C&R på torsk, vad är max fångstdjup? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R på torsk, vad är max fångstdjup?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R på torsk, vad är max fångstdjup?

Hej

Jag ska ut och fiska torsk på fredag. Min fråga är, hur stort kan djupet max vara för att man ska kunna tillämpa C&R? Jag ska ta hem några matfiskar om det blir några, men om man skulle få upp mer än man kan/vill ta vara på, eller om man skulle få upp några pyttetorskar, så vill jag gärna kunna sätta tillbaka dem med vetskapen att de pallar för tryckskillnaderna.

Hälsningar
    /Henrik

Det är såklart svårt att veta om torsken klarar sig även om den simmar ned.

Vi har kört C&R på torsk fångad på 100 m djup som simmat ned. Tokvevar man inte upp den och tar det lugnt de sista 10 meterna brukar det ofta gå bra. Ett bra tips är att pausa uppvevningen när man ser torsken i vattnet och låta den tryckutjämna genom att släppa ut bubblor. Bäst är såklart att inte lyfta upp torsken i båten, speciellt inte hängandes vertikalt, utan att kroka av den i vattnet. Det är dock väldigt individuellt hur torskarna klarar C&R. Vissa simmar ned utan problem, andra inte trots att man behandlat dem likadant. Generellt sett klarar mindre fisk ofta C&R sämre upplever jag. Extra viktigt då att inte ta upp dem för snabbt även om man kan det.
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Tusen tack för svaret Anders!

Mycket bra info.

En idé är ju faktiskt att sluta fiska och kolla in de andra om jag skulle få så pass många torskar att det liksom känns lagom.

Hälsningar
      /Henrik

Kommentera

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
        Tusen tack för svaret Anders!

Mycket bra info.

En idé är ju faktiskt att sluta fiska och kolla in de andra om jag skulle få så pass många torskar att det liksom känns lagom.

Hälsningar
        /Henrik
        var är det du ska fiska/hur djupt?

Kommentera

eller om man skulle få upp några pyttetorskar
          Ni har väl något minimimått där du skall fiska också ?
          Här nere är det 45 cm, men jag vill upp runt 3 kg eller mer för dom skall va något att filea.

Kommentera

Hej

Vi skulle ha åkt på en 12 timmarstur med Ulf Stahre på Falken utanför Abbekås på långfredagen, men just denna dag blåste det såklart för mycket för att han skulle vilja gå ut. Mycket surt eftersom jag har sett fram emot det här sen i julas. Han brukar ju ha riktigt bra fiske med mycket stor torsk.
            För att inte gå helt lottlösa puttrade vi runt några timmar med Rååbåtarna utanför HBG. Det var helt ok, men det kändes väldigt kort och inte alls samma fiske har jag fått berättat för mig.

Jaja, det kommer välan fler tillfällen.
            /Henrik

Kommentera

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
              Hej

Vi skulle ha åkt på en 12 timmarstur med Ulf Stahre på Falken utanför Abbekås på långfredagen, men just denna dag blåste det såklart för mycket för att han skulle vilja gå ut. Mycket surt eftersom jag har sett fram emot det här sen i julas. Han brukar ju ha riktigt bra fiske med mycket stor torsk.
              För att inte gå helt lottlösa puttrade vi runt några timmar med Rååbåtarna utanför HBG. Det var helt ok, men det kändes väldigt kort och inte alls samma fiske har jag fått berättat för mig.

Jaja, det kommer välan fler tillfällen.
              /Henrik
              Hur var fisnet? Var ute med landskronabåtarna i fredags, båtrn jag var på fick 12torskar, den andra 100... kändes som att båten jag var på bara letade fisk till den andra båten

Kommentera

Hej

Jag fick fyra torskar, två på cirka tre kilo, två som fick gå tillbaka.
                Överlag så var det rätt tunt på båten. En kille längst bak fick en på 9,2 kilo dock.
                De som stod längre bak i båten fick väsentligt mer än de som stod längre föröver.

/Henrik

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                Hur var fisnet? Var ute med landskronabåtarna i fredags, båtrn jag var på fick 12torskar, den andra 100... kändes som att båten jag var på bara letade fisk till den andra båten

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                107 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                249 visningar
                0 gillar