Regler i Norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler i Norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regler i Norge

Vad gäller för regler vid havsfiske i Norge.
    Vilka är begränsningarna?
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Ett spö per man när man trollar efter Lax och Havsöring, men max två spön per båt. Älvmynningar och Odlingsanläggningar har en fredningszon på 100 eller 150m, kommer inte ihåg exakt.Levande betesfisk förbjuden. Utförsel av havsfisk som Torsk, Sej, Hälleflundra, Havskatt etc är begränsad till högst 15kg/person plus en eventuell troféfisk som måste vara hel.
    Senast ändrad av Jester Burk II; 2012-04-09, 11:47.

Kommentera

Ok tack, Det är endast torsk, hälleflundra, sej och den typen av fiske som är aktuell.
      Och hade tänkt åka till Saltströmmen, Hammeröy, Rognan eller närliggande.
      Ska fiska med 3 barn och mestadels från land, så 15kg/person lär inte vara något problem.
      Men det låter som en otydlig regel. Gäller det per dag eller gäller det bara utlänningar så det är när man passerar gränsen som 15kg gäller?

Har inte fiskat i Norge förut. Är ganska ovan den typen av fiske. Några tips om var man kan läsa på om fiskemetoder, beten och liknande för hälleflundra ,torsk, sej, kattfisk.
      Regel nr1:

Kommentera

Det var väl snarare jag som var otydlig, det är 15kg havsfisk som får föras ut ur landet per person och resa. På www.fiskersiden.no forum går det nog att hitta ett och annat om Saltstraumen mm. Kolla också på www.nordnatur.se klicka på fisketips om utrustning och fiskemetoder. Att det handlar om Frøya spelar ingen roll, tipsen funkar bra överallt.

Kommentera

Jag garanterar inget, men jag har för mig att minimimått för Torsk är 35cm och Hälleflundra 80cm. Vid fiske från land så är det väl kastpirkar och jiggar anpassade till spöts kastviktsintervall(oftast vill man försöka hålla sig till övre gränsen då det ofta kan vara både djupt och strömt)och eventuella upphängare som gäller. Antingen kan man knyta egna häcklor eller köpa färdiga. Annars kan nog bottenmete ge resultat. Agna med räka eller fiskstrimla, förslagsvis Makrill, Sill eller Sej. Det finns särskilda plattfisktackel att köpa om man inte vill eller orkar knyta eget.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Har nu hört att Rognan inte är så bra. Var tydligen en trålare som rensat hela viken på sill för några år sedan.
            Och det tog död på hela viken innanför saltströmmen.

Annars hade det varit perfekt. Ganska barnvänligt, och nära
            Regel nr1:

Kommentera

Fiskekort eller annan typ av licens krävs varken för djuphavsfiske eller för fiske från stranden, förutsatt att du följer några enkla regler:
              •Respektera minimigränserna för respektive fiskart. (Se tabellen nedan.)
              •Utländska turister får bara använda handhållna fiskeredskap.
              •Turister får föra ut upp till 15 kg filead fisk och en (hel) troféfisk ur landet. Begränsningen gäller inte för turister som köpt fisken direkt från yrkesfiskare.
              •Du måste hålla ett avstånd på mer än 100 meter från närmaste fiskodling när du fiskar.
              •Utländska turister får inte sälja sin fångst.
              •Ål och pigghaj är fridlysta i Norge.

Minsta tillåtna fiskstorlek

För att hjälpa till att bevara det norska fiskbeståndet ber vi alla fiskegäster att undvika att fånga fisk som är mindre än den tillåtna minimigränsen.

Skulle du få upp en fisk som är mindre än minimigränsen så befria den försiktigt från kroken och släpp ut den i havet igen. Är den redan död, eller om den uppenbarligen inte kommer att överleva, så får du behålla den till mat.

Art

Område

Minsta tillåtna storlek

Hälleflundra

Alla norska vatten

80 cm

Torsk

Norr om 62º N

44 cm

Söder om 62º N

40 cm

Kolja

Norr om 62° N

40 cm

Söder om 62° N

31 cm

Spätta

I Skagerrak

27 cm

Utanför Skagerraks kust

29 cm

Vitling

Alla norska vatten

32 cm

Uer

Alla norska vatten

32 cm

Fiskens längd mäts från nosspetsen till den yttersta delen av stjärtfenan.
              En fullständig lista över minsta tillåtna fångststorlek för olika fiskarter och de aktuella reglerna för havsfiske i Norge finns på Fiskeridirektoratets webbplats.
              I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
              http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
              http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Keldor, det skulle kanske förtydligas att de reglerna är de som gäller för havet (tänkte på fiske från stranden) och att det är andra regler för insjö med fiskekort.

Jag trodde trolling var tillåtet på havet för utlänningar, men det räknas kanske som handhållet i norge?
                Ola

Kommentera

Att en ensam trålare skulle ha rensat en hel vik på sill är inte särskilt troligt. Sillen går ut och in med tidvattnet i de flesta fjordar även om en del har ett stationärt bestånd av dem. Det handlar i så fall snarare om ett systematiskt överfiske under flera år.

Min personliga åsikt är att det är ok att ta mindre fisk då detta är mindre skadligt för bestånden, det är lagligt i Norge att ta fisk under minimistorlek om den används som agn. En stor fisk är alltid mer värd än en mindre pga den större reproduktionskapaciteten. I fjällsjöar och känsliga biotoper kan det däremot vara nödvändigt att ha c&r pga att fisken blir könsmogen väldigt sent osv. Att fiska i dessa vatten kan vara förödande för bestånden. Sunt förnuft är som i de flesta fall det som skall tillämpas, att hinka småsej från land blir tråkigt i längden. Jag själv tar aldrig upp fisk under 5 kilo pga att där jag fiskar får jag bara enstaka fiskar under denna vikt. Men att klaga på nån strandfiskare som tar hem stekfiskar skulle jag aldrig göra. Ett riktat överfiske efter småfisk är däremot något jag är helt emot.

Slutligen är debatten om fiskekvoter totalt snedvriden. Vad vi sportfiskare drar upp är en droppe i havet mot vad trålarna tar upp. Såvida jag vet finns det inget hav som blivit utfiskat pga amatörfiskaren som fiskar för sig själv eller sin familj. Vill Norge ha ett stabilt fiske skall man se till reglera det fiske som fiskeflottan bedriver.
                  Senast ändrad av slightchange; 2012-07-15, 22:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  116 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  279 visningar
                  0 gillar