Fiske västkusten( Bohuslän ). Öppna havet eller inomskärs ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske västkusten( Bohuslän ). Öppna havet eller inomskärs ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske västkusten( Bohuslän ). Öppna havet eller inomskärs ?

Hej hej.

Fiskar massvis i insjöar och ska sätta i båt ute på västkusten ( Bohuslän ) och testa fisket där.

Min fråga är. Måste jag komma ut på det mer öppna havet för att få större fisk eller letar dom sig innåt ?

Någon som har erfarenhet av det ? Jag får isåfall kolla på större båt så man kommer ut till djupen.

Hälsningar William

Är det större fisk du vill ha ökar chansen betydligt längre ut på öppet hav om du hittar rätta vraken. Finns mycket makrill, småtorsk och plattfisk närmare land.

Kommentera

Till makrillfiske så behöver du oftast inte komma speciellt långt ut om förhållandena är dom rätta det vill säga pålandsvind är oftast det bästa, men vill du fiska på vrak grundtoppar för större fisk så behöver du oftast komma ut en bit, vad har du för båt ?

Kommentera

för stor fisk i Sverige så är det vraken eller grundtoppar som gäller, du kan fiska nära kusten men det är små torsk och annat smått, dock finns det bra om berggylta fortfarande

Kommentera

Tack alla för bra svar

Jag tänker om man fiskar på djupaste platserna inomskärs utan vrak ? Längst botten ?
          Eller går det mesta dels 3 kilos fiskar inomskärs som max ?

Loore85 : Jag har en 4.40 m just nu. Den fixar det nog inomskärs men mot det öppna är det nog problem. Planerar mitt nya båtköp precis nu 5.5 - 6 något.

Kommentera

även om man finner ställen inomskärs som är djupare så står det sällan fisk där endå, ända tipset jag kan ge av erfarenhet så är det vraken(eller berg/kanter) som gäller, vart man en fiskar inne så är det inte mycket fisk, du kan fånga makrill små torsk vitling, lite olika platt fiskar.

Kommentera

Har fiskat en del från land senaste åren norr om Strömstad upp mot norska gränsen. Mest småfisk, men en och annan fin havsöring eller torsk, makrill mClick image for larger version

Name:	DSC_0222.jpg
Views:	1
Size:	1,01 MB
ID:	1763555m. Bla. denna tidigare i våras. Ca 1,5 kg på ca 7-8 meters djup

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              114 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              275 visningar
              0 gillar