Arctic Seasports utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arctic Seasports utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Arctic Seasports utrustning?

Jag undrar hur pass bra hyresutrustningen vid arctic seasports camp är?
    Eller är det bättre att köpa en egen utrustning? Tack i förhand...

Var där i juli förra året och då hyrde vi deras utrustning som bestod av Fladen Endeavour 20-40 samt Penn Senator 4/0 med flätlina som jag tror var c:a 0,30 mm. Helt OK, möjligen var spöna lite styva men vill man inte köpa egna grejer eller om man ska prova havsfiske för första gången så är det ett bra alternativ att hyra utrustning på plats.

Kommentera

Ursprungligen postat av Salvenius
      Var där i juli förra året och då hyrde vi deras utrustning som bestod av Fladen Endeavour 20-40 samt Penn Senator 4/0 med flätlina som jag tror var c:a 0,30 mm. Helt OK, möjligen var spöna lite styva men vill man inte köpa egna grejer eller om man ska prova havsfiske för första gången så är det ett bra alternativ att hyra utrustning på plats.

Den utrustningen lär ju hålla för det mesta även om den känns något klumpig och överdimensionerad för vanligt fiske. Jag föredrar en smidigare utrustning men är det havsfiskepremiär så kan du gott hyra den där..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Många gånger så klarar man sig nästan helt med den utrustningen man har hemma.

När de "nya" flätlinorna kom i mitten av 90-talet så gick ju som Penn 4/0 etc. ut ur sortimentet, vem vill släpa på en Penn-rulle som väger 1,5-2,0 kg laddad med lina?
        Har man t.ex. en Ambassadeur 6500 så räcker nog den till storleksmässigt om man laddar den med 0,20 mm spunnen lina. Som spö kan man köpa ett lite billigare havsfiskespö att ha på första turen. Fastnar man för fisket kanske man köper en Shimano Tekota 600LC eller liknande samt ett spö i 1000-2000:- klassen. Fastnar man inte så kan man ju ge bort sitt billiga 3-400:- spö till någon kompis som ska till Norge.

Många idag spinnfiskar ju Hälleflundror med Amb 6000 rullar, en 25-kilos har tydligen inte varit något problem. Man får kanske vara beredd att följa efter med båten om det skulle behövas.

Som jag har förstått det så är ju det mesta av fisket i Saltströmmen ganska grunt (<50m) så man har ju lite Fighting-reserv på rullen vid behov.

Jag drog en Sej på 14,6 kg på Offersöy i våras med min gäddutrustning. Shimano Calcutta TE 401 samt Sjösländan Pike 11 fot. Det tog ca. 25 minuter att få upp fisken men kul var det. Det enda problemet var att spöt var väldigt långt. Ett Jerk-spö på 6-7 ft passar säkert utmärkt om man ska fiska med Shadjigg.

Har lite bilder från Norge-fisket på min hemsida:

Ha det!
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ok... det låter ju som sjysta grejer, så det blir nog o hyra. Ska ha med mig min gäddutrustning också... Tack!

Kommentera

Att vattnet runt Saltströmmen skulle vara grunt stämmer inte. I Skjerstadfjorden är det upp till 500 meter djupt även om det mesta av fisket sker på 30-80 meters djup. Uer fångas dock på djupare vatten så det är nog befogat att ha en rulle som rymmer åtminstone 300 meter lina om man vill prova allt sorts fiske i området.

Ursprungligen postat av Da_Moose
            Många gånger så klarar man sig nästan helt med den utrustningen man har hemma.

När de "nya" flätlinorna kom i mitten av 90-talet så gick ju som Penn 4/0 etc. ut ur sortimentet, vem vill släpa på en Penn-rulle som väger 1,5-2,0 kg laddad med lina?
            Har man t.ex. en Ambassadeur 6500 så räcker nog den till storleksmässigt om man laddar den med 0,20 mm spunnen lina. Som spö kan man köpa ett lite billigare havsfiskespö att ha på första turen. Fastnar man för fisket kanske man köper en Shimano Tekota 600LC eller liknande samt ett spö i 1000-2000:- klassen. Fastnar man inte så kan man ju ge bort sitt billiga 3-400:- spö till någon kompis som ska till Norge.

Många idag spinnfiskar ju Hälleflundror med Amb 6000 rullar, en 25-kilos har tydligen inte varit något problem. Man får kanske vara beredd att följa efter med båten om det skulle behövas.

Som jag har förstått det så är ju det mesta av fisket i Saltströmmen ganska grunt (<50m) så man har ju lite Fighting-reserv på rullen vid behov.

Jag drog en Sej på 14,6 kg på Offersöy i våras med min gäddutrustning. Shimano Calcutta TE 401 samt Sjösländan Pike 11 fot. Det tog ca. 25 minuter att få upp fisken men kul var det. Det enda problemet var att spöt var väldigt långt. Ett Jerk-spö på 6-7 ft passar säkert utmärkt om man ska fiska med Shadjigg.

Har lite bilder från Norge-fisket på min hemsida:

Ha det!

Kommentera

Hmmmmm...Visst kan man till mycket av fisket använda en 6000-rulle, t ex till fiske efter bleka, kolja och plattfisk. Jag skulle dock inte rekommendera det till fiske efter storsej och torsk. Jag vet dom som fått rullen förstörd efter några storsejar, dessutom så bedrivs ju fisket djupare än 100 meter ibland, så en rulle i 7000-storlek är lämpligt. Däremot behöver du inte ha tjock flätlina, utan powerpro 0,19 eller FINS 0,17 räcker bra om du gör ordentliga knutar.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              106 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              243 visningar
              0 gillar