Hjälp mig att fånga drömtorsken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig att fånga drömtorsken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig att fånga drömtorsken

Jag har en dröm om att fånga en torsk över 10kg och för att lyckas med det tänkte jag planera lite.

Jag har tänkt att åka ut med turbåtarna i Helsinborg i feburari - mars då stora lektorskar borde vara inne. Givetvis skall jag åka ut flera gånger.

Det kan vara mycket folk på båtarna så för att sticka ut lite tänkte jag andvända mig av en Magic Minnow Giant Jighead , ni vet en sån med 2 krokar så man inte tappar fisken lika lätt. Är det smart att andvända stora shads till stortorsken eller är en torskhäckla som alla andra andvänder bättre ?

Funderar på om självlysande shads är bra ?

Vilket djup går torskarna på i mars ?

Har ni några erfarenheter att dela med er av ?

Halloj Anders !

Fiske efter stortorsk i Öresund kan vara ett känsligt ämne i dessa tider. Så räkna med att kanske få olika typer av kommentarer i din post.

Är själv Sundsfiskare och har lagt många timmar där sedan barnsben. Fiskat från turbåtar i många år och numera mest från svågerns småbåt. Det kommer fisk över 10kg med jämna mellanrum, men inte alls lika ofta som förr. Fisket bedrivs inte heller på samma platser som förr om åren. Men lägger du tid på turbåtarna så finns alltid chansen där. Det har redan kommit några över 10kg.

Din tanke att fiska med jigg under vintermånaderna tycker jag du ska ändra. Fiska med lämplig pilk för dagen. Ofta är strömmen stark och då är en vanlig rörpilk att föredra. Men visst kommer det en dag med fina förhållanden så testa. Har själv provat stora jiggar, men dock inte under vinterfiske. Torskhäckla gillar jag personligen inte heller under vinterfiske. En svag länk om du får på en stor fisk. Även ökad risk för trassel om du fiskar från turbåt. Pilk och en gummimack i övre ringen använder jag. Under vintermånaderna så bedrivs fisket på olika djup, finns inget snittdjup direkt. Men låt säga 25m till strax över 40m.

Tycker att du kanske ska ta av en av trekrokarna på jiggen om du provar den. Då har du chans att sätta tillbaka torsken om du vill. Risken med två trekrokar är att en krokar bra i munnen, men den andra kanske krokar utanpå torskens huvud och skadar öga eller liknande.

Har själv satt tillbaka större fiskar ibland, eftersom vi måste värna om torsken även i sundet, trots att det är ett bra torskvatten.

Men fiska på, dom finns därute !

Kommentera

Åk till Söröya tidigt i år och fiska på lektorsken där, så är chansen rätt överhängande att du får en på 25+ och kanske tom 30+
      Du kommer nog inte få många under 10 kilo i allafall.

Big bob jiggar verkar funka utomordentligt, den självlysande är nog grymmaste färgen.

Lycka till
      Senast ändrad av mobetahl; 2013-01-04, 07:13.

Kommentera

Söröya är fint, men din reklam är kanske lite väl till att ta i.....
        Ni har haft tur som inte fått fisk under 10 kg.

Kommentera

M/s falken har väl bra fiske? Tror han säger att han har sveriges bästa torskfiske.

Har faktiskt pb på torsk i öresund, 14,2kg, det var dock 4-5 år sen jag fick den.

Annars är skreifisket grymt, torskar över 20kg är nästan garanterat

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
            Söröya är fint, men din reklam är kanske lite väl till att ta i.....
            Ni har haft tur som inte fått fisk under 10 kg.
            Var där 3 Mars ifjol. Läs.. http://www.nordic-sea-angling.se/sv/...ws.php?nr=1203

Vädret är tydligen grymt ostabilt så tidigt på sesongen. Blev själv sjösjuk och spydde under hela fiskepasset

Var där i början Maj månad och fiskade också, dock utan ens i närheten lika bra torskfiske. Bättre väder dock
            Senast ändrad av mobetahl; 2013-01-04, 07:28.

Kommentera

Jo fisket i Norge är ju en helt annan kaliber , men vill testa lite i öresund också.

Drisse , menar du att en shad på 280g fladdar iväg om det är för strömt i öresund ?

Jag har annars orange och gula pilkar på 300g

Kommentera

Mobethal: Jo, jag vet att det är grymt fiske. Var där också i Mars i fjol. Vi hade fint fiske, men kom en hel del mellanfiskar också på ca: 5-10 kg.

Johansson25: Ja, stora jiggar sjunker långsammare och är mer strömkänsliga än en rörpilk. Men som sagt är det helt beroende på fiske. Är det drivfiske så kan man variera lite mer. Då väljer man vikt så man kan hålla bottenkontakt. En fin vinterdag så kan det t.ex funka med en 180g pilk. Men vissa dagar så får båtarna leta mer. De kanske kör över mindre stim som man snabbt driftar över. Då gäller det att ha rätt vikt på pilken så man verkligen håller bottenkontakt den korta stunden. Vissa dagar krävs pilkar upp till 500g. Tyngden på pilken är inte bara för att den ska sjunka snabbt, utan minska påverkan av ström samt kunna sträcka linan. Sundet har allt som oftast besvärliga strömar, så det är bra att ha lite olika vikter på sina pilkar.

Kommentera

tackar för alla svar !

Kommentera

Ingen fara

Ett litet tips till. Ska du köpa tyngre pilkar i butik så kolla hur de ser ut i krokänden. Många har tunn tråd i öglan där fjädderringen ska fästas. De brukar inte hålla länge innan man har krökt öglan helt, så fjäderringen fastnar. Ibland håller de bara några släpp på hård botten om man har otur.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    249 visningar
                    0 gillar