Utrustningsfråga för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningsfråga för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En sexa ser jag som en gyllene medelväg, om man kan skita i o fiska gädda och 10kg lax och uppåt.

Har känt på ett exp3 från Guideline både 6 o 8. Kalas fina spön hade jag inte hitta mitt act4 klass 6 för halva priset så hade det blivit ett exp3 istället. Kan bli en 8:a sen som gäddpåk om jag får för mig o testa det.

Var inte blyg för o gå upp i storlek på rullen, jag kör 7/8 på mina rullar till 6:an, oftast ingen större skillnad i vikt men sväljer lina och snabbare o få in linan när man ska veva in.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Mitt nick till trots så är jag inget hängivet Guidelinefan. Vad gäller spön föredrar jag Sage men Guidelines grejer ÄR väldigt bra överlag, från spön och rullar till kläder. Deras kvalitet är väldigt hög trots det mesta är asienprylar. Alla asienprylar har inte en sämre kvalitet, det skiljer på bra och dåliga asienprylar, man får vad man betalar för.

Om du betalar för mycket för dina saker får du väl köpa billigare saker. Själv betalar jag gärna lite extra för bland annat livstids garanti med "No questions ask" men det är jag det.
      Vad gäller Sage får du inte ens garantisedel, iaf inte om du köper en klinga och bygger spöt själv,
      Jag skrev ett svar här tidigare som försvann av någon anledning.
      För att fatta mig kort:Jag tror att vi flugfiskare betalar inihelvete för mycket för våra fina grejer.
      Ett tankeexperiment:Om alla bojkottade alla stora fina märken och bara köpte hos lågprisarn vad skulle hända då?

Kommentera

Om alla bojkottade premiummärkena och bara körde på billigt så skulle nog många tröttna på allt skit som går sönder så att dom flesta skulle nog börja pimpla eller supa istället. Men nu finns det ju väldigt många mellanprismärken som är alldeles utmärkta att fiska med, Guideline, Vision, Scierra mfl.
        Jag gillar Sage för känslan. Garantierna får man ju påköpet.
        Nu ska vi ju komma ihåg att sverige är ett dyrt land med höga skatter och en förhållandevis liten marknad.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av volvo51 Visa inlägg
          Om du inte har har koll på kvaliten,hur vet du då att det är sämre?
          Reservdelar till mitt spö vet jag finns,rullen vet jag inte men den är så billig att man kan köpa en ny om den pajar.
          Guidelines grejer är väl också tillverkade någonstans i asien.
          Jag kan inte mäta mina kunskaper med dina men jag är övertygad om att vi betalar för mycket för våra flugfiskegrejer.
          Jag har ingenting med fiskeflugor.se att göra,anledningen till att jag köpte mina grejer därifrån är en:priset.
          Alla klagomål på dom ligger väl längre bak i tiden,dom kanske är bättre nu.
          Hoppas att du(och andra)inte blir sura på mig.
          Mvh Bosse
          Njae, jag kanske inte uttryckte mig speciellt väl. vad jag egentligen var ute efter var snarare att det finns grejor som jag vet är bra och troligen bättre än det kit Fiske flugor tillhandahåller. Och att det är säkrare att köpa ett kit av Guideline, Sländan eller Vision. Priset landar ju ändå ungefär på samma ställe.

Håller med dig om att vi betalar för mycket för våra grejor ibland. Och jag blir inte alls sur på dig. Det var ju inget personligt på hopp.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-17, 21:00.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Skit som går sönder?
            Tror du på det själv?
            Lågprismärkena brukar hålla bra kvalite(inom alla kategorier)annars blir dom inte gamla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Njae, jag kanske inte uttryckte mig speciellt väl. vad jag egentligen var ute efter var snarare att det finns grejor som jag vet är bra och troligen bättre än det kit Fiske flugor tillhandahåller. Och att det är säkrare att köpa ett kit av Guideline, Sländan eller Vision. Priset landar ju ändå ungefär på samma ställe.

Håller med dig om att vi betalar för mycket för våra grejor ibland. Och jag blir inte alls sur på dig. Det var ju inget personligt på hopp.
              Jag tycker att du är det bästa som finns på detta forum.
              Hjälpsam,trevlig,alltid redo.
              Många håller säkert med mig.

Kommentera

Skit som går sönder?
                Tror du på det själv?
                Lågprismärkena brukar hålla bra kvalite(inom alla kategorier)annars blir dom inte gamla.
                Vad gäller lågprismärken på flugspön tror jag det fungerar alldeles utmärkt för de flesta av oss. Däribland jag. Men tror inte dessa är samma kontroll på som de bättre spöna. Lågpris märkena har en standard med viss avvikelse i aktion för att gå ut till konsument och räknar med en viss reklamation. Och det kan skilja sig en del mellan spö och spö. Men köper du ett premiumspö så vet du att det har genomgått lite mer aktiva prov innan det släpptes från fabrik så det skiljer ytterst lite mellan ditt gamla och det nya om olyckan är framme. Och då får du dessutom livstids garanti på köpet.

Har själv inget spö som kostat mer än 300 men jag skulle troligtvis inte kunna kasta med ett likadant(direkt efter) om mitt gick av. Men jag fiskar fluga för sällan(någon gång/er per år) för att det skulle störa mig. Tar ju ett par kast ändå för att komma in i rytmen varje gång. Hade jag fiskat med samma spö ett par gånger i veckan nio månader om året hade jag nog köpte nåt helt annat.

Men jag håller med dig om Jock Scott

Kommentera

Skit som går sönder?
                  Tror du på det själv?
                  Har svårt att tro att en flugrulle med halvtaskig broms skulle fixa när en lax drar iväg 200 meter.
                  Det är knappt så att ordinära rullar fixar det.
                  Angående spön så är det en otrolig skillnad på spökänsla.
                  Så Ja, jag tror på det själv.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag fiskar bara regnbåge då duger dom billiga rullarna.
                    Till grov fisk behöver man nog en bättre och dyrare rulle med bra broms.
                    Är nybörjare och har nog svårt att känna skillnad på spön.
                    Mina billiga funkar bra.

Kommentera

Ibland kan det vara skönt med lite kvailtetskänsla i prylarna. Behöver kanske inte ha en Danielsson control till båge. Men lite käckare en en dynadisc från ron tompa.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      173 visningar