Plattfisk, hur långt norrut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plattfisk, hur långt norrut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plattfisk, hur långt norrut?

Någon som har koll på hur långt norrut i Östersjön olika arter av plattfisk går? Enligt boken "Våra fiskar" av Kai Curry-Lindahl så är piggvar och skrubbskädda de som går nordligast, relativt vanliga ungefär upp till Åland och ovanligare norröver. Men skulle det vara möjligt att bedriva plattfiskmete efter dessa arter utanför Sundsvall/Örnsköldsvik/Umeå till exempel, då man enligt den boken årligen fångar dessa arter ända upp till Norrbotten?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Bottenmeta och prova, säkert går det att få sik och abborre som bonus fiskar....
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

En kompis fick en sandskädda på 8hg vid bottenmete efter lake (strömmingsfile och enkel 6/0:a) i närheten av sundsvalls hamn, var i ofs några år sedan. En annan kompis farsa fick några mindre på nät i utloppet från björköfjärden.

Kommentera

Intressant är ju att många fiskar, dock inte alla, blir större i utkanten av sitt utbredningsområde. Multen är t.ex. ofta en mindre fisk i Medelhavet medan jag här sett exemplar på 5-7kg!
        En sandskädda på 8 hg är ju en veritiabel specimenfisk. Nu tror jag dock att det mer var ett undantag än en regel att den blev så stor då miljön (salthalt mm) inte är vad som en sandskädda kräver. Men kanske var det just därför den blev så stor. Det måste ju vara mindre konkurrens från artfränder i Sundsvall om man jämför med de tusentals sandskäddor som tidvis samlas på vissa platser i Öresund. Satsa på!
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ
          En kompis fick en sandskädda på 8hg vid bottenmete efter lake (strömmingsfile och enkel 6/0:a) i närheten av sundsvalls hamn, var i ofs några år sedan. En annan kompis farsa fick några mindre på nät i utloppet från björköfjärden.
          nejnejnej... skrubbskädda menar du förståss. en skrubbskädda på 8 hg är stort det med men inte lika och desstuom mycket rimligare då den går högre upp i östersjön. den går tillochmed upp i åar ibland.
          Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

En polare och hans familj har fått några plattfiskar i Ö-vik. Dom lägger en del nät. Inget jag skulle lägga en satsning på iaf!

Kommentera

känner en kille i härnösand som säger sig bedriva riktat fiske efter plattfisk häruppe men vad det verkar som så är han mer eller mindre mytoman han har tex fångat färna häruppe också efter riktat fiske vilket inte är lika sannolikt vad jag förstår. Men en annan polare till mig fick en plattfisk på nät utanför härnösand för några år sen, sig mig inte vilken art det var men den var platt hehe.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
                Intressant är ju att många fiskar, dock inte alla, blir större i utkanten av sitt utbredningsområde. Multen är t.ex. ofta en mindre fisk i Medelhavet medan jag här sett exemplar på 5-7kg!
                En sandskädda på 8 hg är ju en veritiabel specimenfisk. Nu tror jag dock att det mer var ett undantag än en regel att den blev så stor då miljön (salthalt mm) inte är vad som en sandskädda kräver. Men kanske var det just därför den blev så stor. Det måste ju vara mindre konkurrens från artfränder i Sundsvall om man jämför med de tusentals sandskäddor som tidvis samlas på vissa platser i Öresund. Satsa på!
                Jag har sett mycket tjockläppad multe i Medelhavet mellan 3-7 kg. Det finns ju dock andra mer småvuxna multearter där också, kanske dessa du sett. Intressant är ju att nästan all litteratur skriver 75cm/4,5kg som maxvikt för tjockläppad multe (Chelon labrosus förut kallad Mugli chelo) vilket ju är helt uppåt väggarna.

Kommentera

Låter intressant. Ska försöka se om det går att få nån skrubbskädda i Umeåtrakten. Vilket tackel och bete ska man begagna sig av?

Obs! Vägrar skämmas över att jag återupplivat en tråd med snart tolv år på nacken.
                  All you need is Lubb.

Kommentera

Tycker inte alls du ska skämmas, har samma fundering gällande Stockholms skärgård. Det som brukar kallas flundra, var finns den och var kan man fånga den genom sportfiske? Flundra verkar betyda skrubbskädda ibland, och ibland används det som samlingsnamn på alla plattfiskar. Vilka arter finns och kan spöfångas?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    282 visningar
                    0 gillar