Funderar på den självlysande pilken som heter svenskepilk , är det bra eller finns det bättre ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp mig att fånga drömtorsken
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av johansson25 Visa inläggFunderar på den självlysande pilken som heter svenskepilk , är det bra eller finns det bättre ?
Kommentera
-
Jag hade åkt med falken istället om jag hade varit du. I 2012 kom det upp 74 torskar över 10kg, medans det har kommet ca 10, om ens det,från helsingborgsbåtarna.Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av haggis82 Visa inläggJag hade åkt med falken istället om jag hade varit du. I 2012 kom det upp 74 torskar över 10kg, medans det har kommet ca 10, om ens det,från helsingborgsbåtarna.
Skulle rekommenderat öresundsfiske.se, trevlig liten båt OM de hade legat längre upp, malmö har inget bra torskfiske längre :'(
Kommentera
-
Pilkmodell gäller också helt beroende på typ av fiske. Kastpilk eller bara tung pilk att släppa med. Är torsken på hugget tar den nästan på vad som helst. Är det driftfiske/kastfiske fungerar t.ex den gamla klassiska Hallbäckaren fint. Vissa dagar kan färger spela roll. Hallbäckaren i gul/orange är en klassisk Öresundsfärg.
Tyngre pilk så behöver man inte göra det så svårt. Rörpilk i krom eller koppar har fungerat i alla tider.
Ta några träningsturer i Sundet innan du åker med Falken om du nu funderar på det. T.ex Thomas som kör Vandia är själv mycket duktig havsfiskare. Bara att fråga om råd och tips.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av daikai1 Visa inläggVar inte 3 eller 4 av dom fångade av skepparen? Vet att han lyckaded göra en trio, fiska 3 gånger själv, med några dagars mellanrum och fick 3 torskar över 10kg, kan ha varit en av de andra båtarna också.
Skulle rekommenderat öresundsfiske.se, trevlig liten båt OM de hade legat längre upp, malmö har inget bra torskfiske längre :'(
Ursprungligen postat av johansson25 Visa inläggVart ligger falken då ?
Nästan allt jag kommer på är ju tydligen fel, haha. Vilken pilkmodell sjunker bäst då ? blir det bra om man målar med självlysande färg själv ?Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.
Kommentera
-
-
Funderar på den självlysande pilken som heter svenskepilk , är det bra eller finns det bättre
Krabbfärgade eller gula Pilkar/Jiggar brukar funka bra här nere , tänk på att jiggen inte skall fiskas som en pilk, mindre rörelser så den bara står med rumpan upp och dunkar huvudet i botten...
Håll koll på tumlarens hemsida och läs fångstrapporterna så får du en uppfattning om hur fisket är från Malmö och Barsebäck.
Här nere kör vi oftast med pilkar/jiggar runt 60 gr.
Falken är ett bra förslag, han brukar ha långa köer men väl värt väntan om du är ute efter stor torsk...Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-01-07, 18:15.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
117 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |