Jigga från land efter Torsk? Ja eller Nej? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga från land efter Torsk? Ja eller Nej?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga från land efter Torsk? Ja eller Nej?

Bakgrund:
    Köpte lite jiggar för ha till Torskfiske. Sa i fiskeaffären skulle testa från land. "Funkar inte så bra" sa de.

Hm. Tänkte jag. Varför inte det?

Så nu är det två saker:

1. Vad anser ni? Vad är era erfarenheter?
    Jag skall ut testa på Limhamnsön tänkte jag. För många år sen var det sent på kväll/natt när det var mörkt och då drog jag mycket torsk (dock med Wigglern).

2. Jag har nästan bara kört jigg från båt och tagit stor torsk och mycket torsk. Största var 7,2 kilo söder om brofästet i båt.

Men nu tänker jag testa jigg från land. Så vad anser ni? Om jag drar ut en kväll närmare midnatt längst ut på Piren på Limhamns Ön. Tror ni jag får torsk med jigg?

Och med vilken färg? Min favorit har alltid varit en svart orm med gult nät. Nu säger de röd och gul är bra. vad är er bästa jiggfärg för Torsk?

Tacksam för reply på tankar, idéer och erfarenheter.

Funderar på dra ut en sen kväll och testa.

Allt som påminner om krabba i färgen funkar, undvik dock dom orange twintail jiggarna med svart nät som säljs lite överallt, dom funkar inte så bra.

Kan bli lite svårt för dig att få dom att studsa på botten på samma sätt som vid båtfiske, blir lätt en massa tång och dynga på kroken när du kastar från land..

Låt dom sjunka till botten, ryck uppåt några gånger, veva in lite lina och upprepa proceduren, den metoden brukar funka fint.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Allt som påminner om krabba i färgen funkar, undvik dock dom orange twintail jiggarna med svart nät som säljs lite överallt, dom funkar inte så bra.

Kan bli lite svårt för dig att få dom att studsa på botten på samma sätt som vid båtfiske, blir lätt en massa tång och dynga på kroken när du kastar från land..

Låt dom sjunka till botten, ryck uppåt några gånger, veva in lite lina och upprepa proceduren, den metoden brukar funka fint.
      Köpte några röda med svart nät, några gula med svart nät och ett par som var vit/mörkgröna Tobisfärg. Får väl ut och testa.

Det är det metoden jag brukar köra. Försöka få jiggen dansa lite över botten. Tror sen sen kväll midnatt kanske funkar och längs ut på piren. Där tog jag mycket torsk för snart 15 år sen.

Kommentera

Där tog jag mycket torsk för snart 15 år sen.
        Det var på den tiden jag vet och saknar det

Har du inte lagt märke till en stor förändring , nästan all småtorsk som fanns för är borta.

Dom senaste gångerna jag fått bra med torsk på Ön är borta vid dom gråa husen tidigt på morgonen dagar med syd väst vind och stark ström.....

Skitfiske med gummileksakerna

Kommentera

Jag har åter börjat kustfiska men mest efter plattfisk. Kör beachcasting i Helsingborg. Så mycket trevligare än betongfisket från pirar, i mitt tycke.

Jag har funderat kring att börja jigga torsk från pirar i Helsingborg igen. Det har funkat bra förr - men jag tog inga större men många. För mig har i princip alla färger funkat. Mest har jag fått på neonfärger och röd/vitt.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
          0 svar
          114 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mattiaslindahl  
          Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
          6 svar
          275 visningar
          0 gillar