Vilken sida på kveiten "farlig"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken sida på kveiten "farlig"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken sida på kveiten "farlig"?

Hej.

Har förstått att en större kveite kan bli en farlig bekantskap om man plockar upp den med fel sida upp. Men vilken sida är den rätta? Den ljusa eller den mörka?

Kolla in filmklippet:

Man blir ju ganska sugen...

Hur menar du med farlig? Kvetens "undersida" alltså den sida som den ligger på är ju vit och översidan är kamuflerad. Om du menar att den lever rövare i båten så skulle jag tro att det är om du har den vita sidan upåt så den ligger på "rygg" , men vad vet jag kanske är helt ute och cyklar nu
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johnny no5
      Hej.

Har förstått att en större kveite kan bli en farlig bekantskap om man plockar upp den med fel sida upp. Men vilken sida är den rätta? Den ljusa eller den mörka?

Kolla in filmklippet:

Man blir ju ganska sugen...

Undrar om det inte är så att det är dom "mindre" och yngre exemplaren som är vildast?

Dom riktigt stora är nog ganska lugna i båten, precis som större gäddor ofta är lugnare än snipor. Hur som helst så är hälleflundror i vanlig storlek, d v s upp till kanske 30 kilo riktigt starka och kraftfulla och slår rejält med stjärten. Sen vet jag inte om sidan spelar någon roll, men gissningsvis så blir dom vildare om man placerar dom upp och ned, d v s med vita sidan upp...
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Norska kveitefiskare påstår att man ska borda fisken med blindsidan upp, alltså den vita undersidan. Då skall fisken hålla sig lugn. Tyvärr glömde jag detta när jag lyfte in min 540-grammare och blev rejält blåslagen!
        Salt slår allt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
        0 svar
        106 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mattiaslindahl  
        Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
        6 svar
        243 visningar
        0 gillar