och köra när det är strömt. Fick en "plötslig insikt" på jobbet idag när jag satt och deppade över bompassen. Tänkte testa något jag inte gjort förut och som finns inom räckhåll.

Tack för alla tips hittills! Kommr ni på något mer så fortsätt att posta!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Gäller det Spinn utmed Svenska kusten skulle jag satsa på annat än torsk... Känns som dom är något underrepresenterade i vattenmassorna för tillfälligt...

Ja i Östersjön är det så men inte i Öresund. Fan du har inte många rätt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                117 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                284 visningar
                0 gillar