Båtfiske i södra Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtfiske i södra Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Multirulle och jerkspö är ingen höjdare att kasta underhandskast med men om man får en plats i aktern funkar det att stå i och släppa lina rycka några korta ryck släppa mer lina Osv.

Angående lina så måste man kunna slita så den går av, antingen har man en brytlänk någon stans eller inte starkare lina en att det går med handkraft,, fastnar man i något rejält och inte kan slita av linan blir det annars till att ta fram saxen och klippa och då förlorar man många meter dyr lina...

Jag kör bara från egen båt så kastar hur fan jag vill. Jag brukar inte kasta mer än 10-15m max mest bara för att få lite vinkel på linan. Till största delen kör jag dock haspel.

Du har helt rätt med linan! Jag kör med dryga halvmetern nylontafs. Dels för att kunna behålla huvudlinan om man fastnar men även för att stenbotten skaver sönder flätlinan snabbt annars.
    Tafsen knyter jag i jiggen och i andra änden ett lekande. I huvudlinan kör jag beteslås modell detta http://www.fiskedags.nu/sv/ovrigt/be...as-spiral.html
    Jag inbillar mig att tyngden av beteslåset och lekanden ger jiggen en livligare gång i vattnet.

Kommentera

Jag kör bara från egen båt så kastar hur fan jag vill.
      Det förklarar saken,, skulle va kul att se dig ta med vanan på en överfull turfiskebåt

Kommentera

Hehe.. sant! Jag plockar med haspeln på FS-trippen!

Kommentera

Någon som vet om turbåtarna från Limhamn slutat sikta in sig på torsk? Hade velat ut i helgen men sillen roar mig inte speciellt mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Larran Visa inlägg
            Någon som vet om turbåtarna från Limhamn slutat sikta in sig på torsk? Hade velat ut i helgen men sillen roar mig inte speciellt mycket.
            Då ska du nog försöka få plats på Spinnaren http://oresundsfiske.se/
            Det är fortfarande klent med torsk i Limhamns närområde så gör dig beredd på att fisketid försvinner pga transporttiden.

Har du möjlighet att åka ut från Landskrona lär du få bättre torskfiske!

Kommentera

Hej,
              Tänkte höra om någon vill dela med sig av några tips. Vii ska ner med ungarna och en egen mindre båt till helgen för att prova fisket i Öresund för första gången. Vi utgår från hamnen i barsebäck och har egentligen ingen aning om vart vi ska ta vägen.

Har läst att några pratar om att åka norrut och grundvattenfiske. Hur långt måste man åka och vilka djup pratar vi om? Håller sig sillen, torsken o makrillen sig inom samma områden?

Tar tacksamt emot tips på områden, djup och fiskeutrustning och fiskeaätt. Tänkte köraed klassisk pilk o häckla, bör man agna krokarna med något?

Kommentera

TROR att ni gör bäst i att hålla er i vattnen kring Barsebäck. Sök torsken bland sillen. Det är ännu inte riktigt tid för grundvattenfisket vad jag sett på turbåtarnas rapporter.

Vill ni enbart köra och leta efter torsk så skippa häcklor och kör bara jigg/pilk. Annars så kör på en makrill/sillhäckla ovanför pilken så kommer ni nog inte hem tomhänta iaf. Sill lär ni få i mängder.

Försök om möjligt att köra med lättare utrustning och inte ett kraftigt båtspö. Det är roligare för ungarna att dra sill på ett klenare spö.
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                114 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                274 visningar
                0 gillar